Senaste nytt

Mot Amanpulo (Filippinerna) i First via Singapore

Pushback

Medlem
Jag bokade en "omväg" från BKK till MNL via SIN på min väg till Amanpulo i slutet av mars. Riktigt roligt att prova SQ i F och checka in i Singapore efter 1 natt stop, ska bli intressant att se The Private Room i loungen och testa 773 refited.

Annars är ju HKG en lysande rutt med TG i F (åker faktiskt den i maj). Personligen skulle jag inte prioritera EK framför TG. TG kör A380 och har ju en "riktig" TG operated F lounge i HKG (den enda utanför BKK vad jag vet). Kan inte tänka mig att EK har någon lysande markservice i HKG?! Men duschen på 10 000m är inte att förringa:)

Berätta gärna sen vad du bokar!
 

Yekermo

Medlem
Jag bokade en "omväg" från BKK till MNL via SIN på min väg till Amanpulo i slutet av mars. Riktigt roligt att prova SQ i F och checka in i Singapore efter 1 natt stop, ska bli intressant att se The Private Room i loungen och testa 773 refited.
Spännande, jag har haft precis samma tänk! Men hur vet du att du får nya F och inte gamla F? Det verkar blandas vilt på rutten. Om det är gamla F man får så är jag inte så säker på om det är värt 60k USDM-miles.
 

Pushback

Medlem
MNL är vår destination så biljetten är en ToR ARN - MNL i F. Vi betalar inget extra för omvägen så att säga... Därav ett lättare beslut:)

Ang nya // gamla F så ser man det genom att det är 8 (refit) eller 16 säten i kabinen.

2 dagar i veckan flyger SQ med 777-300 (alltid refit) och övriga dagar med 777-200 (ej refit).

Så här ser mitt Itinerary ut för din planering:

ARN - CDG (Stop i 20 timmar)
CDG - BKK
BKK - SIN (stop i 20 timmar)
SIN - MNL (Destination, stop i 5 dagar)
MNL - BKK
BKK - CDG
CDG - ARN

Scandinavian Airlines 573 Depart: 7:10 AM Stockholm, Sweden (ARN)
Arrival: 9:50 AM Paris, France (CDG) 20 Mar NA NA NA
Thai Airways 931 Depart: 1:30 PM Paris, France (CDG)
Arrival: 6:30 AM Bangkok, Thailand (BKK) 21 Mar
22 Mar NA NA NA
Singapore Airlines 973 Depart: 9:45 AM Bangkok, Thailand (BKK)
Arrival: 1:15 PM Singapore, Singapore (SIN) 22 Mar NA NA NA
Singapore Airlines 910 Depart: 9:35 AM Singapore, Singapore (SIN)
Arrival: 1:10 PM Manila, Philippines (MNL) 23 Mar NA NA NA
Thai Airways 625 Depart: 8:20 PM Manila, Philippines (MNL)
Arrival: 10:35 PM Bangkok, Thailand (BKK) 27 Mar NA NA NA
Thai Airways 930 Depart: 12:10 AM Bangkok, Thailand (BKK)
Arrival: 6:50 AM Paris, France (CDG) 28 Mar NA NA NA
Scandinavian Airlines 570 Depart: 2:00 PM Paris, France (CDG)
Arrival: 4:30 PM Stockholm, Sweden (ARN) 28 Mar
 

Jacob

Medlem
Annars är ju HKG en lysande rutt med TG i F (åker faktiskt den i maj). Personligen skulle jag inte prioritera EK framför TG. TG kör A380 och har ju en "riktig" TG operated F lounge i HKG (den enda utanför BKK vad jag vet). Kan inte tänka mig att EK har någon lysande markservice i HKG?! Men duschen på 10 000m är inte att förringa:)
Thais första klass lounge i Hong Kong är egentligen bara en del av business loungen som avskärmats med ett rep och några bokhyllor. Man kan beställa enklare varma rätter från en meny, annars är det business buffén som gäller. Dock har United en förvånansvärt bra första klass lounge bara några meter bort som desto mer är värt ett besök.
 

Pushback

Medlem
Intressant, tack för input.

Jag var övertygad om att Thai´s Royla First Lounge i HKG var en copy paste på BKK med Spa etc...
 

Yekermo

Medlem
Ang nya // gamla F så ser man det genom att det är 8 (refit) eller 16 säten i kabinen.
2 dagar i veckan flyger SQ med 777-300 (alltid refit) och övriga dagar med 777-200 (ej refit).
Tack för tipset, ja nu hittar jag på Expertflyer att de flyger nya F på onsdagar och lördagar! Gäller att passa in resten av resan så det passar :) Dock verkar de inte flyga nya F någon dag vägen tillbaka MNL-SIN?

Nu ganska rejält OT - har du erfarenhet av Amanpulo sedan tidigare? Jag har också kika på detta och väger mellan det och Pandalusian Island Resort på El Nido
 

Pushback

Medlem
Jag älskar Aman och Amanpulo är hela syftet med just denna resa... Men jag har inte varit på Pulo tidigare så det blir spännande:)
 

Yekermo

Medlem
Nu har jag följt ditt råd Pushback och bokat SQ F SIN-MNL, med 773 refitted, ska bli kul att testa det + Private Room. Flyger exakt en vecka efter er :) Fick även in en resa CAN-SIN i C med A330, dvs. de "nya" stolarna.
 

Pushback

Medlem
Kul, ska försöka återkoppla eventuella viktiga tips från vårt SIN-MNL leg. Det blir lite research kring exakt var/hur man ska checka in för F i SIN samt hur loungen och logistiken blir optimal i terminalen. Jag vet att bloggaren "LUCKY" som är oerhört erfaren tog fel väg i sin incheckning (missade F pirens curb side serverice) och det vill man helst inte riskera...
 
Toppen