Senaste nytt

Mandarin Orientel New York - en minst sagt udda upplevelse !

Bamsefar

Medlem
Howdy,

Så i helgen vad jag i New York, för att primärt gå på Roxette's koncert på Beacon Theater - samma plats som de uppträdde på för dryga 20 år sedan ! Konserten var goer, men DJ tjejen innan borde ha låtit bli att sjunga...

I vilket fall, vi passade på att bo på Mandarin Orientel New York, Prime Central Park view. Incheckningen gick galant och utsikten från rummet var maffig - bara Triumph Tower som var i vägen ;-)

Men jag noterade att en lampa i badrummet var trasig - den fixades direkt.

På lördagen hade vi bokat bord på Asiate - Mandarin Orientels egna resturang som enligt alla skall vara grym. Men när jag skulle stryka skjortan som fått sig lite veck under resan till NYC så var det en extremt skrynklig strykbräda, och då var det inte direkt tid över att ringa housekeeping... I vilket fall, ned till resturangen (vi hade rum på 45e våningen) vi for, och bord vi fick. Informerade om att jag inte tål mjölk (-protein) och "No worries, we will handle that!". Jag borde ha anat ugglor i mossen eller något för vid desserten så fanns det mjölk i en riskaka...... Sjuk - tack för den.

Mandaring Orientel är ett 6-stjärningt hotel, och den status (dvs 6 stjärnor) brukar man få för att man har grymt bra service. Således vart jag förvånad när vi inte fick någon turn-down-service på Lördagen....

Än mera förvånad vart jag mitt i natten när det stank cigarettrök om hela rummet (observera att vi redan sovit en natt utan problemet) och det försvann först efter 4-5 timmar...

Så med maten och röken som skäl skrev jag till Manager on duty, och vart lovad en del, som bland annat att hotellets house car (visste inte ens att dom hade två bilar, det talade de aldrig om när vi checkade in) skulle ta oss till koncerten senare på kvällen. Och att rummet garanterat skulle få turn down service, och så undrade jag senare på eftermiddagen varför våra tofflor (de som ingår i rummet alltså) försvunnit från rummet...

Service ? Saker som försvinner, trasiga lampor, dålig för att inte säga trasig strykbräda - och inte klara av att hålla reda på EN allergi ? Kom och hjälp mig...

...men när vi då skulle till koncerten så visste såklart inte killen som stod vid bell desk om att vi skulle ha housecar skjuts och såg ut som hej kom och hjälp mig (igen). Undrade vem som bokat den, Concierge ? Då påpekade jag att det var hotellets big boss som lovat detta till oss och då vart det fart - i 3 minuter. Sedan insåg de att bilen antagligen skulle bli en 10-15 minuter sen... Och då var vi redan sena...

Så vi tog en taxi till en härlig concert med Roxette ! Den glömmer vi aldrig !

Å gick hem, och vips då hade de fixat turn down - yes första gången av tre (!) på denna stay.

Men dessvärre vart natten ännu mera förgiftad med cigarettrök från något annat rum.

När vi checkade ut stod cheferna i princip på kö och bad om ursäkt för rökdoft, maten, bilens icke närvaro osv. Vi vart kompenserade med en gratis natt. Så på något sätt kändes det som rätt okej plåster på såret så att säga.

Mandarin Orientel New York utmärkte sig med en typ 4-stjärning service denna helg - jag förväntade mig mycket mera, framförallt till det priset. Och missen med maten förlåter jag aldrig.

Nästa gång blir det Four Seasons (igen) - dom har aldrig misslyckats med sådana här saker, kanske någon sak men allt ? Never!
 
Last edited:

ALU

Medlem
Jag återkommer med en beskrivning av Mandarin Oriental Washington efter min vecka där i oktober. Jag hoppas på en annan upplevelse än du fick.
 

Vaniljvodka

Medlem
Ska till New York i mars och funderar på Asiate som ett middagsstopp. Kan du rekommendera restaurangen i övrigt? Utsikten, maten etc.?
 

Bamsefar

Medlem
Hallå !

Ja om du inte har någon födoämnesallergi så kan jag rekommendera maten ! Se till att boka bord med utsikt bara för annars hamnar ni fel...

Kan för övrigt lägga till följande: Nyligen var jag i New York med några arbetskamrater i tjänsten då... Vi tog hissen upp till Mandarin Orientel eftersom en av mina arbetskamrater aldrig varit i New York. Det som jag då noterar är att det är party-party (igen) på Mandarin Orientel och inser då att den nivån av service vi hade när vi bodde på hotellet i slutet augusti/början september är den nivån dom alltid har... Det vill säga det vi råkade ut för är antagligen normalt!
 
Toppen