Senaste nytt

Tillåtet att flyga runt jorden på Star award?

Kristofer

Medlem
Hej!

Funderar på att boka en bonusresa till RAR. Tänkte åka dit via Asien, och hem via USA. Är det OK med regelverket? Tänkte att det ju är roligare att flyga runt klotet än samma väg tillbaka. :)
 

Palazzi

Medlem
Om du bokar resan som två enkelbiljetter antar att jag att det är fullt möjligt... Dock blir det väl lite dyrare? 60% för varje leg istället för 100% miles för en vanlig T/R. Har ingen vetskap om hur kostnaden för Oceanien-USA-Europa är..

Lycka till! :)
 

Jacob

Medlem
Eftersom du inte passerar genom en dyrare zon antar jag att det ska vara möjligt. Men du måste hålla dig inom max antal flygningar åt varje håll (fyra är det väl).

En dag i veckan går det ett direktflyg Rarotonga-Los Angeles så gissningsvis blir det till och med något kortare att flyga via USA.
 

Viking75

Medlem
Jag gjorde en provbokning på detta med SAS för några månader sedan. Vi fick inte jorden runt att fungera? Vi fick ihop en tur och retur till RAR med start GOT-FRA-SFO-AKL-RAR och tillbaka för 180 000 i C.
Detta ska inte vara OK idag då det är för många legs.
När vi försökte ta oss från RAR åt andra hållet hem dvs jorden runt så blev det dubbla poäng varpå man var tvungen att lägga upp det som enkelresor och således går det åt mer poäng.
Om det är antal passerade zoner som övestigs eller antal legs vet jag inte, jorden runt borde kosta samma i detta fallet då ocianien (RAR) ligger som det gör.
 

Dr. Miles

Expert
Star Alliance award chart - SAS

SAS Eurobonus skrev:
Important facts to read before you plan your itinerary!
  • One-way or roundtrip, the choice is yours.
  • In some cases, there are no direct Star Alliance flights within a zone or between two zones, so you must transit in another zone, which could make the award trip more expensive. Transfer may never be made in a zone more expensive than the destination zone.
  • Business Class and First class not available on all routes.
  • One award is permitted between maximum two zones, with transfer (of less than 24 hours) in a third zone that must be equally or less expensive than the destination zone.
  • A maximum of 8 flight coupons (segments) are permitted per award.
  • Awards are subject to availability.
  • The traveler must pay any applicable charges, such as airport taxes or fuel charges.
  • Taxes and fees are not included in the points level, and are the responsibility of the member.
  • Taxes and fees may apply per person in addition to the points required and they vary by route.
  • Example: New York - Frankfurt - New York with Lufthansa, in Economy 70 000 points, plus € 492 in taxes & fees.
  • The exact amount will appear when you book your award trip.

Det säger ordagrant inte att man inte kan boka jorden runt bonusresa.
Transfer i tredje zon är tillåten så länge resan till/från tredje zonen är samma eller billigare än resan mellan ursprunglig zon A och destination zon B.

Problemet är att det inte står att byte i fjärde zon är tillåten, vilket kan man tolka det som man inte kan resa Europa-Asien-Oceanien-Nordamerika-Europa. Men man kan kanske prova agent roulette.
 

Viking75

Medlem
Ja, agehall har rätt, det är 8 legs, men jag har gått igenom mina anteckningar och ser att jag på hemvägen bokade ett segment till via SFO- LAX av någon anledning dvs 9 legs.
Förövrigt är det så man skäms, ska bättra mig vad gäller att räkna segment, det är ju inte så svårt direkt, sorry
 

Roger J

Medlem
Regeln är dessutom inte 8 segment, det måste tyvärr vara max 4 på utresan och max 4 på hemresan. Dock står det numer att en award får innehålla max 8 segment. Det skulle kunna betyda att man får ha 16 segment om man gör poänguttag som två enkelresor? Kan ju vara värt 120% poäng i vissa lägen i så fall.
 
Last edited:
Toppen