Senaste nytt

US Airways First class i USA

Traveller

Medlem
Sitter just nu i en riktigt guppig Flight mellan Orlando och Phoenix vidare mot San Francisco, en awardresa som kostar 80000 poäng och 34 kronor i skatt. Jag måste säga att jag förväntade mig mer av detta än vad det givit. Dagens flygning är med en A321 första benet. Det andra med en A320.

1 benet, 4.25 timmar:
Gaten: Priority barding för First och Business i samma kö vilket var helt smärtfritt.
Ombord serverades ingen dricka innan runway utan det var torrt och rakt mot bana 22.
Efter cirka 40 minuter i luften visar sig värdinnan för första gången efter säkerhetsdemon. What would you like to drink Sir?". Jag beställde en Champagne men fick till svar att det inte fanns så jag bad om sparkling wine som inte heller fanns. Ett Chardonnay kunde jag få... Vinet kom till mig i - plastglas. Alternativet var bara ett och inte alls av bästa sort.

Efter ytterligare 20 minuter kom hon tillbaka och frågade om lunch, en köttgryta med sparris eller pasta med räkor, det blev pastan för mig och kött för min dotter. Maten var faktiskt riktigt bra och smakade fint. Efterrätten var någon slags chokladkaka ala kladdkaka men ruskigt smaklig. Då jag fick min påfyllnad av vinet visade det si gatt flaskan hade ett isberg i sig... Kan förklara en del sv smaken...

Men det känns rätt illa att flyga First då:
- glas är i plast
- det endast finns ett bröd per person, ingen extra
- ingen Champagne eller mousserande, jo jag vet det är inrikes...
- det finns internet men det inte är inkluderat

Andra benet, 2,45 timmar

Planet var helt fullt då turen innan vart kvar på marken. Det konstiga hände att dom ropade ut boardingen 30 minuter före utsatt tid, lastade ombord folk och sedan åkte vi en halvtimme innan planerad tid. Första gången jag är med om någt sådant men jag förstod sedan att det var en mix av passagerare från denninställda flighten, de som kommit tidigt till denna samt vi i transfer. Övriga skulle få vänta i två timmar.

Märkligt nog erbjöds ingen mat alls på denna tur, bara dryck- kakor och chipspåsar. Måste säga, igen, att value for money var riktigt lågt och att ta en awardresa i First kan jag inte rekommendera.

Sökte på pris på den här resan och den gick på USD 688 - USD 1060. Med ett sådant pris bör kvaliteten vara högre.
 
Last edited:
Stolarna är alltid bättre i FIrst/Business på US carrier. Men har på olika forum läst om välkomstdrinkar som serveras i plastglas. Riktigt illa tycker jag. Tror dock att CO erbjuder en bra Business First produkt mellan ARN-EWR om man jämför med SK.

Men väl ombord tycker jag inte det är något större premiumkänsla oavsett bolag (undantag premium service koncept hos UA och motsvarande hos AA).
Dock är det trevligt att de serverar alkohol i Red Carpet, men deras matutbud kunde vara bättre.
 

Jacob

Medlem
Även i United First (deras interkontinentala första klass) är det plastglas som gäller före avgång och dessutom enbart mousserande vin.

Inrikes första klass i USA är sällan något att bli upphetsad över.
 

Senator

Moderator
"US Airways Domestic First is the armpit of US Domestic travel"

Citat: Senator

Helt ärligt, finns ett skäl att köpa en resa med US för min del; 300% intjäning till Miles & More. Annars är UA mycket bättre.
 

Alx

Medlem
Du är ju van att resa med SAS så avsaknaden av pre-flight drink samt Champagnefria flygningar kontinentalt borde ju inte komma som någon chock ;)

Trist att vinet var fruset, hade de inget annat ofruset vin att plocka fram? "First" inrikes i USA är inget man normalt sett betalar för, det är något man blir uppgraderad till gratis som statusmedlem. Därav den sämre servicen.

Plastglasen frågar jag mig också varför de envisas med i samtliga klasser både kontinentalt och interkontinentalt. Kan det ha med någon sorts säkerhetsaspekt att göra?? Eller är det bara av ekonomiska skäl?

Hoppas att din UA flight blir bättre. Är det New York/Houston crew (fd. CO) så är det oftast ganska trevligt och bra service. Lite mer vanskligt med Chicagogänget och övriga gamla UA rävar... Skillnaden är rätt tydlig än idag mer än ett år sedan CO/UA slutgiltigt blev UA.
 
Toppen