Senaste nytt

Kort transfertid och inget boardingkort på CDG. Vad gör man?!

Jonas C

Medlem
Imorgon flyger jag med SAS och EgyptAir till Cairo via Paris CDG. På grund av en ändring i schemat blev min bytestid i CDG 1h25m, dvs 5 minuter under MCT på 1h30m. Jag kontaktade SAS huruvida jag kommer att kunna få ut bägge boardingkort på Arlanda. Svaret blev nej p.g.a min korta bytestid. Jag blev istället hänvisad till incheckningsdisken, vilket praktiskt taget är omöjligt att hinna med då bytestiden är så pass kort.

Hur går man tillväga nu. Finns det någon transfer desk på CDG T1, eller kan man chansa med att bli incheckad vid gaten direkt?

Hjälp uppskattas!
 

Jonas C

Medlem
Kommer inte vara några som helst problem. Den där transfertiden är helt absurd.

Checkade nyss in i automat på Stockholm Central. Fick enbart ut första SAS legget på boardingkortet med meddelande "Incheckning krävs i CDG". Dock är det 25 timmar kvar till anslutningsflygets avgång.
 
Märkligt att det inte går att checka in på samtliga flygningar??!! Visst är de bokningar på samma PNR? Jag dubbelkollade även Egyptairs hemsida om möjligheterna till webincheckning, då det går på vissa destinationer, men där fanns inte CDG med som alternativ.
 

Jonas C

Medlem
Bagaget kunde tydligen taggas för hela vägen. Men om jag nu tvingas checka in på CDG, finns det någon transferdisk i närheten av SAS gaterna eller kan man checka in vid gaten till EgyptAir flygningen?
 

twiggs

Medlem
Fast denna bokning är väl helt på egen risk eftersom MCT ej uppfylls?

(Även om transfertiden i CDG är väl tilltagen hade jag aldrig accepterat en sådan ombokning utan skriftligt accepterande från det bolag som ställt ut biljetten om att fullt ansvar tas.)
 

Jacob

Medlem
Terminal 1 på CDG är ju uppdelad i en centralhall och sju satelliter. Tre av satelliterna används för Schengenflyg och fyra för non-Schengenflyg så du måste hur som helst ta dig från SAS-satelliten (brukar vara satellit 7) till centralhallen, passera passkontroll (som finns i centralhallen) och ta dig till satelliten för Cairo-flyget (någon av satellit 1-4 där säkerhetskontroll sker).

Det absolut enklaste bör vara att vid ankomst följa skyltarna mot bagageutlämningen och sedan gå till avgångshallen (som lustigt nog är våningen under ankomsthallen) för att checka in vid ordinarie incheckningsdisken. Det är inte ens någon omväg.

Hur minimum connecting time på CDG terminal 1 kan vara 90 minuter går över mitt förstånd. Jag har checkat ut från ett hotell på en annan del av flygplatsen senare än 90 minuter före avgång och utan problem hunnit med planet inkl ett kort loungebesök.
 
På mitt bolag har vi CDG förbud om vi inte ska till Paris pga alla problem vi haft genom åren. Jag skulle använda en manuell incheckningsdisk på ARN för att känna mig trygg.
 

agehall

Medlem
CDG är en hemsk flygplats på många sätt, men det är oftast T2 som det är problem med eftersom T2 har hur många delterminaler som helst och det kan vara mil emellan den del du landar i och den du ska vidare ifrån. Så länge du flyger *A är du i T1 och den är ganska liten så det är inga problem.
 
Toppen