Senaste nytt

Försov mig med KLM

marcoies

Ny medlem
Tjenare,

Försov mig nyligen och missade min fligh Arlanda - Amsterdam - Manilla. Ringde dem artigt och frågade om det var okej att jag flög med dem ifrån Amsterdam istället ( var en lång layover). Fick svaret att det ej gick. Då ställde jag frågan om det var okej att om jag löste utresan själv men flög med dem tillbaka ifrån Manilla som vanligt. Fick jag även där svaret att det ej var möjligt. Damen i telefonen sa att möjligtvis kunde jag få skatter och avgifter tillbaka.

Så nu fick jag boka en helt ny resa och flyga in en dag efter.

Jag tyckte det lät väldigt, väldigt konstigt det här och frågan min är om man kan klaga på något sätt. Tyckte det var sjukt dåligt av KLM.

Någon som vet?
 

twiggs

Medlem
Samtliga "kuponger" måste användas i ordning, annars avbokas resterande resa. Normal praxis så länge du inte har någon extremt sällsynt och därigenom sjukt dyr biljett.
 

Randy Marsh

Medlem
Det där är dessvärre helt standard hos de flesta flygbolag. Missar man första segmentet i en flygning bokad som en genomgående biljett blir hela biljetten ogiltig.

För övrigt borde denna tråd ligga under Air France & KLM Flying Blue och inte under Star Alliance.

Edit:
twiggs var visst lite snabbare...
 
Last edited:

Stefan62

Medlem
Kunde de verkligen inte ens tänka sig att göra en ändring mot pristillägg, dvs till en högre klass och därigenom vara medgörlig och ta det som en ombokning?
 

Randy Marsh

Medlem
Kunde de verkligen inte ens tänka sig att göra en ändring mot pristillägg, dvs till en högre klass och därigenom vara medgörlig och ta det som en ombokning?
Såg på reglerna för en helt standard economy-biljett ARN-AMS-TPE-MNL t/r (fare basis NLRDSE):

FULL AND SEQUENTIAL USE OF FLIGHT COUPONS-
THE TICKET/ OR ELECTRONIC TICKET / IS NOT VALID IF
THE FIRST COUPON HAS NOT BEEN USED AND WILL NOT
BE HONORED IF ALL THE COUPONS ARE NOT USED IN THE
SEQUENCE PROVIDED IN THE TICKET / OR ELECTRONIC
TICKET /
IN THIS CASE THE FARE MUST BE RECALCULATED BASED
ON THE FARE THAT WAS VALID ON THE DAY OF ORIGINAL
TICKET ISSUE AND IN THE ORIGINAL BOOKING CLASS.
REISSUING FEES MAY BE COLLECTED DEPENDING ON THE
CONDITIONS OF THE FARE.
Så KLMs biljettrelger är kristallklara på den här punkten. Gör de något annat får det ses som ren goodwill och inte något man kan förvänta sig.
 
Det här är anledningen till varför jag alltid tar 2 Redbull natten innan en dyr flygning och INTE går och sover utan istället sitter och läser på bc.se. :p

OT: Håll dig undan ScaryTeam för övrigt, finns bättre allianser/bolag såsom ex BA. ;)
 
Last edited:

Randy Marsh

Medlem
När det gäller bolag som säljer enkelbiljetter (dvs till vettiga priser), t ex SAS, BA och DY, kan det ibland vara bättre att boka två enkelbiljetter istället för en tur/retur pga denna regel. Missar man utresan kan man då beställa en ny biljett, t.o.m. med ett annat bolag, och fortfarande behålla biljetten för hemresan.

När det gäller just SAS så blir det dessutom ibland billigare att beställa två enkelbiljetter, iaf om man reser från Norge.
 
Är det någon som missat ett flyg här pga en kraftig bilolycka t.ex?

Ja, jag vet att man skall åka i tid och ha sådant i åtanke men jag undrar hur ett flygbolag skulle ställa sig till om man hamnar i en bilolycka som det tar 3-4 timmar för räddningstjänst att reda upp, eller om ens buss kör i diket? Det är ju sådana saker som man ej själv råder över!

Tror det var en Arlandabuss som började brinna förut mellan Västerås och Enköping varav det säkerligen var en del som missade sina flyg här, vad gäller då? Jag förstår att många som försover sig säkert hittar på valser osv men om man verkligen har bevis för att man var med om en olycka eller liknande? finns det inga undantag eller är det helkört?
 
Last edited:

Roger J

Medlem
Enklast är väl att använda sin reseförsäkring om man hamnar i trubbel. I USA prsktiser de någon form av ombokningspraxis, brukar kallas "flat tire-rule". Men i Europa är det nog försäkring som gäller och är enklast.
 
Toppen