Senaste nytt

Tokyo i första klass med ANA

twiggs

Medlem
Så glad är man i detta ögonblick!

Jag och min fru har båda fått en veckas ledigt, utan att det är sommarsemester – samtidigt – mitt i mars månad. Händer inte alls ofta i våra liv. Eftersom jag dessutom fick en tidig julklapp (höhö!) av US Airways á 120 000 miles så innebar det att mitt konto var fyllt med nästan en halv miljon miles. Varför ska dessa miles bara stå och damma utan att jag får något för det? Vad gör då? Letar resor förstås! Tog drygt 10 minuter sedan så var hela planen färdig. 2 platser, i First Square mellan NRT och FRA respektive LHR med flygningar inom Europa med SAS i C. Kastar mig över telefonen och får prata med Svetlana. Lite tryckande, klickande, tagande av uppgifter. GIVANDE AV BOKNINGSREFERENS! Platserna är våra!

Ringde häromdagen för att betala och allt gick som smort. 200 000 miles och cirka 1800 kronor fattigare blev jag men förhoppningsvis kommer jag bli flera upplevelser rikare. Har varit flera gånger i Tokyo på olika sorters jobbresor, fast dessa har landat på kanske 20-30 timmars vistelse totalt där hälften av tiden fått till sammanträde, jobb och andra hälften till sömn, transport och mat. Fast nu är det semester som gäller, semester i hela 7 dagar. Lyx för en som inte fått semester sedan SAS fortfarande hade Business på inrikes och automatincheckning knappt existerade.

Har troligen läst alla trip reports som finns på denna hemsida kring ANA och dess F men vissa frågor är för mig ändå obesvarade:

* Erbjuds någon form av "meet-and-assist"-service på flygplatser? Aktuella flygplatser för mig är FRA, NRT och LHR. Tänker då inte på ren bagagehjälp, utan mer på assistent som hjälper en genom formaliteterna på flygplatsen etc.
* Hur är First Square att resa i för två? Det ser lite ja, "boxigt" ut. Men kanske går det att öppna upp alternativt sitta på ottoman och äta ihop i alla fall?
* Tips på hotell i Tokyo? Har redan kikat på Hilton Tokyo, vilken erbjuder ett för mig mycket förmånligt pris. Recensionerna är genomgående relativt positiva. Bådar gott åtminstone. Inga problem att gå upp i pris, om det krävs.
* Vad gör ett äldre par i Tokyo under 7 dagars tid? :)
 

Jacob

Medlem
Grattis twiggs! :)

* Erbjuds någon form av "meet-and-assist"-service på flygplatser? Aktuella flygplatser för mig är FRA, NRT och LHR. Tänker då inte på ren bagagehjälp, utan mer på assistent som hjälper en genom formaliteterna på flygplatsen etc.
ANA har inte så mycket sånt. Upplevelsen på marken är ganska ordinär, det är i luften de sticker ut. Inte ens första klass loungerna på Narita är något att bli riktigt exalterad över. Givetvis är det preussiskt snyggt och prydligt och den vänliga personalen hjälper till att hänga upp jackor och servera drycker, men i övrigt är det inte mer än en bättre business lounge.

* Hur är First Square att resa i för två? Det ser lite ja, "boxigt" ut. Men kanske går det att öppna upp alternativt sitta på ottoman och äta ihop i alla fall?
Konfigurationen är 1-2-1 så två mittenplatser är förstås att föredra. Den gamla första klass produkten hade en öppen layout och var därför mer lämplig om man reste två personer, nu är det något liknande ett fönster mellan mittenplatserna man får klara sig med.

* Vad gör ett äldre par i Tokyo under 7 dagars tid? :)
Med 7 dagar tycker jag ni ska lämna Tokyo någon-några dagar för att få se lite av "riktiga Japan". Det är enkelt att åka runt med inrikesflyg eller snabbtåget Shinkansen. Gamla huvudstaden Kyoto brukar vara ett populärt besöksmål.
 

twiggs

Medlem
ANA har inte så mycket sånt. Upplevelsen på marken är ganska ordinär, det är i luften de sticker ut. Inte ens första klass loungerna på Narita är något att bli riktigt exalterad över. Givetvis är det preussiskt snyggt och prydligt och den vänliga personalen hjälper till att hänga upp jackor och servera drycker, men i övrigt är det inte mer än en bättre business lounge.

Jag hade inte tagit det som givet att ANA skulle erbjuda personlig assistent men frågade ändå eftersom VonMögen med sällskap blev mött av en representant från ANA vid ankomst från MUC och rob74 blev mött av en representant vid ankomst från ARN (transfer i MUC). Detta kanske då är det något som varierar och som alltså är konsekvent?

