Senaste nytt

Stockholm-Dubai med Turkish Airlines i economy class

Har hört mycket gott och positivt om Turkish Airlines (TK) och såg därför fram emot min första flygning med dem ner till soliga Dubai. Bra pris på flygbiljett och bra flygtider fick mig att välja dem framför t ex. Austrian, Swiss eller Lufthansa.

Före avresa
Beroende på destination kan man välja sittplats vid olika tillfällen. Då min bror med familj flög med TK till Bangkok kunde de flera veckor innan välja sittplats via deras hemsida, International Flights, Airline Tickets, Online Bookings - Turkish Airlines - Best Airline in Europe. För egen del var detta möjligt 24 timmar innan avresa då webincheckningen öppnade.

Var på plats ute på Arlanda ca 2,5 timme innan flyget skulle avgå. 4 diskar var öppna varav 3 var avsedda för bagage drop/economy incheckning och 1 var avsedd för *A Gold medlemmar, samt passagerare resande i business class. Till skillnad från SAS som tar hand om flertalet utav *A flygbolag (undantagen är väl Swiss, TK, och TP??) så var det idag Menzies som idag fick checka in mig. Väskan taggades naturligtvis med prio-tagg samt en särkild transit-tagg då jag skulle byta plan i Isanbul. Jag uppfattade den unga tjejen som trevlig och tillmötesgående. För oss var det inga problem att bli seatade vid exitutgångar och hon vinklade dataskärmen så att jag själv kunde få peka ut vilka platser jag önskade. Det hela avslutade med att hon önskade oss en trevlig resa (något som dessvärre är sällsynt hos SAS gamla "fornminnen".

Istället för att välja securityn vid Sky City som var överbelarmad utav diverse charterpax som skulle flyga till både Krabi valde vi den vid F-piren vilket gick mycket snabbt och smidigt. Trots avsaknad utav fast-track security.

Loungen
Enligt tradition (och sedan jag fick mitt lättförtjänta A3 * G kort) begav vi oss till Scandinavian lounge. Inte alls så mycket folk som det annars brukar vara. Nu var detta också en lördag eftermiddag, 2 dagar före nyårsafton så självklart har det en viss inverkan. Det gamla vanliga i dryckesutbud, till middag bjöds det på rostbiff, potatissallad, någon färskostcreme och lite sallad. Mycket gott. Ville man ha något sött till kaffet fanns det pepparkakor.

Ombordstigning
Ca 40 minuter innan avgång indikerade TV-monitorerna "Go to Gate". Planet avgick längs ut från B-piren och då vi skulle resa utanför shengen blev vi tvugna att passera passkontrollen. Planet, en Airbus 321 skulle ta oss den första sträckan ner till Istanbul. När boardingen påbörjades var det ingen särkild prio för business class passagerare utan man valde att boarda enligt den "grupp" man blev tilldelad på boardingkortet. Oklart, men kanske boardinggrupp A motsvarade business class. Jag som satt vid L3 tillhörde boarding grupp 3. Ombordstigningen kunde ha fungerat smidigare, betydligt smidigare. Med risk för att låta fördomsfull, men enligt gamla kollegor som jobbat i kabinen är det vissa "destinationer" som fungerar smidigare och andra mindre. I detta fall verkar 90% av samtliga passagerare ha gått ombord vilket resulterade i enorma köer. Både inne i kabinen och i gången ut till planet. När vi t ex. kom in uppfattade jag det hela som en aning kaotiskt. Folk sprang omkring i kabinen, man skulle byta platser med varandra. En gammal kvinna krävde att bli uppgraderad till business då hennes man satt där??!! Ok??! De stackar värdinnorna hade nog inget annat val än för husfriden skull uppgradera kvinnan. P g a detta strul med ombordstigningen blev vi ca 30 minuter sena.

Uppe i luften
Servicen påbörjades efter ca 40 minuter utav flygningen. Antar att all mat skulle hinnas värma samt att vagnarna skulle preppas. Till skillnad från andra bolag så får man faktiskt en meny hos TK även då du reser i Business Clas.
På denna flygning bestod förrätten utav någon röra bestående utav oliver, tomater som faktiskt smakade mycket gott.
Till varmrätt var det val mellan kyckling satay och ris eller kebab (gjort på nötfärs), till det rattatuille och potatisgratäng.
Till dessert en mandelkaka som var aningen torr för min smak.
Till detta alkoholfritt i de vanligaste formerna (dock ej sprite eller fanta). Ville man ha en flaska rött eller vitt, alternativt en whiskey, gin eller vodka fanns detta också. Och givetvis utan kostnad.
Dessvärre var jag inte särkilt imponerad utav varmrätten eller servicen heller för den delen. Jag uppfattade kabinbesättningen som väldigt ostrukturerade. Jag kan leva med att ena varmrättsalternativet tagit slut när de kommer till min plats. Vi sitter i ett plan där utrymmerna är begränsade. Men att få vänta i ca 1,5 från det att första passagerarna fick sin mat till att jag fick min tycker jag inte är ok. Jag har själv jobbat som flygvärd och på den 757:a som jag flög på (vilket går att jämföra med en 321:a) tog vår service max 2 timmar (och då har vi hunnit vara ute med dryckesvagn (försäljning såklart då detta var charter), barnmat, varm mat till vuxna, brödservering *2 samt kaffe/te *2. Det jag tror drog ut på tiden var att i samband med att maten skulle delas ut så serverade de även drycken till maten. Jag tror att det hela skulle gå snabbare om de först drog ut dryckesvagnarna för att sedan påbörja middagsserveringen.

