Senaste nytt

Olika bokningar i resan och rättigheter för mig som resenär?

mry

Medlem
Jag såg att ARN har gett en resenär rätt och det bolag har skulle flugit med först ställde in resan och det bolget fick betala en ny resa för kunden hela vägen till hans slut destination. Nu var detta från 2007 i ärende ARN 2007:2133 skrev de om på den
här
sidan.

I sin motivering slog nämnden fast att avtalsvillkor som säger att ett flygbolag inte är skyldigt att betala ersättning vid missade flygningar när separata biljetter har köpts är ogiltigt enligt gällande bestämmelser för flygbolags ansvar (artikel 26 i den s.k. Montrealkonventionen).

Så det innebär i princip att man kommer få rätt hos ARN men inte enligt någon lag i Sverige?
 

agehall

Medlem
Det där låter ju faktiskt rimligt. Det flygbolag bör kunna skydda sig emot, är att konsumenter bokar två olika biljetter för att kunna bryta mot MCT. Om man däremot bokar biljetter som skulle kunna biljetterats på en enda biljett, så bör det finnas ett ansvar ifall en flight blir försenad/inställd så att resan saboteras imho.
 

Roger J

Medlem
Det kan ju bli helt orimligt om ett litet regionalbolag som flyger dig på en egen biljett till Arlanda får ersätta din LH First biljett till Asien för att de blev försenade?
 

agehall

Medlem
Tja, man kan väl resonera lite olika här. Det är väl inte självklart att det ska vara på det ena eller andra sättet.

På något sätt känns det ändå som att jag måste kunna räkna med att jag kommer fram inom rimlig tid från den utsatta tidpunkten. Själv skulle jag nog försöka undvika att boka två olika biljetter om jag inte har 8h layover eller liknande. Men ska jag verkligen behöva förutsätta att det ska kunna bli hur extrema förseningar som helst? Jmf med vad EU 261/2004 säger ifall du råkar ut för problem och syftet med din resa inte längre finns. Om man då tänker sig att syftet med en resa är att resa vidare så kan man ju lätt hamna i min ståndpunkt.

(Vill reservera mig för att jag har druckit en hel del single malt ikväll, så min argumentation kanske brister lite..)
 

palmen

Moderator
Är inne på Rogers linje. Om dom nu skulle bli ersättningsskyldiga vid försening och man missar en anslutning bokad på en annan biljett skulle jag gissa att biljettpriserna skulle bli betydligt dyrare än i dagsläget.
Om jag bokar en resa med Flygbolag A och en annan biljett med Flygbolag 2 mer än 24 timmar efter att jag skulle landa med Flygbolag A men de inte lyckas få mig i tid till planet med Flygbolag B så kanske det är en helt annan sak. De har ju trots allt ett ansvar att ta en från punkt A till B.
 

Dr. Miles

Expert
Vill reservera mig för att jag har druckit en hel del single malt ikväll, så min argumentation kanske brister lite..
Dricka alkohol och surfa på internet kan vara farligt, i alla fall socialt sammanhang. :)
Vissa människor gör bort sig ordentligt på nätet när de inte har klar huvud medan de skriver. (Jag säger inte att du är det)
 

mry

Medlem
Någon hade visst låst denna tråd (av misstag eller kanske för att jag gjort 666 inlägg?)

Någon som sett någon annan göra tolkningen som Arn gjort?
 

Dr. Miles

Expert
Personligen är jag inne på Roger J:s linje.
När man har bokat som två eller flera separata bokningar finns det ingen laglig skyldighet att ta hand om passagerarens nästa flygningar som är bokad som separat biljett.
För själva försening finns det t ex EUs regler men där tror jag att det inte står något om ansvar vid missad anslutning när man har två eller flera separata biljetter.
 

agehall

Medlem
Det jag menar är att det borde finnas någon slags skyldighet att transportera passageraren i rimlig tid. Det är klart det blir orimligt ifall jag bokar en anslutning med 30 minuters connection och missar den pga en försening. Däremot tycker jag det är rimligt att det första bolaget får ta ansvar om det finns gott om tid enligt ursprungsplanen och jag ändå missar anslutningen.

Självklart förstår jag att det kan vara jättekomplicerat att implementera detta i praktiken, men jag tycker faktiskt att det bör fungera så.
 
Toppen