Senaste nytt

Hörsammar du "all elektronik ned/avstängd"?

jurgenb

Medlem
Senast igår satt en medpassagerare bredvid mig och knappade på datorn nästan ute vid take-off, o därefter fortsatte han fippla på sin iphone även under take-off. Likaså vid landning på ARN så var datorn uppe så länge som möjligt (även efter tillsägelse av flygvärdinna) o därefter åkte telefonen upp och nätet slogs även på då mannen satt och tog emot epost och svarade på epost mitt under inflygning/landning.

Jag har själv dragit mig för att stänga av el slagit på mobilen tidigt (kanske inte så tidigt som vid landningen i sig men likväl).

Vad är det som gör att passagerare ignorerar rubriken?

• Ignorans ?
• Lathet ?
• Emot överförmynderi ?
• Dumhet ?
• Känner sig viktig ?
• Jobb ?
• Annat ?
• Ingen påföljd inom EU/SE ? (Räknar inte med US här)

Det är ju nästan alltid man ser detta på flygningar nuförtiden så något av ovan torde ju spela in ?
 

karho

Medlem
Jag sällar mig till dem som inte alltid stänger av elektroniken. Eller, jag gillar att lyssna på musik under start/landning, och försöker därför ha iphonen i flightmode på i smyg med bra musk i (de små) lurarna. Cirka hälften av gångerna får jag en tillsägelse och pillar då undan lurarna tills vi lyft/landat. Tror och hoppas att detta inte stör någon.
 
Last edited:

jumbooze

Medlem
Tillhör nog "sura gubbarna" som stänger av sina saker och blänger på övriga som inte hörsammar detta.

Ska man bry sig eg.? Eller ska man bara lägga ner...
 

Fredrik

Medlem
Har sett samma sak och även om jag själv inte är helt övertygad om att det är så farligt i sig så undrar jag mest över vuxna män som inte klarar att låta bli att pilla på sin telefon under ett fåtal minuter.
 

JacobGBG

Medlem
Utav respekt för personalen så stänger jag alltid ned. Jag kan inte förstå vad som är av sån ytterst vikt att fiffla med telefonen i några minuter extra. Det är en tråkig trend i allmänhet att folk är så förslavade av sin apparatur.
 

palmen

Moderator
Jag stänger inte av telefonen helt men ser till att den är i flightmode när man lämnar gate och slår av flightmode när man kommit till gate. Använder inte telefonen under just själva start och landningstillfället.
Har varit med om folk som pratar i telefonen ända ut på startbanan
 

Dr. Miles

Expert
Lite trivia:

Air China tillåter inte att använda mobiltelefon/smartphones även i Flight mode under flygning.
(Sedan flygvärdinnorna säger ingenting för dem som avänder ändå är ju annan sak.)
Cathay Pacific/Dragonair tillåter passagerarna att sätta på mobilen när man har landat och taxar mot terminalen.
 

Alf

Medlem
Man kan diskutera om det är farligt eller inte, men så länge tillsynsmyndigheterna har bestämt att elektronik skall vara avstängd för att inte riskera störa navigationsutrustningen får vi respektera detta. Att strunta i detta är en ren nonchalans och att försöka visa hur viktig jag som måste prata affärshemligheter ända till flygplanet skall starta. Det finns ingen som har så viktiga uppgifter att utföra utan att han/hon kan vänta tills man har kommit ur flygplanet. Det är fruktansvärt störande att ha en telefonmarodör i grannstolen. Var finns intigriteten?
 

Nemo

Medlem
Hörsammar du "all elektronik ned/avstängd"?

Jag brukar säga till grannen att stänga av mobilen, och se till att den verkligen stängs av (alltså inte enbart stänga av skärmen). Skulle planet krascha på grund av att planets kommunikation störts (eller annan elektronik) lär det ju drabba mig också.
Hur svårt kan det vara? Alla har vi ju lärt oss att bli rumsrena och se till att vi gör våra behov på avsedd plats. Likadant borde det vara med elektroniken.
 
Jag stänger alltid av mobiler, iPods, iPads osv vid start & landning.
Tycker det är löjligt med folk som bara "måste" sitta med telefonen på tills 20 sekunder före TO som att man vore världens viktigaste person i väntal på samtal från Kungen eller likn.

Däremot brukar jag sitta och fotografera vid start/landningar ibland.
Har aldrig fått något klagomål/tillrättelse att det skulle vara förbjudet?

Lite OT på tal om kabin och start/landning...
Såg en gammal gubbe på en flight mellan ARN-LHR eller om det var LHR-ARN (struntsamma) i CW.
Personalen gick runt och sa att det snart var dags att landa och således fälla upp ryggstödet.
Ja, visst gjorde han det för att sedan fälla ner det max igen med våldsam kraft så fort flygvärdinnan passerat. Svinigt gjort och han fick ju en hel del blickar mot sig, bland annat av den bakom som inte riktigt var beredd på att hela bordet skulle skaka som en jordbävning. :mad:
(Tänkte för mig själv att det måste vara en snobb som anser: Jag är BA Guld, jag gör vad jag vill...)
 
Last edited:
Toppen