Senaste nytt

18 timmar i Bangkok, förvaring av bagage?

ACervin

Medlem
Har ett onödigt långt layover i BKK. Anländer 05 55 på morgonen och avreser mot BNE kl 23 59 på kvällen. Kan man förvara sitt handbagage någonstans? Hinner man ta sig in till city på något bra sätt? I så fall tips på aktivitet. Är där någon Thai lounge att föredra?. Har försökt att söka på BCs hemsida men inte helt lätt att få fram något. Alla tidsfördrivande tips välkomna. Tackar på förhand
 

johansch

Medlem
Det finns en "Left Luggage"-tjänst på BKK för 100 THB/kolli/dygn, men inte för värdesaker, som man ju typiskt har i handbagaget.

Jag skulle göra följande:

Ta en taxi till ett hotellrum inne i stan (cirka 1h i genomsnittstrafik), t.ex. i Sukhumvit, nära någon skytrain-station. Kostar cirka 2000 THB/dygn för okej/trevlig nivå. Du kan sedan använda rummet som hemmabas, för vilande/duschande och bagagelagring.

Du borde få cirka 13h inne i stan (från typ kl 08 till kl 21). Denna tid kan du använda för att medelst Skytrain/BTS utforska de typiska turist/shopping-ställena längs med skytrain-linjen.
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Behöver du lite extra poäng till något konto finns det billiga tur och returbiljetter mellan Bangkok och Hong Kong med några av de flygbolag som flyger sträckan som "fifth freedom". Du hinner utan problem fram och tillbaka till Hong Kong under tiden. ;)

En dag i Bangkok kan vara trevligt men det blir nästan lite väl långt tid att slå ihjäl under en dag. Misstänker att du inte heller lär vara i prima form efter en natt på ett flygplan från Europa.
 

Dr. Miles

Expert
Ett annat tips från mig.
Glöm inte att ha 700 THB i kontanter. Om du har tur behöver du inte betala, men du är skyldig att betala departure tax 700 THB om du inte har stopover i Bangkok eller Bangkok som destination.
 

Swisser

Medlem
Behöver du lite extra poäng till något konto finns det billiga tur och returbiljetter mellan Bangkok och Hong Kong med några av de flygbolag som flyger sträckan som "fifth freedom".

Jacob, vet du vilka flygbolag inom Staralliance resp oneworld som flyger denna sträcka som "fifth freedom"? Är det något speciellt flygbolag, flight eller flygplanstyp du skulle rekommendera för en trevlig upplevelse?
 

ACervin

Medlem
Johansch tack för hotelltipset. Låter klokt man kan behöva vila några timmar också. Jag kommer att vara lite luggsliten då jag landar. Man kanske rent av skall ta in på ett flygplatshotell och vila upp sig och ägna sig åt lite email-arkeologi. Kan nog behövas efter 2 veckors semester.

Om jag skulle kika på fifth freedom biljetter. Har vi någon tråd?
 

Adam

Medlem
Landar med ett flyg 5:55 också i oktober och åker vidare mot SYD 19:20, Har aldrig varit inne i BKK. Tror ni jag hinner in för att ta pulsen på stan?
 

johansch

Medlem
Landar med ett flyg 5:55 också i oktober och åker vidare mot SYD 19:20, Har aldrig varit inne i BKK. Tror ni jag hinner in för att ta pulsen på stan?

Ja, du borde väl få cirka 8h inne i stan efter att all immigrationstid/transporttid/säkerhetskontrolltid/säkerhetsmarginal dragits bort. Det räcker nog fint.
 

Dr. Miles

Expert
Landar med ett flyg 5:55 också i oktober och åker vidare mot SYD 19:20, Har aldrig varit inne i BKK. Tror ni jag hinner in för att ta pulsen på stan?

Det finns också package tour för transit passagerare.
Fördel med detta är att man slipper att betala 700 THB departure tax.

Thai Airways International - Australia - What's New

THAI Airways skrev:
Tours Available For Transit Passengers

Transit passengers at Bangkok's Suvarnabhumi International Airport making a stopover of less than 12 hours will now be able to get a taste of of the Thai capital.

The facility will allow thousands of daily passengers with time to spare between connecting flights to take advantage of a variety of tours in Bangkok and the surrounding areas. As an added bonus, anyone taking the tours will not be required to pay the 700 - Baht airport tax upon checking in for their onward connecting flight.

Besides helping to give passengers something to do during their short stay in transit the passengers will also receive just a small taste of what Thailand has to offer.

Information of the tours will be available on THAI flights and in transfer halls.

Passengers keen to join the a tour will need to do the following:
  • Check whether their stopover time is sufficient to allow for the tour
  • Ensure the transit stop does not exceed 12 hours
  • Select an appropriate tour
  • Contact either of the two tour counters that will be set up on both sides of the Transfer Hall and fill in an application form exempting you of the departure tax
  • Tour officials will assist passengers with all immigration formalities and take them to join the respective tour
  • After the tour, guides will take passengers back to the airport for their departure flight and assist with immigration formalities

Some of the tours available are:
  • Klong Tour
  • Grand Palace and Emerald Buddha
  • Shopping Paradise
  • Massage and Spa
  • Golf Tour
  • Erawan Museum and Crocodile Farm
  • Siam Ocean World
  • Siam Niramit

Click here for prices of tours
 
Toppen