Senaste nytt

Speciella undantag vid avbokning?

Jag har en fråga gällande avbokning.

Har en flygning med British Airways (ekonomi) men uppgraderad för pengar till Club Europe.
Har även bokat hotell via Accor på Pullman.

Hotellbokningen är inte återbetalningsbar, inte heller flyget (förutom någon krona).

Finns det speciella undantag? T.ex begravning som i det här fallet.
Jag tänkte maila och fråga men lär ta ett tag innan jag får svar så kan höra här med er om det ens är värt att försöka.

Det är inte dödsfall inom den närmsta familjen.
Vill ju helst gå på begravningen men att låta flera tusentals kronor gå till spillo är ju inte heller så kul...

Någon som varit med om något liknande?
 

Bryant

Medlem
Begravning borde vara en legitim orsak. När min morfar gick bort hade jag en resa till CPH (endast flyg) bokad som jag inte nyttjade. Jag tror jag använde mig av avbeställningsskyddet som följer med VISA. Jag fick hela summan återbetalad (drygt 1000:). Det jag var tvungen att skicka in var kvitto på biljetten, dödsattest och ett brev från SAS där de skrev att jag inte var ombord på planet (no show).
 

Gnopps

Medlem
Vissa flygbolag skriver i sina biljettregler att de tillåter avbokning vid dödsfall, kolla även deras hemsida vad det gäller för regler. Även om de (och hotellet) inte går med att avboka kanske du kan förhandla fram en ombokning (mot avgift) istället?

I annat fall så är det som föregående talare säger kort/hem-försäkringar som gäller.
 

Skillsen

Medlem
Vid närmsta familjen (rakt nedstigande led kallade de det) så kunde jag fritt boka om. Verkade dock inte vara fallet för TS, då ej närmsta familj kan det nog bli knepigare, beror nog mycket på flygbolaget. Vi får hoppas på att flygbolaget är givmilda..
 
Toppen