Ankomst till Istanbul
Ca 30 minuter före landning annonserade vår kapten att de skulle förbereda landning varpå att stolsryggarna skulle placeras i upprätt läge, borded låsas osv. Då jag både är "yrkes skadad" efter min relativt korta tid som flygvärd ville jag se hur besättningen hos TK förbereder en sk. "Cabin Secure". Jag själv är van att säkerhetställa att handbagage är ordentligt instuvad framför stolen eller i hatthyllan. För oss som satt vid L3/R3 såg jag det som självklart att besättningen skulle be kvinnan bredvid mig att hennes handväska måste vara i hatthyllan, det var den inte. Killen som satt i på andra sidan gången, dessutom bredvid flygvärdens jumpseat kunde lungt fortsätta titta på sin film (På 321:an var det egen IFE som gällde". Något som jag reagerade starkt på. Jag fick intrycket att besättningen var mindre säkerhetsfokuserad än hos andra flygbolag jag flugit med. Detta kan oroa mig och få mig att välja andra bolag än TK. När jag flyger vill jag känna mig trygg. Då vi fortfarande taxade på startbanan var det en annan passagerare längre fram i planet lungt ställde sig upp för att hämta något ur handbagaget. Jag lyckades få ögonkontakt med flygvärden och pekade på passageraren i fråga, han gav mig en blick som förmedlande något i stil med "Been there done that, this is very normal on a TK flight". Här tycker jag det är synd att den enskilda individen inte tar större ansvar för sin och andras säkerhet.
TIll slut så öppnades dörrarna och vi fick gå ut. Då detta var en bussgate fick vi gå av planet både via L1 och L4 och därefter buss in till terminalen.

Transfer i Istanbul
En extra säkerhetskontroll i Istanbul innan vi var på airside. Jag blev positivt överraksad över flygplatsen och fann den både lättnavigerad och ren och fräsch. TK lounge låg ca 5 minuters promenad från säkerhetskontrollen.
I loungen scannades våra boardingkort samt mitt A3 *G kontrollerades. Jag frågade även om det var möjligt att byta våra platser mot eventuella lediga i comfort class kabinen. Först sa han att detta kostade extra, men proaktiv som han var ringde han sin supervisor för att kolla om han fick göra en fri uppgradering för oss. Lite knappande senare hade våra platser längre bak blivit utbytta mot nya på rad 20. Sista raden i Comfort Class.
Många utav er har besökt loungen i Istanbul. Hade denna lounge erbjudit champagne så hade den slagit BA.s business lounge på LHR (vilken är den bästa lounge jag besökt).
Vi fick utan problem två trevliga sittplatser och blev på en gång uppmärksammade utav en mycket trevlig servitör som förklarade vad som fanns i loungen. På ett mycket proaktivt sätt kollade han av vad vi önskade att dricka och om vi ville ha snacks. Vi fick det vi önskade och under tiden vi satt där kom han regelbundet förbi med t ex. oliver (som mitt resesällskap är helt såld på) samt för att kolla om det var något vi önskade. Riktigt grym service måste jag säga! Jag uppfattade även all personal i loungen som mycket trevliga och tillmötesgående.
Något som jag också ser som positivt med loungen i Istanbul är om du kommer från longhaul destinationer (TK har ju vuxit grymt mycket de senaste åren) och att du hade en längre bytestid så hade du tillgång till olika vilorum likt små hotellrum. Likt de vilorum som finns i CPH. Oavsett destination fanns det också duschrum att tillgå.
Tiden går fort när man har det trevligt och bekvämt och nu var det dags för den sista sträckan, nattflygning till Dubai.

Ombordstigning
Denna gång var det också bussgate till planet, en 77W. När vi kom fram hade boardingen redan påbörjat. Här är jag osäker på hur rutinerna går till kring prio-boarding utav business och *A G medlemmar?? Någon med erfarenhet?

Flygningen
Flygresan var beräknad till ca 5 timmar och avgångstiden var satt till ca 4,5 timmmar. Jag somnade nästan direkt efter start. Med ett litet avbrott för frukost mitt i natten bestående utav:
Naturell yoghurt med apelsin, äggröra, kycklingkorv, diverse smålpålägg samt bröd till det. Juice, kaffe och te serverades utav besättningen.
Jag han (eller orkade) inte reflektera så mycket över flygningen. Jag sov mest. Då var uppgraderingen mycket uppskattad.

Ankomst till Dubai
Planet landar på utsatt tid, vi taxar in till gate. Att ta sig igenom passkontrollen tog ca 50 minuter. Vi hamnade tydligen hos en mycket nitisk kontrollant då vi såg hur fort det gick i de andra köerna. Nåväl, vi hade ju ingen brådska. När vi sedan tagit oss igenom snurrade våra väskor på bagagebandet. Priotaggen var borta på båda väskorna??!! Så därmed oklart om dessa väskor var bland de första att komma upp på bandet.

