Senaste nytt

Bamsefar & Dunder åker på drömresan....

Bamsefar

Medlem
Så det är dags, denna tid på året, att berätta lite om vad Bamsefar och Dunder sysslat med...

Det hela började den 16e November, vid 05.45 så hämtade Freys, MB S-klass, oss vid bostaden för en snabb transport ut till Arlanda. Chaffören hade denna svala morgon värmt upp sätena bak och sett till att det var skönt att stiga in trots early bird uppstigningen en timme tidigare. Vi hade redan checkat in på BA till London City Airport, och flighten dit var precis som vanligt - det är en mindre jet så det är som det är...

En notering: Bamsefar hade en cykel olycka 3 1/2 veckor innan avfärd med bruten vänster handled och hjärnskakning som belastning, en operation med titanförstärkning till handleden var bara drygt 2 veckor innan denna resa, gipset togs bort 48h innan avfärd... Efter typ tre veckor så hade i princip alla muskler som räknas i vänster hand försvunnit... Men jag fick en liten stödhandske för resan:

2012-11-12 13.09.06.jpg

Så resan som var avsedd för ett syfte vart snabbt omgjord till en rehab resa. En konsekvens av olyckan är att Bamsefars nackmuskler fick en rejäl smäll, varför vissa rörelser inte är av godo...

...så den sittställningen som vart aktuell på BA kärran till LCY, den var inte direkt bra för Bamsefars nacke.

Vid LCY så väntar en bil - en MB C-klass med för stora fälgar och extremt tunna däck (hur f*n man kan komma på att ha en sådan bil som del av "flotiljen" ?) - detta och Londons gator lämnade väldigt mycket att önska för nämnda nacke. En timmes ren plåga vart det av det.

I vilket fall, färden gick till London Gatwick, där vi knatade fram till First Class disken, där det var kö, varpå man undrade varför vi stod i kö och om vi inte kunde tänka oss att använda Business checkinen istället ? Jodå, sagt och gjort, vi checkar in väskorna och börjar äntligen kunna njuta av Barbados som delmål....

Som First så har man separat säkerhetskontroll, och med bruten handled så är det rätt skönt att slippa stressen av säkerhetskontroll - alla fattade att jag inte riktigt klarade av att hiva upp dator och pryttlar i riktigt den takt som alla andra kräver. Och ENDA stället som säkertskontrollen pep om mitt titanimplantat - men en liten skön papperskopia på röntgenbilden av vad som sitter i vänster handled gjorde att jag dels såklart fick OK men också att säkerhetspersonalen inte mådde så bra... Låt oss bara säga att jag har inga smärtor men tjejen som såg bilden om vad som finns under vänster handleds ärr - ja hon mådde inte riktigt lika bra...

In i loungen och sedan vila i några timmar. Skönt för min nacke dödade mig nästan just nu, så jag såg verkligen fram mot viiiiila... Dock kan jag säga att loungen för firsta class på LGW inte alls är lika cool som på LHR - den är riktigt dålig i jämförelse... Men som visade sig senare, det finns sämre...

Efter några timmar och massa vila och dryck, så orkade jag i alla fall ut på en tur på shopp golvet på LGW - inte mycket att se, men Dunder (min fru alltså) köpte mina julklappar på LGW (visade det sig häromdagen). Så så illa kan det ju inte ha varit.

Flighten i New First över till Barbados, dit vi skulle först, var skön, och inga problem med vare sig nacke eller mat (jag har mycket svår födoämnesallergi, bara för att verkligen testa flygbolag typ). Efter 8 timmar hade vi bara haft mindre turbulens, säg kanske en timme - inget som störde så mycket på vägen till Barbados.

2012-11-16 13.20.05.jpg

Väl framme var det en snabb (!) färd i en omärkt TAXI (taxameter kan man glömma på Barbados) till Hilton's hotel i närheten av Bridgetown. Snabb är nog bara förnamnet, chocken är kanske mera korrekt ord... Och fuktigheten och värmen - den bara slog rakt mot oss - kom ihåg att vi åkte från kyligt Stockholm till grymt varmt och fuktigt Barbados - och vi hade aldrig satt vår fot på Barbados tidigare...

Till saken hör att Barbados var bara starten för våran resan. Vi hade länge drömt om att åka med Seadream's båtar (dom har två mindre, dryga 100 meter långa, fartyg) - och nu hade vi hittat en tur som tog oss från Barbados till Barbados, via Tobago, Grenada, Grenadinerna, och framförallt Tobago Kays.

Tobago Kays is da shit my friends !!!

Om ni av något skäl åker till västindien och har möjlighet att passera just Tobago Kays - då är det dit ni skall - paradisö är bara förnamnet, och det finns alltså inga boende eller hotel på holmen, bara sand, gräs och palmer. Vill minnas att någon sagt att Pirates of the Caribbean spelats in just på denna ö ! Så läcker !!!!

