Senaste nytt

Ditt privata semestermål 2013

Traveller

Medlem
Nytt år och då givetvis dags att tänka på kommande semestermål för 2013.
Den här tråden är till för att dela med sig av dina efterlängtade semestermål 2013. Med detta avses inte mål som Amsterdam, London osv utan de mer sofistikerade målen. Beskriv ditt resmål och hur man tar sig dit.

Mitt mål är att komma till Yap 2013. Yap ligger i Micronesien och kallas även "The mysterious Island of stone money". Yap är ett av världens bästa dykplstser med stora delar av Japanska flottans skepp, från andra världskriget, sänkta i en bukt. Detta är en mycket vacker plats som ligger en lång resa bort med gammal kultur och inte mycket turism.
Home
 
Last edited:

Singapore

Medlem
Har alltid velat åka till Cooköarna så hoppas verkligen att jag gör slag i saken och ser till att det blir en realitet i höst/vinter. Detta får gärna genomföras under en eventuell RWT med stopp på Maldiverna. De primära anledningarna till jag vill åka dit är att jag alltid velat åka till Söderhavet och har nu chansen att åka vart jag vill innan jag påbörjar fem kontinuerliga år av universitetsstudier. Väl på Cookäarna är det väl främst Aitutaki, stränderna och snorklingen som tilltalar mig allra mest. Hur man kommer behöver jag nog inte förtälja om eftersom jag vet att Dr. Miles har gjort en tråd om det :)
 
Last edited:

Teddulin

Medlem
Med all respekt Traveller! Jag tycker det vore mer intressant om alla på detta forum fick lämna sina semestermål/resmål vare sig man ska till Oslo eller till Yap i Micronesien (Känns annars lite som om "matchen" är avgjord :) Gott Nytt År önskar jag alla BC-medlemmar.
 

rob74

Medlem
Ja, mitt privata semestermål nr 1 under 2013 lär ju vara just Cook Islands och då såväl huvudön Rarotonga som Aitutaki. Har sett fram mot detta sedan senaste besöket 2004.
Hur jag tar mig dit finns i en annan tråd (vilka berör bonusresor samt kommande flygningar), men för att sammanfatta det hela med flygbolagskoder: SK, LH, NH, TG, NZ, GZ - mestadels i F/C-klass. Detta sker snart - i januari/februari.
Ett annat resmål som är inplanerat och som jag och tjejen gärna återvänder till är Montréal i kanadensiska Quebec. Detta blir i maj.
 

Kricka

Medlem
Återvänder till mitt kära Kapstaden i år. Att planera själva resan är en del av nöjet och som kanske
kan påbörjas idag. Gott Nytt reseår till alla på BC.se !
 

Palazzi

Medlem
Avlägsna resmål i söderhavet är alltid roligt, men: I år vill jag besöka udda resmål inom Europa.

Först ut är Italienska ön Linosa. Den ligger isolerad 20 mil söder om Sicilien, och är egentligen bara en stor grön kulle med 257inv. Den enda kommunikationen som finns är en daglig båttur från Sicilien till Lampedusa, som stannar till i Linosa.

Linosa inbringar så lite skatt att den Italienska staten valt att frysa ut invånarna helt; Dåliga förbindelser med fastlandet, och sedan 2008 ingen tillgång till bensin. Helt makalös hantering, som troligen bara kan ske i Italien.

Linosa är väldigt kuperat och den högsta punkten är 160m (ön har en area om endast 1.2km^2).

Trots att "flyktingön" Lampedusa ligger ca 5mil söderut är Linosa alltid varmare. De höga bergen skyddar ön mot de starka medelhavsvindarna som kyler Lampedusa. Linosa är den enda del av Italien som har sommartemperatur hela vintern.

Gröna Linosa är också känt för sina jättesköldpaddor, delfiner och som häckningsplats för ovanliga fågelarter.

I gammal litteratur refererades det till Linosa som "Medelhavets Hawaii", även om det är att lova för mycket.

Arkitekturen på Linosa är grekisk, klädstilen och musiken arabisk. Det är endast språket som sammanbinder ön med Italien.

Ön användes som bas ,av Romarna, när Egypten skulle invaderas.
 
Last edited:

David

Medlem
Finns initiala tankar kring några längre resor, kanske dags att börja detaljplanera...

Mars - Bokat, Chongqing igen, inte så spektakulärt, iaf inte för mig. ;)
Sommar - har tankar kring att se lite av Norge, isf kanske ett Wideröe all-you-can-fly-pass vara något...
Sensommar - Tibet: Lhasa, Mount Everest base camp etc
~Nov - Kota Kinabalu och vandra upp på mount Kinabalu
Jul/Nyår - Australien/Nya Zealand/Cook Islands etc, något åt det hållet iaf...
 
Finns initiala tankar kring några längre resor, kanske dags att börja detaljplanera...

Sensommar - Tibet: Lhasa, Mount Everest base camp etc


November 2011 reste jag från Peking med höghöjdståget till Lhasa därefter till
bl.a. Mount Everest base camp och vidare genom dalen till Kathmandu.
Kan starkt rekommendera den rutten.
 
Toppen