Senaste nytt

Resa till Skottland med Whiskytema

Marcus_R

Medlem
Är i behov av er expertis.

Min far fyller snart 50, och jag planerar att tillsammans med min bror ge honom en resa. Alltid roligare att uppleva något tillsammans, än att fylla på hans redan överfulla "leksaksförråd"

Då 2/3 uppskattar whisky, slog det mig att en resa till Skottland kan vara lämpligt. Min tanke är att åka tors-sön i mars alternativt april. Det beror lite på hur min fars kalender ser ut.

Tittat på biljetter till Edinburgh med SAS, och det verkar funka hyfsat. Går tyvärr inga direktflyg från Göteborg, förutom med RyanAir. Och dem undviker jag helst...

Då återstår vart man skall bo, och vad man skall göra. Har någon här erfarenhet att dela med sig?
Tacksam för alla tips!
 

Johan_G

Medlem
Försök få tag i en turistguide som kan köra runt er om ni ska på destillerier, såvida ingen av er anmäler sig frivilligt som förare (och vem gör det på en whiskyresa i självaste Skottland?).

Begränsa er geografiskt, Skottland ser visserligen ganska litet och obetydligt ut på kartan men när man kommer ut på de ännu mindre och ännu mer obetydliga skotska vägarna inser man att det tar tid att ta sig runt och stället ter sig genast mycket större än vad det är. Är man såld på en viss typ av whisky löser ju detta sig självt.

Ska ni till highlands kan jag rekommendera KLM till INV via AMS (om ni står ut med att åka DHC-8 sista biten), ta in på hotell i den mycket trevliga hålan Nairn (15 minuter från flygplatsen) och ni har det mesta som highlands har att erbjuda på någon timmes avstånd.

Annars är det väl inget speciellt, ha skoj, glöm inte att kolla på någon gammal ruin, köp en kilt till far din och försök förmå honom att ta sig genom säkerhetskontrollen iklädd den och alla fina spännen och grejer som hör till ;)
 

Marcus_R

Medlem
Stort tack! Det där var precis vad jag var ute efter.

Tittar på biljetter just nu. KLM dyker bara upp från INV, inte till INV av någon anledning. Då är det FlyBe som finns. Får kolla vidare.

Försök få tag i en turistguide som kan köra runt er om ni ska på destillerier, såvida ingen av er anmäler sig frivilligt som förare (och vem gör det på en whiskyresa i självaste Skottland?).

Begränsa er geografiskt, Skottland ser visserligen ganska litet och obetydligt ut på kartan men när man kommer ut på de ännu mindre och ännu mer obetydliga skotska vägarna inser man att det tar tid att ta sig runt och stället ter sig genast mycket större än vad det är. Är man såld på en viss typ av whisky löser ju detta sig självt.

Ska ni till highlands kan jag rekommendera KLM till INV via AMS (om ni står ut med att åka DHC-8 sista biten), ta in på hotell i den mycket trevliga hålan Nairn (15 minuter från flygplatsen) och ni har det mesta som highlands har att erbjuda på någon timmes avstånd.

Annars är det väl inget speciellt, ha skoj, glöm inte att kolla på någon gammal ruin, köp en kilt till far din och försök förmå honom att ta sig genom säkerhetskontrollen iklädd den och alla fina spännen och grejer som hör till ;)
 

Marcus01

Medlem
Kan hålla med, sikta på boende i Inverness, ta en sväng längs med Loch Ness, en tur längs med floden Spey och titta in på destillerier som Glenfiddich, Glenlivet mfl. Ta en lunch i Dufftown, "Rome was built on seven hills, Dufftown stands on seven stills".... Stills är förkortning av destillerier...;-) finns säkert en massa guider man kan hyra men jag kan varmt rekommendera hyrbil, en bra karta/ guidebok och lite egna efterforskningar på nätet. Är ni historikt intresserade finns en massa slagfält, slott och borgar att besöka. En tur till byn Aviemore är trevligt, lite som Skottlands Åre, utgångspunkt för vandringar i Cairngorms. Återkom när ni planerat lite! Jag kommer gärna med tips, hängt en del i högländerna.
 

Johan_G

Medlem
Stort tack! Det där var precis vad jag var ute efter.

Tittar på biljetter just nu. KLM dyker bara upp från INV, inte till INV av någon anledning. Då är det FlyBe som finns. Får kolla vidare.
Skumt, det är FlyBe som kör åt båda hållen INV-AMS, det verkar som om du inte får fram KLM's codeshare på den ena FlyBe-flygningen. Någon av bokningsrävarna kanske har koll på varför det strular?

Kan för övrigt nämna att FleBe's incheckningsagenter på INV var mycket tillmötesgående när det visade sig att jag lastat min väska alltför tung med diverse maltsouvenirer. Jag frågade lite på skämt om det verkligen var ett snällt sätt att behandla duktiga turister på som kommer dit och köper deras fina souvenirer, de skrattade lite och gick med på att höja mitt tillåtna bagage för 50€ istället för att ta ut 100€ för övervikten. Bra där :)
 

Jacob

Medlem
Som whiskyfantast skulle jag gärna göra något liknande någongång. Största problemet är väl att de flesta destillerier ligger avsides och ska man få möjlighet att prova något också blir det förstås svårt att ta sig runt med egen bil.

Sen består ju Skottland av olika whiskyregioner med olika inriktningar vilket kan vara värt att att ha i åtanke. Gillar man exempelvis rökig whisky är det Islay man ska åka till.
 
Toppen