Senaste nytt

21 flygmysterier avslöjade

Bonden

Medlem
Skyscanner har en artikel om 21 "myter", kul skrivit tycker jag:
21 flygmysterier avslöjade | Skyscanner


18. Cola light är svårare att hälla upp under flygning
Ja, detta är sant. Kolsyra kombinerad med höjder gör det svårare att hälla upp Cola light än andra drycker. Det påstås att det tar kabinpersonalen lika lång tid att hälla upp en Cola light som att servera tre andra drinkar. Så nu vet du vad du ska beställa om du vill irritera personalen ombord!

Här känner man sig skyldig :eek:
 

Nemo

Medlem
Artikeln är ett stort "finn fem fel". Tex nr 2 (rad 13 borttagen). Rad 13 finns på närmaste flygbolag SAS, på de plan de tog över från Braathens, och de finns på Norwegian. Och på en mängd andra bolag. Eller nr 12 (lufttrycket i kabin samma som på marken). Jmf nr 18. Nej, lufttrycket är som på 2500 möh, vilket ger cirka 70% av den normala syrehalten. Hela artikeln skriker källkritik.
 

Bryant

Medlem
16. Är alla piloter rika?
Inte nödvändigtvis. Det tar lång tid att jobba upp en bra lön och i början ligger lönen på drygt 200 000 kronor om året för en heltidstjänst. Att ta flygcertifikat kostar också en hel del, räkna med upp till 50 000 kronor. Flygbolagen brukade förr bekosta utbildningen för alla piloter, men idag erbjuds detta endast för yngre kandidater.

Billigt :)
 

nilsson

Medlem
4: Det brukar sitta askkopp utanför toaletter och vid pentry så att kabinpersonalen ska kunna släcka cigaretter som de upptäcker passagerare med.

7: Var man gör hålet spelar givetvis ingen roll. Frågan är om ett skott genom fönstret får hela fönstret att falla ur. (Se även mythbusters #10 och #38)

12: Det är inte samma tryck i flygplan som på marken.

17: Jahaja
 
16. Är alla piloter rika?
Inte nödvändigtvis. Det tar lång tid att jobba upp en bra lön och i början ligger lönen på drygt 200 000 kronor om året för en heltidstjänst. Att ta flygcertifikat kostar också en hel del, räkna med upp till 50 000 kronor. Flygbolagen brukade förr bekosta utbildningen för alla piloter, men idag erbjuds detta endast för yngre kandidater.

Billigt :)

Haha - och helt fel. Räkna med 600.000kr för ATPL och runt miljonen redo att flyga inkl rating på t ex Airbus A320.
 

agehall

Medlem
Öh, visst sjutton kan personalen ombord flytta mig om de vill det? Nog för att det i 99.99999% av fallen är helt meningslöst att smöra för dem, men nog har de befogenhet att uppgradera mig om de tycker det är lämpligt.
 

Dr. Miles

Expert
16. Är alla piloter rika?
Inte nödvändigtvis. Det tar lång tid att jobba upp en bra lön och i början ligger lönen på drygt 200 000 kronor om året för en heltidstjänst. Att ta flygcertifikat kostar också en hel del, räkna med upp till 50 000 kronor. Flygbolagen brukade förr bekosta utbildningen för alla piloter, men idag erbjuds detta endast för yngre kandidater.

Billigt :)

Jag misstänker att originaltexten var på engelska och det kanske stod 50.000 GBP och inte SEK.
 

Dr. Miles

Expert
Öh, visst sjutton kan personalen ombord flytta mig om de vill det? Nog för att det i 99.99999% av fallen är helt meningslöst att smöra för dem, men nog har de befogenhet att uppgradera mig om de tycker det är lämpligt.

Jag har inte skrivit klart min reserapport från förra resan men jag såg och hörde uppgradering genom "kontakter" onboard på Air Chinas flygning mellan Paris och Beijing.
En manlig purser tog ett par kineser från Economy class till Business class efter dörstängning. Paret satte på andra sidan gången av mitt säte.
Pursern förklarade till en äldre flygvärdinna som ansvarade Business class kabin att paret var bekanta till kontorschefen av Air Chinas Paris kontor.

Jag vet inte varför de blev inte uppgraderade vid check in då beläggning i Business class var mindre än hälften.

Paret var varken jobbiga eller högljudda så störde de inte andra resenärer på något sätt.
 
Toppen