Senaste nytt

Tips på bra hotell i Perth

Ozz

Medlem
Med personalens goda vilja på Thai's kontor i Stockholm blev vår (min & fruOzz) senvinter-resa inte som planerat "bara" till Thailand. Vi hade fått ett par finfina välkomsterbjudanden från Thai då vi blev guldmedlemmar i somras och det ena erbjudandet utnyttjades till nästa bonusresa.

Planen när jag ringde Thai för någon vecka sedan var att få en billig "gratisresa" till Phuket i vanlig ordning. Men den käcka tjejen på Thai frågade om vi inte ville lite längre då vi hade fullt tillräckligt med miles. När jag också fick veta att vi kunde göra en stopover i BKK på en månad (som kommer tillbringas i Phuket) så började kugghjulen i Ozz's lilla hjärna snurra. Att vi dessutom fick göra ytterligare en stopover gjorde att vi kunde stanna så länge vi önskade.

Vi satte oss med Thai's destinationskarta och skulle hitta nåt kul som vi inte hade besökt tidigare och med tanke på klimatet så bestämde vi oss för Perth som verkade bra. Vi har ingen som helst relation dit och har inte en susning om vad vi skall göra, det enda vi vet med säkerhet är att vi vill ha nånstans att bo.

Vi har ganska höga krav på boende och brukar titta bland femstjärniga hotell i första hand men det finns säkerligen fyrstjärniga som är busbra också. Då jag är privilegierad med ett Hilton Diamond kort brukar nya okända städers Hilton eller Conrad få våra semesterslantar. Men Hilton i Perth ger mig inte "rätt" känsla och känns definitivt inte prisvärt. Runt 50.000kr skall dom ha för billigaste rummet i 13 nätter och för dom pengarna vill jag ha något riktigt bra...

Vi har även funderat på att dela upp vistelsen down under och kanske tillbringa en vecka i city och resterande tid nån annanstans, men har som sagt ingen aning än...

Så efter dessa små inledande rader i tråden hade:
Jag varit mycket tacksam för tips på bra boende i Perth.
Jag också varit tacksam för tips i vilka områden man "skall" bo.

Även andra resetips ang. Perth i synnerhet mottages också mycket tacksamt.
 

Ozz

Medlem
Långt ifrån Hilton men "the place to be" så att säga: Perth-s favourite beach Hotel, Restaurant & Bar - Cottesloe Beach Hotel

Kom ihåg att Perth inte ligger vid kusten vilket man kan tro :)

Cottesloe ligger mitt på stranden och det här stället är "där det händer". Tänk dig Hotell Tylösand i Halmstad.
Ser ju riktigt trevligt ut, ser ut att vara relativt fullbokat redan nu vissa nätter...
Sammanhängande fanns beachfront ledigt mellan 22-29/3 eller 31/3-4/4, ett bra alternativ som får granskas närmare i helgen :)
 

Kricka

Medlem
Att planera resan (och boendet) är halva nöjet..! Besökte själv Perth för 30 år sedan på
min första långflygsluff och då var prisnivån mer åt YMCA-hållet.
 

ACervin

Medlem
Har precis tillbringat 5 dagar i Perth hos goda vänner. Cottesloe är ett alldeles utmärkt förslag liksom ett antal dagar i Margaret River. Glöm inte att besöka Little Creatures i Freemantle. Spelar ni golf kan jag rekommendera The Cut en timme söder om stan ligger i anslutning till stranden eller Jundalup som ligger i en förort, också en fantastisk bana, Tyvärr är Perth en av Australiens dyraste städer. Isolerat läge kombinerat med en gruvindustri som driver priserna uppåt. Däremot håller jag inte med Björnström om att Perth inte ligger vid havet. Visserligen ligger CBD någon kilometer uppströms i Swan river men annars kryper de flesta bättre förorter ända ner till stränderna. I Perth får man dessutom se solen gå ned i havet. En kvällsmåltid på en strandnära restaurang är verkligen härligt. Vill man slappa och bada kan man stanna länge i Perth, men vill man ha aktiviteter varje dag med sevärdheter så räcker 4-5 dagar. Blir det aktuellt kan jag kontakta mina vänner för lite up to date restaurang tips. Skall förresten själv dit i slutet på mars igen.
 

Ozz

Medlem
Har precis tillbringat 5 dagar i Perth hos goda vänner. Cottesloe är ett alldeles utmärkt förslag liksom ett antal dagar i Margaret River. Glöm inte att besöka Little Creatures i Freemantle. Spelar ni golf kan jag rekommendera The Cut en timme söder om stan ligger i anslutning till stranden eller Jundalup som ligger i en förort, också en fantastisk bana, Tyvärr är Perth en av Australiens dyraste städer. Isolerat läge kombinerat med en gruvindustri som driver priserna uppåt. Däremot håller jag inte med Björnström om att Perth inte ligger vid havet. Visserligen ligger CBD någon kilometer uppströms i Swan river men annars kryper de flesta bättre förorter ända ner till stränderna. I Perth får man dessutom se solen gå ned i havet. En kvällsmåltid på en strandnära restaurang är verkligen härligt. Vill man slappa och bada kan man stanna länge i Perth, men vill man ha aktiviteter varje dag med sevärdheter så räcker 4-5 dagar. Blir det aktuellt kan jag kontakta mina vänner för lite up to date restaurang tips. Skall förresten själv dit i slutet på mars igen.
Tack för ett bra svar och input.
Cottesloe känns som ett bra alternativ att spendera några sköna semesterdagar hos. Margaret River kräver lite mer planering tidsmässigt då det är en bit att ta sig men är ett riktigt bra tips om vi väljer att lägga några dagar på att hyra bil, vilket vi nog kommer att göra.

FruOzz spelar inte golf men jag går gärna en runda men sällan utan vänner i krokarna, det brukar bli en del golf i Phuket där jag har mycket kompisar som spelar regelbundet. Det kommer att vara en slappar-resa med förhoppningsvis mycket sol och bad.

Vi har 13 dagar där och matälskare som vi är kommer en hel del möda läggas på att hitta bra restauranger så tips på bra restauranger mottages med stor tacksamhet. Vi är nyfikna och vill prova det mesta men valet brukar allt som oftast landa på små italienska restauranger. Vi kommer vara där mellan 22/3-4/4 och är du på plats så är vi inte svårövertalade om du är sugen på att skåla över en bärs eller två.

Little Creatures verkade ju vara ett måste, de hade f.ö. en riktigt cool hemsida.
 
Last edited:

ACervin

Medlem
Little Creatures Pale Ale är en av mina absoluta favoriter. Tyvärr kommer jag att vara i Perth 16-20 mars. Har hittills endast lyckats med ett BC möte och det var i SFO. Återkommer med lite restaurang tips när jag kollat med mina vänner.
 

Ozz

Medlem
Letande och planerande och vi har egentligen inte kommit fram till något vettigt mer än att vi skall dela upp vistelsen med ett cityhotell och ett antingen i hamnen eller vid någon av stränderna. En fundering som poppade upp var ang. Hilton där jag hittade betydligt billigare bokningsalternativ via denna i en annan tråd tipsade bokningssida.

Hur funkar det med alla uppgraderingarna som man får som Diamond på Hilton om man bokar via exempelvis Hotels.com?
Kommer vi bli uppgraderade till executive floor, gratis frukost, fritt internet o.s.v. även om vistelsen inte bokas via hilton.com?
 
Toppen