2012-11-22 10.03.53.jpg
2012-11-22 10.21.25.jpg

Men nu hoppar jag lite väl mycket framåt i tiden...

Lördag eftermiddag den 17e November fick vi gå ombord på Seadream I och hytt 316, eller som Seadream gillar att säga:
"It’s yachting, not cruising"

Så vi hade stateroom 316.

2012-11-17 14.54.17.jpg

Hytterna är rätt små, men dom fyller sina behov. Det finns gott om stuvutrymme och det finns både säng och soffa - det är lite trångt i badrummet men det fungerar om man bara visar varandra lite hänsyn !

Detta är en lagom liten båt i mitt tycke - det är bara 52 hytter eller något liknande. Båten tar dryga hundra passagerare, men på denna kryssning var vi bara 92 och det var 93 i besättningen. Så servicen var mycket bra !

2012-11-19 10.19.50.jpg

En sak man snart lär sig när man är i Västindien är att vädret kan svänga mycket snabbt.... Detta är en bild från frukost dagen efter avfart:

2012-11-18 07.22.15.jpg

Men det torkade upp rätt snabbt - det är ju varm och det var bara en riktig SKUR....

Men det största problemet var knappast vädret utan det faktum att så fort vi kom ut på öppet hav så började såklart båten att rulla och då visade sig Seadream I från sin riktiga sida: En avskyvärd avloppslukt spred sig på däck 2 och 3, och troligen även däck 4. Det gick i princip bara att vara ute, hytterna var direkt oanvändbara och det tvingades vi sova i - fy fan!!!!

Det tog dessvärre två dygn innan de fick ordning på detta elände - någon tank som var trasig som man sedan lagade.

Trodde man. För de sista 36 timmarna var lukten tillbaka och när vi steg av Seadream I i Barbados en vecka efter ombordstigning så var vi tacksamma för att få gå av och slippa doften.

Vi hade drömt så mycket om denna resa, och sett fram mot den något enormt.

Först min handled, och sedan avloppslukten - det vart för mycket.

För även om vi såklart ville vara ute så hade jag problem efter sviterna av min olycka och operation - jag klarade inte riktigt av hettan tidvis. Så kyla var nödvändigt ! Och hytten var alltså i princip oanvändbar under 4 av 7 dygn ombord. Det är inte acceptabelt.

Hur bra service Seadream än har så är min rekommendation att AVSTÅ att åka deras båtar. Dom är gamla, dryga 40 år, och dom har uppenbara problem med avloppstankarna på Seadream I - och då ligger det mycket nära till hands att även Seadream II har exakt samma problem. Såfort skeppet kommer ut på öppet vatten och det börjar rulla så kommer den avskyvärda doften.

Mitt råd: Avstå från Seadream - det finns andra skepp som är minst lika bra, som Seabourn som faktiskt ägde just Seadream I&II en gång i tiden men insåg antagligen att skeppen var ruttna och dags att ersättas...

I vilket fall, vi fick trots allt se en hel del goa hamnar och som sagt Tobago Kays är grymt nice - måste upplevas !!!

2012-11-22 11.47.56.jpg

Vi fick god mat, och dom fixade min matellergi, men en dam som hade nötallergi fixade dom inte... Hon fick en attack sista kvällen... Riktigt dåligt !!!

En sak vi drömt om med Seadream var att sova under stjärnorna:

2012-11-20 22.55.27.jpg

Men efter 45 minuter så var vi tvingade att ge upp - då hade jag blivit förgiftad av avgaserna från motorn som har avgasrören precis bakom sängarna - varmt och gossigt, visst, men allt smakade olja och metal i munnen det närmaste dygnet - avstå denna dröm - det är inte värt det...! Men det var läckert iofs...

Efter det att vi steg av båten, tack och lov, så åkte vi tillbaka till Hilton för 4 nätter innan flight hem. Hotellet är okej - det är ett Hilton som sagt. Vi hade executive lounge access, och det var skönt - vi intog roomservice där nästan varje dag - det var svalt och grym utsikt.

Hemresan var rätt enkel den med, dock var loungen för First class en av de sämre jag haft någonsin. Det var typ nötter och fri dryck - that's all. Inte mycket att hänga i granen. Iofs så var det lite off site, så vi fick åka buss till flygplanet direkt - ViP service om man så vill - det var nice.

Vad som inte var nice var 6 timmars kraftig turbulens över Atlanten och den förkylning som en av flygvärdinnorna så snällt delade med sig av. Vad som var ännu värre var att flyget från London var 4 timmar sent och vi missade vår connection från LCY. Vi vart om bokade till LHR och BA 780 som drar vid 14-tiden. Det var i alla fall ett steg framåt och sedan då fick vi access till Concorde room på LHR såsom avstigande First Class resenärer. Just det vi hade en mycket bättre bil mellan LGW och LHR - skööön smooth ride. Men istället för att vara hemma vid lunch som planerat så kom vi vid 19-tiden.