Konfigurationen är 1-2-1 så två mittenplatser är förstås att föredra. Den gamla första klass produkten hade en öppen layout och var därför mer lämplig om man reste två personer, nu är det något liknande ett fönster mellan mittenplatserna man får klara sig med.

Ja, det var väl det jag hoppats på. Mardrömmen hade varit "box-isolering" i över 10 timmar enkel väg utan möjlighet till kommunikation. :p

Med 7 dagar tycker jag ni ska lämna Tokyo någon-några dagar för att få se lite av "riktiga Japan". Det är enkelt att åka runt med inrikesflyg eller snabbtåget Shinkansen. Gamla huvudstaden Kyoto brukar vara ett populärt besöksmål.

Detta ska jag forska vidare på!

Tack!
 

Chrille

Medlem
Med 7 dagar tycker jag ni ska lämna Tokyo någon-några dagar för att få se lite av "riktiga Japan". Det är enkelt att åka runt med inrikesflyg eller snabbtåget Shinkansen. Gamla huvudstaden Kyoto brukar vara ett populärt besöksmål.

Ja, Kyoto eller Mt Fuji. Gör en tvådagarstripp med övernattning och kläm in ryokan och varmt bad i planeringen. :)
 

Henry

Medlem
I mars börjar cherry blossom om jag inte minns helt fel. Kyoto är väldigt vackert och jag kan tänka mig att det under cherry blossom är en väldigt trevlig upplevelse. Värt att googla på.

Och från Kyoto är det inte långt till Osaka och Kobe, ett område som har runt 200 Michelin-krogar och självklart en massa Kobe-biff.

När det gäller att transportera sig inrikes är Shinkansen väldigt smidigt, men inte helt gratis. Skall ni göra några resor föreslår jag att ni kikar på ett Japan Rail pass:
JAPAN RAIL PASS types and prices

Har inga konkreta tips när det gäller Tokyo, men om din förmånliga deal gäller även på Conrad så är kanske det ett alternativ? Annars ser ju Park Hyatt rätt trevligt ut i Lost in Translation.
 

Jacob

Medlem
Jag hade inte tagit det som givet att ANA skulle erbjuda personlig assistent men frågade ändå eftersom VonMögen med sällskap blev mött av en representant från ANA vid ankomst från MUC och rob74 blev mött av en representant vid ankomst från ARN (transfer i MUC). Detta kanske då är det något som varierar och som alltså är konsekvent?
ANA har egen personal på alla flygplatser de trafikerar i Europa, framförallt för att kunna assistera de japanska passagerarna och kunna göra utrop på japanska. Sedan är det nog upp till respektive team att bestämma hur man allokerar resurserna respektive dag.

Jag känner dock inte till att "meet and greet" skulle vara något vedertaget på ANA (som LH i Frankfurt och Thai i Bangkok) och har själv aldrig fått det, men blir du mött och det skyndar på formaliteterna på något sätt är det bara att tacka och ta emot.
 

rob74

Medlem
Grattis, twiggs! Det låter ju väldans trevligt - och TVÅ platser också!!!

Som du skriver så blev jag mött i MUC av en assistent med skylt. Det som hon gjorde var i princip att tala om vart på flygplatsen jag skulle ta vägen (lounge och gate), men hon följde inte med så som TG's personal gör i t ex BKK.
Ska ju flyga NH från LHR på måndag, men då har jag för säkerhets skull en övernattning innan (vågade inte gambla med 2 timmars anslutning så här i vintertid), så då lär jag få klara mig själv. Vad som sedan sker vid ankomst till NRT med vidare transport med TG återstår att se.

Instämmer med föregående talare om att Kyoto och Osaka kan vara väl värt ett besök. Kamakura med bl a alla tempel och "Big Buddha"-staty är också en historisk plats jag kan rekommendera och som är nära Tokyo. Och ja, absolut en natt i ett Ryokan! Railpass rekommenderas om man ska åka lite tåg - det drar snabbt iväg i pris annars. Kolla i så fall också upp vilka snabbtåg det gäller för, då det finns vissa begränsningar. Använde det senast 2003, så det kan ju ha hänt en del sedan dess...

Önskar er en trevlig resa och semester!
 

Jacob

Medlem
För er som vill sukta över maten i ANA First och som vill försöka förstå varför folk som jag älskar ANA First över allt annat kan jag rekommendera reserapporten nedan på Flyertalk. Planet till Frankfurt fick återvända till Narita pga en sjuk passagerare och därför blev det dubbelt så mycket matätande för killen som skrivit rapporten. Rapporten är från 2009 och innehåller följaktligen gamla första klass stolen.

Two servings of Japanese hospitality - OZ C, NH F, LH C - Page 3 - FlyerTalk Forums
 
Toppen