Senaste nytt

Tur och retur: Stockholm-Seoul via Doha med Qatar Airways Business class

tobbe88

Medlem
Tur och retur: ARN-ICN via DOH med Qatar Airways
Del 1

Då var det dags för mig att försöka skriva en reserapport ifrån min resa till ICN från ARN via DOH och tillbaka med Qatar Airways. Det är min första resa i C och min första reserapport, så ja ber er läsa den med ett öppet hjärta=) och kom gärna med feedback så jag kan lära mig. (Ber om ursäkt med stavfel, ev syftningsfel och bilderna. Tagit med min Iphone)

IMG_0085.jpg

Äntligen hade dagen kommit, nu ska jag äntligen få åka i C-klass efter att ha drömt om detta länge. Min förväntningar var höga, både med service och med plats för mina ben.

Dags för inchecking: Det var otroligt skönt att bara gå och checka in utan att stå in någon kö. Ekonomi kön var lång… Dock tog det lite tid med incheckningen, vet inte riktigt varför. Kändes som incheckningspersonen som satt där inte var så van, men efter ca 10 min var jag klar med inchecking och hade blivit instruerad över hur det fungerar med loungen i Stockholm och transfern i Doha.

Loungebesöket: När gått igenom säkerhetskontrollen gick jag till Menzies Executive Lounge på Arlanda. När jag kom in innanför dörrarna stod det två loungevärdinnor som pratade högt tydligt och visade inte direkt något intresse för kunderna de hade. De såg på mig lite nonchalerat och tog emot min lounge invitation. Sa inte ens Hej eller Välkommen. Jag gick och satte mig och tog lite mat och dryck. Har som sagt ingen erfarenhet av lounger innan men jag var inte direkt imponerad över utbudetoch verkligen inte av bemötandet. Men det var dock gött med hur mycket dryck som helst=)!

Ca en timme innan avgång var det dags att gå till gaten. Jag gick dit lite tidagre för att spana på flygplanet, Airbus 330-300. När jag läst här på BC så har jag fått en uppfattning att Qatar inte håller 5-stjänor på markenservice, specillt inte i Stockholm (och Skandinavien?).

IMG_0086.jpg

När jag kom till gaten så var det som en pre-boarding där var det fanns en kö för de som reste i C och en för ekonomi passagerare. Påstigningen gjordes i dörr nummer två (heter väl L2?). Även när det var tid att boarda så hade de en separat kö för C resenärerna. Mycket positivt att de ändrat detta!

IMG_0088.jpg

IMG_0089.jpg
Kan inte klaga på benplatsen=).

När jag kom ombord blev jag välkomnad och visad till mig plats. De tog min jacka och frågade vad jag vill ha och dricka. Jag beställde apelsinjuicen. Mycket välsmakande. Både den ansvariga flygvärdinnan för mig och chef flygvärdinnan för denna flight kom och presenterade sig och sa om jag hade något att påpeka var det bara att säga till henne så skulle hon försöka åtgärda detta. Detta uppsakttades mycket av mig, för det gav mig en känsla att de brydde sig om deras passagerare och ville verkligen ge en 5-stjärning produkt. Innan vi skulle lyfta kom flygvärdinnan och frågade vad jag ville ha och dricka till min canapé efter vi lyft, innan hon tog min mat beställning.

Jag beställde en otroligt god andra förrätt, en tatar med lax. Det kan jag säga att det var det bästa jag någonsin ätit i luften, otroligt väl smakande. Till huvudrätt fick jag kyckling med saffansris och en salsa. Inte alls imponerade, kyckling var tyvärr torr och det blev tyvärr ännu torrare när salsa mängden var liten. Med ett mycket gott vin av druvan Chardonny. Efterrätten med glass (vanlij och chocklad/mints glass) och frukt smakade utmärkt.

IMG_0092.jpg
Snyggt och prydligt dukat

IFE: Helt okej system om man tittar endast ser på ljud- och bildkvalitet. Men utbudet var otroligt bra, mycket att välja mellan. Det passade mig mycket bra, de 6 timmar till Doha bara flög iväg. Snart var det dags att landa. Innan vi landade fick vi som ännu en efterrätt med en brownie och passionsfrukt mousse. Dock låg det ett hårstrå i efterrätten som jag inte vågade säga till om…

Transporten till Permium terminalen används inte de exklusiva bussarna de gör reklam med utan vanliga bussar. Inne på terminalen blev jag väl omhändertagen och satte mig för att njuta lite av mat och dryck de erbjöd.

