Senaste nytt

Ett litet myggbett

Ozz

Medlem
På sommaren är det lätt hänt att man gnäller på alla myggbett som brukar vara resultatet av sköna sena sommarkvällar.
I Thailand nu senast fick jag ett myggbett av en myggjävel (från släktet Aedes) som man i största möjligaste mån bör undvika. Den 3 december (4-5 dagar efter sticket) när vi kom hem till Sverige igen kände jag att allt inte stod helt rätt till i min kropp och på kvällen såg jag ut ungefär som en knottrig prickigkorv över hela lekamen.

Senare på kvällen och natten började handlederna värka och när jag vaknade vid 6 morgonen efter så hade jag en otrolig värk i händer, fingrar, handleden och ögonen var knallröda och igensvullna. En snabbis på vårdcentralen generade en tid på sjukhusets infektionsmottagning dagen efter för provtagning.

Dagen efter provtagning vaknade jag av att värken hade flyttat sig till fötterna och benen och jag hade stora problem att ta mig ner för trappan till köket. På KSS bekräftades mina misstankar om denguefeber och flera rör blod för provtagning lämnades.

Ungefär en vecka efter utbrottet hade värken i leden i princip upphört men en irriterade mycket intensiv klåda som flyttade runt i kroppen kvarstod och den uppenbarade sig i synnerhet efter att jag duschat. Nu har det gått drygt 3 veckor sedan den där myggan bet mig och ungefär 2½ vecka sedan utbrottet och jag har fortfarande en del klåda, i synnerhet på armarna och på ryggen.

Jag känner tre personer som bor i Thailand som fått dengue och med tanke på att vi varit i Thailand ca 30 gånger och varken min hustru eller jag fått det tidigare så känns det som att risken är ganska liten att man skall drabbas igen. En del skrönor säger ju att dengue kan man bara få en gång och andra gången dör man... Jag frågade min läkare om detta och hon hade aldrig hört om nån som dött men hon gjorde mig samtidigt uppmärksam på att man blir jäkligt sjuk om man skulle få det igen.

Vad är då tanken med denna tråden?
Eftersom det bland forumets medlemmar reses mycket i Asien så kanske det finns någon här som också drabbats och det vore intressant att höra er syn på saken. Är det någon här som fått det två gånger och hur var det andra gången?

Det känns som att man bör försöka skydda sig lite extra mot myggbett nästa gång man är i Thailand vilket kommer att bli i februari. Vilket myggmedel är bäst/smidigast och mest effektivt att använda?

Det är ju inte utan att man kommer att ha det i bakhuvudet, är det något annat jag bör tänka på för att undvika skiten igen?

För övrigt är allt på topp och sanna mina ord att jag aldrig kommer att gnälla över ett svenskt myggbett i framtiden :)
protokoll.jpg
 
Ajdå, låter jättehemskt! Min frus kompis blev biten under fyra dagars resande mellan Singapore och Kuala Lumpur för åtta år sedan och fick Dengue. Tog ett par veckor innan sjukhuset förstod vad som var orsaken (hon hann till Melbourne, Australien innan det blommade upp).
 

Jacob

Medlem
Denguefeber är även ett problem på vissa Söderhavsöar och det värsta är att man inte kan vaccinera sig mot det. Det enda skyddet är att använda myggmedel/myggolja och långa byxor/tröjor på kvällen för att helt enkelt undvika att bli myggbiten.

Jag var på Vanuatu förra sommaren där malaria är utrotat i huvudstaden men där de fortfarande har problem med dengue. Lyckades trots myggstift och stor försiktighet bli myggbiten fyra gånger, mitt på dagen mitt i solen då jag trodde myggorna skulle hålla sig borta, och blev nästan paranoid över betten och risken att hamna på en infektionsklinik 1-2 veckor på andra sidan jordklotet. Det är något man i alla fall helst vill få göra på hemmaplan. Tack och lov bar ingen av myggorna på viruset. Risken är väl inte så stor, men som du märkte, är det fel mygga som kommer är det kört.

Jag har också läst om "andra bettet". Som jag förstod det så har man blivit biten en gång har man viruset i kroppen och reagerar därför kraftigare om man blir biten igen. Därmed inte sagt att det skulle vara dödligt. Det beror väl lite på immunförsvaret och vilken vård man får, det finns säkert betydligt bättre möjligheter att få effektiv vård i Sverige än i mindre utvecklade länder.

Men lider med dig att åka på denna sjukdom som verkligen inte är rolig.
 

lnixon

Medlem
tror att risken för att dö är runt 20% andra gången. Man blir tydligen djävulskt sjuk...

Mja, om man blir smittad igen så löper man av oklara anledningar ökad risk att få den allvarligare varianten av sjukdomen, och *om* man får den allvarligare varianten är dödligheten runt en femtedel. Men det är inte mer än runt 5% av alla fall som utvecklas till den allvarliga varianten.

Dengue fever - Wikipedia, the free encyclopedia
 

Hall

Medlem
Jag var på Vanuatu förra sommaren där malaria är utrotat i huvudstaden men där de fortfarande har problem med dengue. Lyckades trots myggstift och stor försiktighet bli myggbiten fyra gånger, mitt på dagen mitt i solen då jag trodde myggorna skulle hålla sig borta, och blev nästan paranoid över betten och risken att hamna på en infektionsklinik 1-2 veckor på andra sidan jordklotet. Det är något man i alla fall helst vill få göra på hemmaplan. Tack och lov bar ingen av myggorna på viruset.

Första omgångens Dengue kan vara ofta asymptomatisk så du kan inte säkert veta det om du inte kollade IgG mot Dengue.

Jag har också läst om "andra bettet". Som jag förstod det så har man blivit biten en gång har man viruset i kroppen och reagerar därför kraftigare om man blir biten igen.

Nej, om du får en av de fyra serotyperna första gången så har du resistens mot den men drabbas etter värre av de tre andra eftersom viruset använder korsreaktiviteten på antikropparna från den första infektionen för att infektera fler immunceller och det ökar kraftig risken för hemorragisk Dengue.

Vi ser ~90 fall i Sverige per år och det ökar lite granna hela tiden.

Bra vård är A och O.
 

Ozz

Medlem
Om man skall vara lite proaktiv inför kommande resor till Asien i allmänhet och Thailand i synnerhet så har jag förstått att man skall använda myggmedel med ämnet DEET som bl.a. finns i den svenska varianten MyggA. Vad jag också har förstått så innehåller MyggA bara en liten mängd DEET om man jämför med myggmedel som bl.a. finns att köpa i Thailand. Det är väl "som vanligt" att svenska medel innehåller en mindre del av det som är effektivt "och farligt".

Är det nån som har bra tips på effektiva myggmedel som kan köpas i Thailand?
Kan det vara farligt att utsätta kroppen med "för stora" doser DEET?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Kricka

Medlem
Råkade i Karibien (St Barths) ut för vad läkaren sade var denguefeber 1978. Fruktansvärd
feber och huvudvärk. Tog flera veckor att återhämta sig efter hemkomsten. Har alltid den
sjukdomen i bakhuvudet vid resor i tropikerna - framförallt efter att man läst om riskerna
för allvarlig sjukdom vid nästa tillfälle. Någraprover togs aldrig men den lokale läkaren
var helt säker på sin sak.
Aedesmyggan är ju lite lurig genom att den även aktiv på dagtid dvs. när man normalt
inte har brukat bry sig.
 
Toppen