Senaste nytt

Till Gaten utan giltig bokning på Helsingfors - Skall det vara möjligt?

Valley

Medlem
Slog mig, med tanke på att allt skall vara så förbannat safe på våra flygplatser, att jag nyligen tog mig hela vägen fram till Gaten för att kliva på planet innan jag fick beskedet att jag "inte finns" längre.

Skall detta överhuvud taget vara möjligt ?

Var en glamourös business tripp som startade med att morgonflighten till HEL var inställd, vilket inte meddelades förrän man kom fram till Gaten på ARN.
Ingen hjälp att få på plats utan man fick så vackert lufsa ut till avgångshallen för att leta upp en Finnairrepresentant.
Där var dem faktiskt hjälpsamma och såg till att jag fick utresan ombokad med SAS för att inte missa mitt möte.
Här verkade som att hela min biljett blev makulerad i o m ombokningen. Men någon ny hemresa blev aldrig åtgärdad.

Så hur kunde jag på HEL gå hela vägen fram till Gaten utan att ha en giltig biljett ?
Intressant om någon kan svara
 

Timotey

Medlem
Giltig eller inte giltigt boardingcard har väll inget med säkerhet att göra. Du gick väll igenom en säkerhetskontroll? Tror att folk med ont uppståt också köper biljett. Tror nog mer att man ska ha ett giltigt boardingcard mest pga att det inte ska bli så förbannat mkt spring i kontrollen.
 

jth

Medlem
Nej, jag tror inte heller det ligger något direkt flygsäkerhetstänkande eller IATA-krav bakom boardingcardskontrollen. Det nog mer för att man inte ska få en massa spring med anhöriga och "vinka hejdå-människor" som köar i säkerhetskontrollen, samt de eventuella individer som vill snatta i taxfreeaffären :)

Om man nu prompt vill in så köper man ju bara en avbokningsbar biljett och bokar av så fort man kommer in. Sen kan man ju drälla runt ända tills de stänger...
På den tiden de inte hade säkerhetskontroll på inrikes var det ju inga problem att gå ända fram till gaten. Men jag förutsätter att de hade en säkerhetskontroll på HEL.
 

Valley

Medlem
Det som är skrämmande i detta fall var ju det faktum att jag inte hade någon biljett och att detta upptäcktes först när jag skulle gå ombord.
Skall ju - vad det själva påstår - vara en av anledningarna till säkerhetskontrollerna, att du bl a inte skall kunna komma in utan att ha en giltig biljett.
 

agehall

Medlem
Fast återigen - att ha en giltig biljett tillför ingen säkerhet. Det är nog bara ett praktiskt sätt att minska antalet personer som befinner sig airside och som ska ta sig igenom security.
 

MarcusC

Medlem
Men när du skulle åka i retur, du måste visat upp boardingcard eller eticket innan säkerhetskontrollen? Saken är väl den att de endast tittar, ev scannar denna, men de har ingen koppling till flygbolagens boknongssystem skulle jag tro, din retur har väl troligen annulerats då du inte var med på utresan., även om den blev inställd. Hur löste finnair detta vid gaten dock för dig?
 

Valley

Medlem
Men när du skulle åka i retur, du måste visat upp boardingcard eller eticket innan säkerhetskontrollen? Saken är väl den att de endast tittar, ev scannar denna, men de har ingen koppling till flygbolagens boknongssystem skulle jag tro, din retur har väl troligen annulerats då du inte var med på utresan., även om den blev inställd. Hur löste finnair detta vid gaten dock för dig?

I princip ett säkerhetshål. Man tittar nog bara på biljetten så till vida man inte skall checka in bagage.
Skall kika lite till veckan när man scannar första gången.
 

Timotey

Medlem
Förstår inte hur det kan vara ett säkerhetshål? Misstänker att enda anledningen till att man tittar på boarding kort i säkerhetskontrollen är för att inte ha allt för mycket spring där samt att man i tid ska se om du har en felaktig biljett så att man kan lösa det problemet vid incheckningen och inte vid gaten. Men att det skulle ha något med säkerhet att göra kan jag inte förstå.
 
Toppen