Senaste nytt

Bookningsklasse uigennemsigtighed

pep

Medlem
Et stort problem for mig er at det er svært / umuligt hos mange flyselskaber (og ikke mindst firmaer, e.g. expedia, Mr.jet, orbitz, etc.) at se hvilke bookningsklasse præcist man er ved at booke - før end det er for sent. Det betyder at man dårligt kan bruge bookningsklasse som et kriterie for at købe billetten. Meget utilfredsstillende for os some freqent flyer buffs.... Dog er LH, SK og mange amerikanske flyselskaber meget transparente ved direkte køb. Men f.eks. Turkish kan man ikke se bookningsklassen før det er "for sent" ?? Vi burde måske lave en blackliste over de som tilsyneladende skjuler bookningsklassen? Eller er der noget jeg har overset her? Jeg er bevidst om at mange af jer har særlig adgang til bookningsystemer og måske slet ikke har dette problem? Råd søges....
 

jumbooze

Medlem
+1 på dette spm.
Man vill ju inte köpa "klassen i säcken".
Kanske kan man kompletera listan med vilka som har 24 timmars avbokningspolicy som sätt att backa ur.
 

Randy Marsh

Medlem
Ett tricks är att kolla priset i ITA Matrix för den bokningsklass man önskar. Om priset från resebyrån stämmer någorlunda med detta är det troligen samma bokningsklass. Annars är det också möjligt att ringa till resebyrån (iaf om det är en seriös aktör) för att höra med dem.

Men jag är enig; otroligt irriterande att de inte visar fare basis, bokningsklass och biljettregler på nätresebyråer! Jag förstår att detta är något "vanligt" folk inte bryr sig om i någon större grad, men för oss BC:are är sådant viktigt. Jag önskar att det fanns en riktigt avancerad nätresebyrå där man kunde sätta ihop komplexa bokningar och få full tillgång till all den data vi efterfrågar.
 
Last edited:

pep

Medlem
Ja, derfor undrer det mig at f.ex. Expedia som endda vandt prisen som bedste net-rejsebureau heller ikke afslører det...Det er åbenbart en konkurrenceparameter som simpelthen bevidst holdes skjult for kunden. Mage til manipulation, formynderi og konkurrenceforvridning skal man lede længe efter....

M.h.t. biljettregler på nätresebyråer: det er min erfaring at man skal ALDRIG henvende sig til disse bureauer hvis man kan undgå det! Hvis man skal ændre billet etc. gøres det ofte billigere eller gratis selv ved at henvende sig direkte til flyselskabet. I flere tilfælde forsøger "nätresebyråerne" at skjule den rigtige PNR kode og udstede deres egen som flyselskabet ikke kender til. Derved kan nätresebyråerne "undgå" at man henvender sig til flyselskaberne uden om dem - en slags monopolisering! Men hvis man er skarp kan man som regel finde sin rigtige IATA PNR code....

PS Hvordan gør man: kolla priset i ITA Matrix för den bokningsklass man önskar ??
 
Last edited:

Randy Marsh

Medlem
...det er min erfaring at man skal ALDRIG henvende sig til disse bureauer hvis man kan undgå det! Hvis man skal ændre billet etc. gøres det ofte billigere eller gratis selv ved at henvende sig direkte til flyselskabet.
Det är dessvärre inte alltid möjligt, eftersom flygbolagen ofta vägrar att göra ändringar på biljetter som är bokade genom resebyråer. Har erfarenhet av detta själv, där SAS inte ville göra några som helst ändringar på biljetten jag hade bokat genom en resebyrå (VIA Travel). Blev tvungen att kontakta resebyrån istället.

PS Hvordan gør man: kolla priset i ITA Matrix för den bokningsklass man önskar ??
Om du önskar t ex bokningsklass Q med SWISS (LX) på en biljett (för att få 100 % intjäning) så skriver du "lx+ /f bc=Q" under "advanced routing codes" i ITA Matrix. Se därefter på priset som ITA Matrix hittar. Om priset från nätresebyrån är ungefär det samma så är det stor chans att det är just denna bokningsklass.

Det blir förstås mer komplicerat om det är flera olika bokningsklasser inblandat. Om en utresan är i en dyr klass medans hemresan är i en billig (med 25 % intjäning) kanske totalpriset blir ungefär det samma som man hittade i ITA Matrix.
 

pep

Medlem
Tak, Randy Marsh.

Jeg har selv kunnet ændre med for exempel TG, ET, KQ og GF Alle ændrer (ændrede?) gratis, selv billige economybilletter. GF sagde dog at de (GF) efter udrejse overtager forpligtigelserne fra rejsebureauet. Indtil da henviser de til dette. Hvis retur skal ændres kan GF let gøre det, dog kun indenfor bilettens gyldighedsperiode.

Desværre ved jeg ikke hvordan man får adgang til ITA Matrix, jeg er bare et almindeligt menneske :eek:
 

AABack2ARN

Medlem
Japp, jag retade mig just på att Travellink tagit bort de exakta reglerna (inkl bokningsklass) innan man angett namn, FF-nummer och så vidare. Helt onödigt! :(
 
Toppen