Senaste nytt

Måste infant vara med på alla legs för att pris skall gälla?

niksal

Medlem
Hejsan,

Jag fick lite dåligt med svar på min fråga vart det lönar sig att resa med en infant i resmål tråden, men nu tror jag att det är Penang och Singapore eller Kuala Lumpur som får äran.

Som är kännt på forumet, så erbjuder AY kanon-priser i C till BKK från ARN. Man kan göra connections med övernattningar i Helsingfors. Jag bor i Helsingfors, ca 10 minuter från flygfältet så det är inga problem.

Jag vet att man måste flyga hela resan, annors kan det bli problem. Men gäller detta även en infant? Om jag har en biljett och har en infant utan egen plats, kan jag a) plocka upp infant efter att jag startat min resa i Stockholm och/eller b) kan jag droppa av infant före jag åker på min sista HEL-ARN leg?

Det är nämligen 50% rabatt på att starta resan från ARN jämfört med HEL...

mvh
Niksal
 

Johannes

Medlem
Jag trodde inte man fick ha infants i C, vet att man får ha ban över 2 år i C... Svarar dock inte på din fråga, du måste nog ringa Finnair och fråga.
 

MarcusC

Medlem
Misstänker det enda som kan ge dig säkert svar är du kollar med flygbolaget. Infant betalar ju bara skatter och sitter i knät...så vet inte hur noga flygbolagen är. Men är de lika strikta som med vanliga biljetter, så är det ju inte värt att chansa. Men jag hade kollat med flygbolaget i fråga.
Det kan nog bli bekymmer checka in utan infant på ARN iallafall om barnet skall komma på i HEL....däremot enklare lämna av före sista flygningen.
 

MarcusC

Medlem
Jag trodde inte man fick ha infants i C, vet att man får ha ban över 2 år i C... Svarar dock inte på din fråga, du måste nog ringa Finnair och fråga.
Infants i både C & F funkar hos de flesta bolag med några undantag ! Malaysia AIrlines tror jag är ett av dem son inte tillåter Infants i F.

Har själv testat både SAS ,Thai och BA med Infant och det är rätt bekvämt med större stolar etc. Sedan är ju varje barn olika och i olika dagsform. Får man dem att sova kan man resa riktigt bekvämt och avkopplat, iallafall några timmar
 
Det känns väl rimligt att anta att reglerna för infant borde vara precis lika de vanliga, just för att inta öppna för sånt här för enkelt? Men som sagt, det är väl bara en fråga som flygbolaget kan svara på. Rapportera gärna tillbaka vad de säger!
 

niksal

Medlem
Jag skickade ett Facebook-meddelande åt Finnair, och fick även svar. Som förväntat, så måste infant vara med på alla flygningar.

Men vad skall de göra om infant hoppar av i mitten? Jag kan förstå att barnet måste vara med från Stockholm, men vad skall de göra om infant inte flyger tillbaka till ARN? De kan ju inte ta höjt biljettpris då infant endast kostar skatter och avgifter? Kanske värt att fråga det också...
 

Bryant

Medlem
Jag skickade ett Facebook-meddelande åt Finnair, och fick även svar. Som förväntat, så måste infant vara med på alla flygningar.

Men vad skall de göra om infant hoppar av i mitten? Jag kan förstå att barnet måste vara med från Stockholm, men vad skall de göra om infant inte flyger tillbaka till ARN? De kan ju inte ta höjt biljettpris då infant endast kostar skatter och avgifter? Kanske värt att fråga det också...

Risken finns ju annars att polisen blir inblandad och du får förklara vart du har gjort av infanten. :)
 

MarcusC

Medlem
Risken finns ju annars att polisen blir inblandad och du får förklara vart du har gjort av infanten. :)

Samtidigt med ett barn....barnet kan ju bli sjukt och behöva tas omhand av övrig familj i HEL....svårt att tro AY skulle göra någon deal av avikelse från sista leg på en person...
 
Toppen