Senaste nytt

SAS utanför business class kampanjer i Star Alliance

Paby

Medlem
Hej!

Hur kommer det sig att SAS alltid står utanför C-kampanjer som körs i *A, liknande den som LH/UA/AC kör nu i P-klass som svar på BA-kampanjen? SAS om någon har väl behov av att fylla C-kabinerna med revenue och under en kampanjperiod inbillar jag mig att man iaf får några passagerare som köper platser. Bättre lite pengar för en stol än inga pengar alls, typ.

Dessutom går dom väl under såna här kampanjperioder miste om försäljning. Vem bokar till SFO för 25k med SK/UA när man kan betala 18k med LH/UA? När säljperioden dessutom är tre veckor lång som i det här fallet borde det bli kännbart för SAS.
 

agehall

Medlem
Det beror väl mest på att SAS inte är med i det JV som LH & Co har på atlanttrafik.

Och man ska inte underskatta vad folk är beredda att betala för att flyga mer direkt och slippa ett byte...
 

jumbooze

Medlem
Hmm, jag tar ett byte hver gang om jag får byta i ZRH och sitta i C-klass :D
Men det klart då har jag ju inte så ofta tidskritisk resa
 

Roger J

Medlem
Precis som agehall skriver är inte SAS med i det "Joint venture", ett fördjupat samarbete med bl.a. intäktsdelning, som kör kampanjerna. Kampanjerna är alltså inte organiserade av Star Alliance.
Sedan har ju SAS väldigt begränsad kapacitet på long haul så det är inte säkert att de tycker det är värt att köra rea i C-kabinen. Tror de fyller på rätt bra ändå?
 

Viking75

Medlem
Som Roger J säger SAS fyller sina C kabiner nästan hela tiden. Jag funderar faktiskt på om det inte borde vara lönsamt med fler platser i C för SAS longhaul i framtiden.
 

agehall

Medlem
Det är en hårfin avvägning. Det är bra att gå med 100% full C-kabin, men om du börjar få tomma stolar pga överkapacitet blir det snabbt dåligt. Jag tror det är bättre för SAS att ha lite för lite kapacitet men garanterat fulla plan istället för att riskera något.
 

Paby

Medlem
Precis som agehall skriver är inte SAS med i det "Joint venture", ett fördjupat samarbete med bl.a. intäktsdelning, som kör kampanjerna. Kampanjerna är alltså inte organiserade av Star Alliance.

Aha, så enkelt var det.

Sedan har ju SAS väldigt begränsad kapacitet på long haul så det är inte säkert att de tycker det är värt att köra rea i C-kabinen. Tror de fyller på rätt bra ändå?

Men fyller dom verkligen med revenuepax? Jag får känslan av, framförallt till/från ARN, att dom mest fyller C med uppgraderingar, vilket inte är fel men kassaflöde är alltid kassaflöde.
 

Paby

Medlem
Och man ska inte underskatta vad folk är beredda att betala för att flyga mer direkt och slippa ett byte...

Visst, men om man tar till ORD så ska majoriteten av alla passagerare inte dit utan vidare till en annan stad - en stad som kan ha en direktflygning från Europa med LH, UA eller AC. Ett byte i Europa eller i USA om biljetten dessutom kostar 7000 SEK mindre? Jag vet vad jag väljer.
 
Toppen