1 ½ timme efter jag anlänt till Doha var det dags för transfer och ombordstigning, Denna gången användes en premium buss med otroligt sköna lädersäten. Ombordstigningen var smidig och de delade ut pyjamas, resekitt och nessesär. Det fanns tandborstar och rakhyvlar att hämta på toaletten. Jag beställde även in en apelsinjuice. Jag märket inte ens att ekonomipassagerna hade gick ombord.

Planet som skulle ta oss till ICN var ett Boeing 777-300ER. Om jag förstod det hela rätt så kodeshared Asiana och Qatar rutten mellan Doha och ICN.
I business var ca 40% av sätena som upptagna så man hade gått om plats utöver den massiva benplatsen som QR erbjuder. När jag kom på flyget hade de missat att plocka upp vattenflaskor och servetter som någon lagt mellan sätet och fönstret. Jag frågade om det fanns möjlighet att plocka bort det, det tog 3 sekunder så kom någon att plocka undan.

Jag bad att stå över maten som serverades efter start för att jag skulle kunna få lite ro att sova. Jag la stolen i sängläge, bytte om till deras pyjamas som är väldigt stor i midjan men inte speciellt lång i benen. Efter ca 5 timmars sömn från och till, vaknade jag. De erbjöd mig något att äta. Dock tackade nej för jag viste inte vad jag skulle beställa och sedan visste jag att de skulle servera fukost/lunch någon timme senare.

IMG_0095.jpg
Sättet på 777-300ER. Sätet uppfattade jag som nytt och skönt. Jag kan bara hålla med foletk som skrivit att på Qatars 777 har man gott om benplats!

På detta flygplanet var Entertainment systemet, nyare vilket gav både bättre ljud och bild. Något som jag upplevde var jobbigt var att bläddra mellan olika program så fick man använda kontrollen att styra en mus. Det blev som lite omständligt (helt klart ett I-landsproblem men i alla fall).

Ca 2 timmar före landning började servera frukost/lunchen. Det gjordes snyggt, valde omelett och kebab. Välsmakande!

En mycket fin inflygning över havet med Seoul i bakgrunden. Landade ca 45 min innan beräknad ankomst. När vi landat och vi skulle kliva av används både första ingång och andra ingång (L2). Ifrån de öppnat dörren till jag hade hämtat ut mitt bagage gick på ca 30 min (jag tycker det är mycket snabbt). Hade tur med immigrationen, det var den som tog men 10-15 min. Min väska var det tredje väskan på bandet.

Jag hoppas denna reserapport gav något?
Andra delen kommer inom kort!
 

pep

Medlem
Tak, Tobbe88 ! En dejlig reportage - ikke mindst for os som har rejst så meget i bz-class at vi ofte glemmer de små sejre og forlanger for meget. Det glæder mig at produktet holder hvad det skal - og måske endda mere til. Jeg forstår ikke helt hvad du mener: När jag läst här på BC så har jag fått en uppfattning att Qatar inte håller 5-stjänor på markenservice, specillt inte i Stockholm (och Skandinavien?). ?? Jeg er selv meget glad for QR, men de skal holdes i kort snor. Vi glæder os til 2nden del.
 

tobbe88

Medlem
Tack så mycket!

När jag läst runt fick jag en uppfattning (kan ju ha missuppfattat) över att de bla använde första dörren så att alla fick gå igenom business. Även bagaget i Stockholm kom sent fast jag fått prioritetsetikett, samtidigt med ekonomipassagerarna. Även läst jag någonstans att de inte hade en egen boarding kö för C-resenärer samt att de släppte på ekonomipassagerarna före c-passagerarna.
 

Singapore

Medlem
Alltid kul att läsa reportage om någon som åker i BC för första gången. Köpte du en flygbiljett eller använde du miles? Ser fram emot att läsa fortsättningen så vänta inte för länge med att skriva den ;)
 

ACervin

Medlem
Trevlig rapport. Jag är personligen klart förtjust i Qatar. Speciellt från Doha och vidare till Asien-Australien som är ett snäpp upp jämfört med Scandinavien-Doha. Kvaliteten på mat och dryck är i mina ögon mycket hög i C. Gott om utrymme och pyjamas, vad mer behöver man?
 

Jacob

Medlem
Kul att läsa om dina intryck och reflektioner efter första flygningen i business class.

Du har helt rätt kring Menzies Executive Lounge på Arlanda, inget att bli överdrivet upphetsad över.
 
Kul att läsa ett resereportage på en mer "rimlig" nivå! Lite suddiga bilder och inte hela menyn detaljspecifierad, men det framgick tydligt hur du upplevde resan.

Man kanske skulle våga skriva en reserapport själv nån gång?
 
Toppen