Nej BA vill inte ge kompensation för att vi vart försenade, Nej BA kan inte tala om varför vi vart försenade ens.

Så om jag i all spretighet skulle ta och sammanfatta denna resa ?

En av de sämsta jag någonsin varit med om. Seadream är skit, och just nu ligger BA riktigt illa till (har också att göra med att de vägrar ge mig miles för en resa i AA0085 mellan JFK och SFO nyligen - man påstår att jag inte var ombord och när jag tar kontakt med dom så låtsas dom som det regnar och vill inte ens försöka hjälpa till). Jag har synnerligen svårt för företag som slår sig för brösten och påstår att dom är så jävla bra och sedan bjuder på avloppslukt och försenade flighter.

Värt att notera: Det verkar vara som så att det är groppigt till/från västindinen på hösten / vintern, i alla fall enligt BA besättningen på hemvägen - jag vet inte om det är sant eller falskt, men jag vet att SFO-LHR för ett år sedan (nov-2011) var groppigt som 17on så antingen kan det stämma och denna hemresa var ju 6 timmar av 8 i mild tubrulens eller så flyger just BA på ett sådant sätt att de alltid hamnar i turbulens för att typ vinna lite bränslekostnad...

Men en sak är säker, Vädret hemma var sämre än på Barbados:

[video]https://dl.dropbox.com/u/21469243/2012-12-05%2011.06.16.mp4[/video]

2012-12-05 11.05.25.jpg
 

Murre

Medlem
Mycket bra skrivet du får fem smiley för den :cool::cool::cool::cool::cool:
Gamla kryssningsfartyg nja det är ju nått man bör undvika, även om det är snyggt för pax'en vet man inte hur det ser ut där nere :confused:

Det är klart att vi vill se röntgenbilden fram med dom bara!
 

Bamsefar

Medlem
Mja jag tycker då inte att det är något att bli skrämd av...

Xray.jpg

Ser mest ut som en kratta (det är alltså 9 skruvar in i Radius benet och sedan en titanbricka eller vad den nu kan kallas...)
 

Bamsefar

Medlem
Ja utan tvekan finns de personer som har det värre än mig, jag har haft tur och är som sagt rätt smärtfri. Men det är det inte alla som är. Eller som en av de IBM anställda jag mötte precis innan jul i Silicon Valley hade bild på, där såg man hans dotter som hade en ställning efter hela ryggen.... Det såg inte kul ut!
 

David

Medlem
Tack för mycket underhållande läsning. Bra skrivet! Måste stundtals ha varit en väldigt jobbig resa - men det blev en riktigt bra reserapport. :)
 

Agö

Medlem
Tack för bra rapport. Har aldrig varit i Västindien men är sugen. Själv fick jag reseförbud för min läkare efter att ha brutit armen i Oslo. Min titanplatta (12 cm lång) har aldrig gett utslag i säkerhetskontrollen men jag har, precis som du, ett intyg med mig!
 

TjudöBoy

Medlem
Men det största problemet var knappast vädret utan det faktum att så fort vi kom ut på öppet hav så började såklart båten att rulla och då visade sig Seadream I från sin riktiga sida: En avskyvärd avloppslukt spred sig på däck 2 och 3, och troligen även däck 4. Det gick i princip bara att vara ute, hytterna var direkt oanvändbara och det tvingades vi sova i - fy fan!!!!

Tråkigt att din resa blev så kass! Du/Ni verkar ju ha haft riktig otur med det mesta som ej skett på torra land.
Det är dock ganska vanligt att det kan börja lukta kloak då ett fartyg börjar rulla men för er verkar det ha varit extremt...:(

Hur bra service Seadream än har så är min rekommendation att AVSTÅ att åka deras båtar. Dom är gamla, dryga 40 år, och dom har uppenbara problem med avloppstankarna på Seadream I - och då ligger det mycket nära till hands att även Seadream II har exakt samma problem. Såfort skeppet kommer ut på öppet vatten och det börjar rulla så kommer den avskyvärda doften.

Kanske inte riktigt 40 år men 27-28 år iaf, dock totalrenoverade 2002 så dom borde ju va i ganska bra skick tycker man:confused: Verkar som dessa tio år inte varit så goda för fartyget...

SeaDream I Specifications

LENGTH: 344ft (104.9m)

BEAM: 47ft (14.3m)

DRAFT: 14ft 0in (4.3m)

YEAR BUILT: 1984
REFIT: 2002
 
Toppen