Senaste nytt

Bamsefar testar hotelrum i löpande bana...

Bamsefar

Medlem
Jag brukar inte nämna mina tjänsteresor sådär jättemycket direkt, men nu tänkte jag göra ett undantag eftersom jag precis innan jul lyckades med något jag innerligt inte vill uppleva igen...

På 10 hotelnätter lyckades jag med 7 olika hotelrum - det är inte bara rekord - det är direkt jobbigt !!

För de som läst min tråd när Bamsefar & Dunder åker på drömresan... så vet ni att jag nyligen hade en olycka med bruten handled och att jag på vägen hem från nämnda resa fick en förkylning som tack för gott samarbete med BA...

Så när jag nu ett par veckor efter hemkomsten skall till USA för en liten roadtrip så är jag såklart inte i min bästa form. Fortfarande rehab nivå på handled, och då en rejäl förkylning. Fin kombo. Men som det visade sig på första flighten ut: Jag var i kanonform jämfört med alla andra, speciellt killen bredvid mig.

I vilket fall, resan gick med Star Alliance eftersom BA/One World gjort mig synnerligen besviken på sista tiden.

Flyg: ARN-(EWR)-RDU (North Carolina), bil mellan Cary och Charlotte, CLT-JFK, JFK-SFO, SFO-(ZRH)-ARN.

Rent flygmässigt inget direkt speciellt. SAS till USA, United till JFK, AA85 (som BA vägrar godkänna för avios !) till SFO och Swiss hem via Zurich. Lagom kombo, business class på alla transatlantiska flighter. Economy inrikes USA.

Men det som sticker ut är hotellen... 7 olika hotelrum på 10 nätter - det är 17on i mig rekord !

The Umstead hotel, Cary, första rummet hade en ismaskin eller liknande som granne varpå man inte fick sova - böt rum klockan 3 på natten. Vi skulle bara vara här i 2 nätter, men med en förkylning och vilodag (vi kom till Vary en Lördag) så vart vilan inte riktigt som planerat och jag fick helt enkelt hålla mig lugn under söndagen - ingen shopping... Frukost ingick inte, men grymt bra frukost och mat över huvudet taget. Alltså detta hotel är grymt bra - låt bli vissa rum bara så blir detta perfekt. Detta hotel används av SAS Institute (det ligger i själva verket på SAS Institutes mark...) i första hand så det kan vara svårt att få rum - för det är med marginal det bästa i området !

Embassy Suites Raleigh/Durham (ligger tvärs över gatan till The Umstead): Två nätter i ett mycket udda luktande hotelrum men det var i alla fall tyst och skönt, om man inte körde den luftbaserade ventilationen... Men frukost ingick ! Och fri öl på kvällen... Men njae - The Umstead är såååå mycket bättre !

Shoreham Hotel, New York: Ett litet trevligt hotel, mycket nära 5e avenyn. Men första rummet var på plan 2, och hade ett fönster som inte gick att stänga. Det blev löjligt kallt och väsnades något grymt. Så (återigen) mitt i natten ned till receptionen för att få ett annat rum, och det fanns inget men dom skulle fixa ett under nästkommande dag. Jag fick en svit så jag skall inte klaga men jag förlorade en natts sömn här igen. Ingen frukost ingår men å andra sidan: Detta är New York - det finns hur mycket att välja på som helst ! Läget är i alla fall grymt bra, det var rent och städat i sviten, och jag fick sova bra i två nätter till...

Marriott Marquis, San Francisco: Detta är ett rätt hyggligt hotel, jag bodde här 11e September 2001 när USA vart utsatt för terrorattentatet. Denna gång hade vi en natt (lör-sön) och det var bara för att min arbetskamrat (vi var bara två som åkte vidare efter ovanstående stopp) aldrig varit inne i San Francisco tidigare (dock hade han åkt runt lite för någon månad sedan, så Golden Gate och Sausalito var avklarat - nu var det bara resten kvar, och jag ville handla lite skor. I vilket fall, hotellet var okej, vi tog billiga rum (icke concierge level eftersom den ändå inte ger något helgtid), och tog en oxfile i baren som faktiskt var grymt bra ! Morgonen efter lyckades vi klämma rälsbussen till pier 39, och cable car tillbaka till union square (där jag alltid shoppar skor på Johnston&Murphy - grymma skor!) - allt på 90 minuter. Har aldrig inträffat tidigare. Men i vilket fall, lite tråkigt rum, men det ligger centralt. Sov som en stock i alla fall !

The Tollhouse Hotel, Los Gatos: Vi besökte IBM SVL, och då passade vi på att bo inne i Los Gatos som är en himla lite trevlig stad/by där man faktiskt kan gå (!). Tollhouse Hotel ligger i ena ändan av stadens enda centrala gata, har en bråkande ventilation och papperstunna väggar (varför rumsgrannen alltid började bråka vid midnatt med frun i typ två timmar fattar jag inte). Nu hade jag dock hunnit så långt och var så trött på byte av hotelrum så nu sket jag i detta med att byta rum igen... Frukost var sådär men jag klarade mig.

Således, med 7 olika hotelrum, på 5 olika hotel, på 10 nätter så kan jag säga att första hotellet, The Umstead med rum nummer två var det med marginal bästa. The Shoreham Hotel i New York ligger övergrymt bra, bara 50 meter från 5e på 56e gatan (eller var det 57e ?) - location location location - letar du lite vettigt budget hotel så kan detta rekommenderas, se bara till att få rum in mot gården, och helst så högt upp som möjligt !

Sist, men inte minst: Jag avråder starkt från att flacka runt som jag gjorde, jag avråder starkt från byte av hotelrum på detta sättet. Och försök resa utan förkylning - jag var verkligen inte bra pga olyckan, det blev garanterat inte bättre av BA förkylningen !
 

Bamsefar

Medlem
Jo det slutade med att jag i min Samsung Galaxy S3 hade en anteckning (Jag använder GTasks som i sin tur använder Google mail Aktiviteter som noteringsblock) som var det rumsnummer som just nu gällde...
 
Toppen