Senaste nytt

Ånedinlinjen halverar personalstyrka och turtäthet

Palazzi

Medlem
Den klassiska Ånedinlinjen, som trafikerat Stockholm-Mariehamn i 40år, har i dagarna sagt upp alla sina 120 anställda. Av de uppsagda kommer 65 personer återanställas, men med sämre lönevillkor.

Även turtätheten kommer att påverkas. Ånedinlinjen har till dags dato traffikerat Stockholm-Mariehamn dagligen, men kommer nu ligga i hamn varannan vecka.

Konkurrenssituationen på linjen är hård; Det finns fyra andra operatörer från Stockholm till Åland:
  • Viking Line
  • Tallink/Silja Line
  • Eckerölinjen (mellan Grisslehamn & Eckerö)
  • Birka Cruises
 
Last edited:

jth

Medlem
Jag brukar ibland se den lilla båten (jämfört med de andra förjorna iallafall) och har funderat över av vilken anledning någon väljer den.
Birka cruises går ju också till Mariehamn, så det blir väl 5 då.
 

gdaily

Medlem
Jag brukar ibland se den lilla båten (jämfört med de andra förjorna iallafall) och har funderat över av vilken anledning någon väljer den.
Birka cruises går ju också till Mariehamn, så det blir väl 5 då.
Å andra sidan är Tallink och Silja samma bolag numera, så åter fyra...
 

Valley

Medlem
Tragiskt. Är väl en av de sista riktiga fartygen som trafikerar Sthlm. Lär nog bli svårt för dem att överleva trots sina neddragningar.
 

Jacob

Medlem
Jag brukar ibland se den lilla båten (jämfört med de andra förjorna iallafall) och har funderat över av vilken anledning någon väljer den.
Jag har aldrig åkt Ånedinlinjen men har uppfattat linjen och ombordupplevelsen som lite mer stilfull
 

palmen

Moderator
Är inte Tallink/Silja Line samma?
Eckerölinjen går ju dessutom bara till Grisslehamn och inte till Mariehamn.

Kan dock inte förstå riktigt vem som skulle välja att åka Ånedin-linjen. Känns som att det är en båt som "äldre" åker med.
 

Palazzi

Medlem
Är inte Tallink/Silja Line samma?
Eckerölinjen går ju dessutom bara till Grisslehamn och inte till Mariehamn.

Kan dock inte förstå riktigt vem som skulle välja att åka Ånedin-linjen. Känns som att det är en båt som "äldre" åker med.


Jo, räknade alla linjer till Åland... Är ju inte jättestort, och antar att de konkurrerar med varandra trots att de ligger till i olika hamnar :) Antar att du menade FRÅN Grisslehamn (för den går ju till Eckerö på Åland) :)

Hade ingen aning om Tallink/Silja Line... Kan inte påminna mig senast jag åkte färja. Ska genast ändra!
 
Last edited:

Moco

Medlem
Trist, men tiderna förändras. Båten må vara ett stilfullt alternativ, men de "äldre" föredrar i större utsträckning bättre komfort och fler alternativ ombord - som idag erbjuds med de moderna fartygen. En marknad borde det dock finnas, men kanske får de tänka om/nytt.
 

Dr. Miles

Expert
Jag har aldrig åkt Ånedinlinjen men har uppfattat linjen och ombordupplevelsen som lite mer stilfull
Jag åkte med Ånedinlinjen ett par år efter jag kom till Sverige. Jag hade inte så mycket pengar då, så deras erbjudande all måltider ingick
för 198 kr per person i B hytt var en hygglig nöje för mig.

Största delen av sällskap omboard var pensionärer, i alla fall de såg ut som pensionärer.
Vid middagsbordet var vi enda unga människor.

Jag vet inte om det var otur med vädret men båten gungade mer än stora båtarna som Silja eller Viking Line hade.
 
Toppen