Senaste nytt

Bonusresor: bränsletillägg och andra kostnader för Star partners, särskilt för AC?

tourist

Medlem
Jag har bara plockat ut poäng för att flyga med SAS tidigare, så Star Alliance awards är nytt för mig, jag behöver lite hjälp.

Jag vill använda EuroBonuspoäng från ARN till Kanada (Edmonton eller Calgary) och tillbaka igen, och jag är väldigt flexibel när det gäller datum. jag är medveten om att det billigaste sättet i såväl poäng som pengar är att resa med SAS via till exempel ORD, men Air Canadas businessclass ("Executive First") lockar, och mina nybörjarsökningar med Award Nexus verkar indikera att det går att hitta platser där. Är det någon som kan ge mig en uppskattning av ungefär hur mycket det skulle kosta i bränsletillägg och andra avgifter? Spelar det någon roll ifall min resa innehåller LHR-YYZ, FRA-YYZ eller CPH-YYZ? Kan jag se detta med hjälp av en ITA Matrix-sökning?
 

Palazzi

Medlem
Jag har bara plockat ut poäng för att flyga med SAS tidigare, så Star Alliance awards är nytt för mig, jag behöver lite hjälp.

Jag vill använda EuroBonuspoäng från ARN till Kanada (Edmonton eller Calgary) och tillbaka igen, och jag är väldigt flexibel när det gäller datum. jag är medveten om att det billigaste sättet i såväl poäng som pengar är att resa med SAS via till exempel ORD, men Air Canadas businessclass ("Executive First") lockar, och mina nybörjarsökningar med Award Nexus verkar indikera att det går att hitta platser där. Är det någon som kan ge mig en uppskattning av ungefär hur mycket det skulle kosta i bränsletillägg och andra avgifter? Spelar det någon roll ifall min resa innehåller LHR-YYZ, FRA-YYZ eller CPH-YYZ? Kan jag se detta med hjälp av en ITA Matrix-sökning?

Brukar bli tilläggsskatter från Storbritannien, så hoppa LHR om det går. Se också till att inte routas via EDI, som kommer trafikeras av Air Canada Rouge.. Det är ett lågprisflyg, även om det finns C-kabin... (inte ett problem om du reser innan Juli 2013).
 

Gnopps

Medlem
Kan jag se detta med hjälp av en ITA Matrix-sökning?
Jajamensan. Gör en sökning med exakt de flyg (i rätt kabin) du vill ha i ITA och titta sedan på prissammanstälningen på sista sidan (sammanfattningen). Där drar du bort baspriset från totalpriset, resten som är kvar är skatter & avgifter. Detta stämmer hyfsat 90% av gångerna. Ibland har flygbolag högre bränsletillägg än på betalda biljetter så det kan skilja.
 

Dr. Miles

Expert
Jajamensan. Gör en sökning med exakt de flyg (i rätt kabin) du vill ha i ITA och titta sedan på prissammanstälningen på sista sidan (sammanfattningen). Där drar du bort baspriset från totalpriset, resten som är kvar är skatter & avgifter. Detta stämmer hyfsat 90% av gångerna. Ibland har flygbolag högre bränsletillägg än på betalda biljetter så det kan skilja.

Jag undrar om vilket bränsletillägg som gäller när man använder andra FFPs poäng på en SAS flygning.
Jag frågar därför att SAS har olika prissättning av bränsletillägg beroende på bokningsklass.

http://www.businessclass.se/sas-eurobonus/3748-sas-hoejer-braensletillaegget-4-april.html
Precis som förra gången säger siffrorna att bränsletillägget sänks på vissa biljetter och jag undrar om det verkligen är korrekt. Sist hade de lyckats kasta om siffrorna i några fall, men jag postar som det står.

Inrikes Sverige/Norge/Danmark och intra-Skandinavien

O-class 15 euro-->15 euro
T-class 21 euro-->20 euro
Other classes 21 euro-->25 euro
G-class 21 euro-->25 euro

Europa

O-class 15 euro-->15 euro
T-class 21 euro-->20 euro
L-class 27 euro-->25 euro
K-class 36 euro-->35 euro
Other classes 36 euro-->43 euro
G-class 27 euro-->35 euro

Interkontinentalt (endast för resor som startar i Skandinavien)

130 euro-->142 euro

De nya avgifterna gäller för biljetter som ställs ut från 4 april.
 

Chrille

Medlem
Om man blandar SAS med *A, t ex tre sträckor SAS och en sträcka LH, hur blir det då med bränsletillägget?
Blir det tillägg för hela resan, eller bara för icke-SAS legs?
 

Roger J

Medlem
Från ARN till Kanada med t.ex Lufthansa/Air Canada kommer bli strax under SEK 3.000 är min erfarenhet. Varierar med exakt rutt och antal stopp. Du kan kanske lomma ner i 2.200 om du reser via CPH/YYZ.
 

tourist

Medlem
Jag har nu hittat och bokat en Star Award som inkluderar YEG-LHR. Det är värt de extra skatterna för en natt i ACs 767 Executive First istället för i SAS eller LHs sluttande stolar :)
 

tourist

Medlem
Om man blandar SAS med *A, t ex tre sträckor SAS och en sträcka LH, hur blir det då med bränsletillägget?
Blir det tillägg för hela resan, eller bara för icke-SAS legs?

När jag studerar bokningen jag just gjorde tycker jag att det verkar vara bränsletillägg endast för icke-SAS-legs (förutsatt att man bokar med EB-poäng, alltså).
 
Toppen