Senaste nytt

Alitalia nära konkurs?

Palazzi

Medlem
Kommer troligen köpas upp eller KK (mitt tips är det senare alternativet)

Italiens nuvarande premiärminister, Mario Monti, har redan sagt att han ska avgå..... Han behöver därmed inte samla pluspoäng genom att köpa Alitalia (om det finns några att hämta). Berlusconi, om han ska tillbaka till makten, kommer vilja signalera att han är försiktig med finanserna = inget stöd från staten (det var även hans åsikt 2008).

Tror inte att det Italienska folket, i dessa svåra tider, hyser stor sympati för Alitalia. Ryanair, Easyjet, Volotea mfl lågprisbolag är starka och Alitalia har spelat ut sin roll inrikes. Den gigantiska tåginvesteringen hjälper inte heller bolaget. Ingen Italienare vill betala 1öre mer i skatt, det är säkert.

Kan egentligen inte se att KLM/Air France skulle vilja ha en helt dysfunktionell organisation och gamla flygplan. Om någon, mot förmodon, vill åt flygplanen är det kanske billigare att köpa från konkursboet?

SAS behöver väl bränslesnålare plan, annars hade de kunnat köpa några av Alitalias långlinjeplan..
 
Last edited:

Klippan

Medlem
Gamla plan?

Alitalia har ju en rätt ung flotta, deras 332:er är väl alla från 2009 och senare. Svårt att se hur AF/KLM skulle ha råd att ta hand om den soppan, då känns etihad som troligare alternativ (om någon)
 

Palazzi

Medlem
Gamla plan?

Alitalia har ju en rätt ung flotta, deras 332:er är väl alla från 2009 och senare. Svårt att se hur AF/KLM skulle ha råd att ta hand om den soppan, då känns etihad som troligare alternativ (om någon)

Stämmer, men: ålder.jpg


MD80/90 är väl utfasade, men resterande är inte purunga... Undantaget är som du skriver 332.

Men när många bolag beställer A350 / 787/ Cseries etc vill nog få sitta på en flotta som snittar ens 8år
 

Klippan

Medlem
Stämmer, men: Visa bifogad bild 12457


MD80/90 är väl utfasade, men resterande är inte purunga... Undantaget är som du skriver 332.

Men när många bolag beställer A350 / 787/ Cseries etc vill nog få sitta på en flotta som snittar ens 8år

Nä absolut, visste inte att dom hade så gamla 321:er. Jag trodde att Alitalia hade blivit mycket bättre sen förra konkursen och rent av börjat bli lönsamma, varit nära att flyga dom ett par gånger men har alltid havererat på att deras it-system har problem med oj och code-share flygningar
 

Bryant

Medlem
Jag har en resa med AZ den 11/1. Först var jag endast oroligt eftersom det är en mistakefare, nu är jag även orolig för en KK.
 

JacobGBG

Medlem
Alitalias stora mångfald av mistake fares via OJs det senaste året lär nog inte ha bättrat på företagets likviditet. Vi talar om ett stort systematiskt fel som har vart långt ifrån en hemlighet på bloggar och forum under en längre tid.
 
Toppen