Senaste nytt

London-Johannesburg och Johannesburg-Kapstaden, tar BA ansvar vid försening?

ucce

Medlem
Hej!

Flyger ARN-LHR-JNB i helgen i CW på en vanlig bokning. Landar JNB 655

Har därefter en awardbokning JNB-CPT 1040 i Club(tidigaste som fanns)

Nu har det dykt upp billiga biljetter i ekonomi JNB-CPT 855 (ej award) och jag är lite sugen på dessa och spara poängen samt hinna med en tidigare flight. Givet min erfarenhet av förseningar på LHR-JNB är jag dock lite orolig för "kort" connection (måste byta terminal). Så till min fråga - om LHR-JNB blir försenad, tar BA ansvar och ordnar ombokning JNB-CPT, trots att de ligger på olika biljettnummer? I så fall kan jag våga mig på den tidigare flighten.

Är BAEC Silver om det nu skulle ha någon inverkan
 
Last edited:

agehall

Medlem
Du bryter väl inte mot MCT (har dock inte kolla!), men det känns lite väl tight för att kunna ställa krav på BA. Jag skulle nog inte chansa på ett så tight flyg och två olika biljetter.
 

agehall

Medlem
MCT == Minimum Connection Time. Du kan aldrig boka två flyg på samma biljett om du har ett byte som är kortare än MCT på en viss flygplats. Att det är samma bolag spelar ingen roll då det är två olika biljetter - det kunde lika gärna ha varit LH och BA.

Du kan möjligen ringa BA och fråga ifall du kan få köpa till sträckan JNB-CPT på den biljett du redan har, som en separat fare. Men om de inte går med på det så är det nog upp till dig om du vill chansa eller inte.
 

agehall

Medlem
Det spelar inte någon roll när man bokar som två separata biljetter.

Dr. Miles har rätt som vanligt. Det har egentligen ingen betydelse, förutom att du teoretiskt sätt skulle kunna få JNB-CPT på din befintliga biljett. Men så länge du inte har det så är MCT egentligen helt ovässentligt.
 

Jacob

Medlem
Med två separata biljetter är anslutningsbiljetten förbrukad om man missar flyget. Det ska vara undantagsfall om de går med på att boka om anslutningsbiljetten. Har man däremot allt på en biljett har flygbolaget skyldighet att boka om vid missad anslutning.

Minimum connecting time spelar som sagt inte så stor roll, med separata biljetter bör man hålla marginal. Två timmar låter instinktivt väldigt kort, speciellt med tanke på passkontroll + att jag antar att man måste hämta ut bagaget i Johannesburg.
 

cantona

Medlem
Täcks det möjligtvis av försäkringen? Kortförsäkring eller hemförsäkring med tillägg? Vill minnas att det står ngt om att inte hinna till avgång.
 

Kricka

Medlem
Passkontrollköerna kan vara mycket långa om man har otur på JNB. Det landar rätt många
flighter på morgonen. Du behöver dessuom byta terminal (till inrikes) och passera säkerhets-
kontroll. Åker du med BA hela vägen borde bagaget kunna checkas direkt till CPT.
 
Toppen