Stolarna
På första sträckan ner till Istanbul var det standard stolar i economy. Positivt här är att du har egen IFE med ett bra utbud utav filmer och program. Det var också riktiga business stolar (likt dem som finns i comfort class). Både med individuell läslampa, fot/benstöt) samt extra lutning.

På den andra sträckan blev vi placerade i comfort class. De stolar går att jämföra med de som SAS har i eco extra longhaul. Jag saknade bättre lutning på benstödet för att få ett sådant bra vad/benstöd som möjligt. Då vi satt framför en vägg var det också en begränsad lutning på stolen. Jag såg att stolen framför mig hade en bättre lutning. Nu behövde jag inte betala extra för denna plats, men om jag t ex. hade gjort det hade jag inte varit 100% nöjd.
För båda sträckorna var det egen IFE (som redan nämnst) och det är on-demand som gäller.

Flygpoäng
Jag valde en low-economy vilket krediterades till EB. För sträckan Arlanda-Istanbul fick jag 350 poäng och för Istanbul 475 poäng. Dessa är även nivågrundande poäng.

Imorgon fortsätter jag med dagsflygningar hem till Sverige och Arlanda igen. Vi har checkat in och det är tydligen en Airbus 340 som opererar första sträckan och sedan en 321:a till Arlanda. En ny rapport om den resan, med bilder kommer.
 
Last edited:

MarcusC

Medlem
Tack för utförligt reportage. Extra intressant höra hur du iaktar besättning etc med tanke på egen erfarenhet. Ger bra perspektiv. Man har ju hört mycket gott om TK men kan tänka mig precis som du skriver att säkerhetstänk etc ibland är snäppet efter. Kanske till viss del pga deras oerhört snabba tillväxt, vilket måste avspeglas i erfarenhet hos ombordpersonalen?!
 

Alx

Medlem
TK har helt klart ett annorlunda (mindre nogräknat) säkerhetstänk. Allt det du beskriver med bagage från topp till tå vid nödutgångar, passagerare som ställer sig upp vid landning m.m. har hänt på varenda en av mina drygt 20 flighter med TK. Därför väljer jag numera, så långt det går, att resa med mer säkerhetsmedvetna flygbolag. Det känns som att TK ombordpersonal har förlorat och gett upp hoppet om säkra flygningar.

Lite OT men jag flög med Thai Airways häromdagen och där var det också rörigt innan start. Faktiskt så rörigt att två flygvärdinnor i C inte hann sätta sig ner innan take off. Rätt intressant att se två små thailändskor försöka kämpa sig fram till sina platser samtidigt som flygplanet rusade fram på startbanan.... Nu uppfattar jag TG som ett säkerhetsmedvetet flygbolag, men jag har svårt att se att vårt ofta kritiserade SAS någonsin ens skulle hamna i en liknande situation! Prioriteten ligger verkligen olika på olika flygbolag.
 

GOTATH

Medlem
Tack för en intressant rapport. TK-loungen är verkligen något man längtar tillbaka till. Comfort Class verkar lockande. Synd att det var så dålig poängintjäning för din resa.
 

vicce

Medlem
Tack för en bra rapport! Ska resa med TK till DXB på torsdag, dock från Göteborg, via Istanbul. Man kanske skulle fråga om det går att få en fri uppgradering i loungen? :)
 

karho

Medlem
Tack för en väldigt utförlig rapport!

När vi kom fram hade boardingen redan påbörjat. Här är jag osäker på hur rutinerna går till kring prio-boarding utav business och *A G medlemmar?? Någon med erfarenhet?

Min erfarenhet av TK med avresa från Istanbul är att business och *G ges prio boarding, men vid bussgate bara prio till bussen, dvs. samma buss som alla andra. (= inte så stort värde)

EDIT: Och ett inspel gällande säkerhet, vi är många som flugit med Turkish Airlines som anmärkt på bristande säkerhetstänk. Borde vi inte som community kunna göra skillnad här? Om vi på något sätt kan markera att vi inte tycker det är OK med personal som inte följer bestämelserna borde det väl kunna få gehör? Eller är Turkish airlines väldigt dåliga på att lyssna?

Förvisso är väl den bästa medicinen att boka andra flygbolag, som Alx ovan beskriver.. men då får ju TK ingen feedback på varför man väljer bort dem. Det optimala vore ju med en TK representant på businessclass.se som kunde ta emot vår feedback och mata in i organisationen, men sån finns väl inte vad jag vet. Sorry för OT!
 
Last edited:

henke12

Medlem
Trevlig rapport, Låter som ni har börjat resan bra!
Åkte själv ARN-IST i januari 2012 och kände igen mig på samtliga punkter!

Ska bli kul att läsa om hemresan :)
 

maba

Medlem
Tack för en bra rapport, ska själv göra samma resa i sommar och kommer då att pröva "tricket" till Comfort Class :)
 
Toppen