Senaste nytt

Bästa flygprogram för resenärer i låg ekonomiklass?

Gnopps

Medlem
Jag har funderat på om jag har rätt bonusprogram och flygbolag för mitt resmönster. Finns det något program som kan tjäna mig bättre?

Främsta prioritet är status och intjäningsmöjligheter framför låga uttagsnivåer.

Mitt resmönster är omkring 30-40 segment per år, 30000-40000 faktiska mil. 2 interkontinentala resor per år, oftast till USA samt ett par resor inom Europa. Allt är i billigaste ekonomiklass enligt krav från både arbetsgivare och hushållet.

För närvarande har jag Czech Airlines OK Plus. Fördelen är att det är lätt att få guldstatus på segment (30 per år) samt att jag tjänar 100% när jag flyger Delta till USA. Nackdelen är att de har reducerat intjäning på KL och AF kraftigt vilket har gjort Europaresorna nästan värdelösa.

Vilka är alternativen?


Star Alliance: De flesta program går bort eftersom de har 25% intjäning på allt för mycket. Förvisso brukar inte prisskillnaden vara så stor upp till V-klass (som väl ger 100% hos de flesta?) men trots detta ändå ett par tusenlappar per biljett för att kunna tjäna 100%.

Skyteam: Jag skulle kunna byta till Delta Skymiles och få 100% på det mesta med AF/KL/DL men då skulle jag inte nå högre status än silver (25 segment eller 25000 miles per år) så det går bort. Något annat bra program?

Oneworld: Känner till för dåligt. American Airlines AAdvantage ger väl 100% på rätt mycket? Är British Airways ett alternativ? Att räkna tier points är krångligt så en expert får gärna svara..​
 

Marcus01

Medlem
Det här är en riktigt aktuell tråd med tanke på at de flesta har en resepolicy att följa där just "billigast möjligt" oftast gäller.
 

Dr. Miles

Expert
Jag är inte så bra på statussidan, så skriver jag bara från intjäningsvinkel.

Star Alliance:
Jag rekommenderar United Airlines Mileage Plus.
Det ger 100% intjäning på billiga biljetter med:
Om du flyger med billiga SAS/Blue1 biljetter, kommer du inte få 100% poäng i något program i alla fall...

Skyteam:
Jag rekommenderar Delta Skymiles, även om jag inte gillar deras sätt att kommunicera med sina kunder.
Det ger 100% intjäning på billiga biljetter med:
Intjänade poäng går inte ut heller.

oneworld:
American Airlines AAdvantage är nummer ett.
Det ger 100% intjäning på billiga biljetter med:
Med 40.000 AAdvantage miles kan du flyga Europa-Indien/Mellanöstern i First class per enkelresa.
Om du flyger ofta med IBERIA eller vill samla familjens poäng, kreditera de poängen till Qantas Frequent Flyer.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Jag tror du är helt rätt ute i att byta från SkyTeam till Star Alliance eller oneWorld, jag tycker det låter som att de skulle ha mer att erbjuda dig på de rutter du reser.

Inom *A framhävs ju ofta Aegan som ett billigt sätt att nå *G och deras krav klarar du ju med råge. Jag vet dock inte hur intjäning av poäng ser ut där. EB är också en tanke. Om du har möjlighet att styra över din routing inom vissa gränser, så är det ju inte svårt att göra 40 segment på SK för dig som inte bor i en hub. Se bara till att flyga HEL-ARN-CPH-xxx när du ska någonstans.. :)
 

Gnopps

Medlem
Tack för svaren! Problemet med de amerikanska programmen är dock att jag inte kommer nå guldstatus vilket är en prioritet. Kanske Air Canada Aeroplan kan fungera?

I Star Alliance vet jag att det bara är att ge upp SAS. 25% poäng och ingen service gör att jag bokar annat istället undantaget inom skandinavien där jag använder poäng jag får från Diners alternativt flyger Norwegian eftersom jag ändå sällan har incheckat bagage.

Aegan fungerar tyvärr dåligt eftersom de ofta har mindre än 100% i de låga ekonomiklasserna.
 

Dr. Miles

Expert
Tack för svaren! Problemet med de amerikanska programmen är dock att jag inte kommer nå guldstatus vilket är en prioritet. Kanske Air Canada Aeroplan kan fungera?

Tyvärr Aeroplan börjar med nya krav för att bli Silver/Guldmedlem.
Du måste flyga med Air Canada minst 10.000 miles eller 5 sträckor.

Air Canada Aeroplan skrev:
New! Air Canada Minimum Flight Requirement

As part of the required number of Air Canada Status Miles or Status Flight Segments necessary to achieve Top Tier status, you need to earn a minimum of 10,000 Air Canada Status Miles or 5 Air Canada Status Flight Segments on eligible flights operated by Air Canada, or on behalf of Air Canada Express by Jazz, Air Georgian Limited (doing business as Air Alliance), Exploits Valley Air Services LTD and Sky Regional Airlines or eligible flights operated Central Mountain Air.

All members will be able to track their qualification towards the Air Canada Minimum Flight Requirement beginning in Spring 2011.
 

Alx

Medlem
Eller så att flyga till Asien T/R med billig Egyptair Business class biljett en gång, så du får Star Alliance Gold 2 års tid med Aegean Miles&Bonus. ;)

Ett litet förtydligande: Det är faktiskt ännu bättre upp. När jag fick mitt *gold från Aegean i juli så var det med giltighetstid fram till och med dec 2014, dvs 3,5 år! ;)

Nackdelen med Aegean är att det är otroligt många billiga bokningsklasser som ger 0 poäng vid resa med vissa flygbolag, däribland SAS! Men som tidigare sagts, Egyptair i C till Asien, eller några US bolag i billig ekonomi på långrutter ger snabbt 3,5 års *gold
 

Dr. Miles

Expert
Ett litet förtydligande: Det är faktiskt ännu bättre upp. När jag fick mitt *gold från Aegean i juli så var det med giltighetstid fram till och med dec 2014, dvs 3,5 år! ;)
Oj, det var ännu bättre.

Som jag har sagt tidigare, alla regler i Grekland är förmånliga så länge ingen utomstående kollar...
 
Toppen