Senaste nytt

Semesterkaos -> 17 legs på 3 veckor i 9 länder.

Mauricio

Medlem
Folk i min närhet brukar säga att jag är resgalen och det stämmer. Sommaren 2012 var egentligen inte tänkt att bli en resfylld sommar, tyvärr kom allt att ändras i sista sekund när sambon fick semestern ändrad, och föräldrarna som tänkte komma på besök i Juli ändrade sig då de skulle återvända tidigare än tänkt från Chile, nämligen innan jul. Då satt jag där helt plötsligt med noll planer över min semester och kom på att det inte alls var så tokigt. Jag planerade hastigt in en resa som innehöll 17 legs på cirka tre veckor i 9 länder. Jag skulle hinna träffa mina föräldrar i Chile samtidigt som mina gamla skolkamrater i São Paulo för att därifrån hinna hem sova en natt i Sverige och sedan åka vidare till Kuopio, Finland till svärföräldrarnas sommarstuga. Efter en vecka i Kuopio var det dags att flyga vidare då jag även lovat min äldre bror att vi skulle åka till Wales för att kolla på en viktig fotbollsmatch under OS: Storbrittanien - Uruguay (Ja jag är fotbollsfanatiker och har följt Uruguay runt om i världen, jag har bl.a träffat hela landslaget i Sinsheim, Tyskland 2011, Rom, Italien 2012 samt varit med på alla matcher under Copa America där Uruguay vann, nåväl nog om fotboll) Routingen blev:


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

ARN-AMS-GIG med KLM i C (737-800 + 777-200)
GIG-GRU med TAM i Y (A320)
CGH-SDU med TAM i Y (A319 + Flygplatsbyte)
GIG-EZE med TAM i Y (A320)
EZE-SCL med Air Canada i C (B767-300ER)
SCL-EZE med Air Canada i C (Bokad i Y men blev erbjuden $ upgrade till C för 100$)
EZE-GIG med TAM i Y (A330)
GIG-AMS-ARN med KLM i C (737-800 + 777-200)

Sova en natt

ARN-HEL-KUO-HEL-ARN med Finnair och Finncom

Sova en natt

ARN-CPH-LHR med SAS i Y

London-Wales-London med tåg i monkeyclass

LHR-ARN med SAS i Y

Egentligen var tanken att resa följande rutt med Pluna: GRU-MVD-SCL tur och retur men det sprack då Pluna gick i konkurs 8h efter att jag bokat biljetterna. Efter x antal timmar i telefon med Aegean lyckades jag boka flera segment med miles, men skulle desvärre få stanna i Buenos aires i 16h utan att ha bokat hotell (Det här ångrade jag hårt)

Börjar med KLM KL1106, 2012-07-10:

Senast jag flög med KLM var 1997 till São Paulo i en 747-200 så jag såg fram emot att få flyga med dem igen. Tidig morgon, flighten gick 06.25 så jag sov inget och åkte från Västerås runt 02.00, väl framme på arlanda ställde jag bilen på jobbets parkering och fick mig min första känga under resan, jag underskattade avståndet mellan SAS hangaren och terminal 2 ganska hårt. Jag tror promenaden tog 35 minuter. Nästa gång blir det taxi eller skjuts från hangarservice på jobbet. Den nya loungen är helt OK men jag föredrar Scandinavian på terminal 5. Flygningen var bekväm och jag blev tilltalad med namn, väl bemött och erbjuden champagne men jag tackade nej och bad om coca cola istället. Pluspoäng till KLM.

IMG_2385.jpg

IMG_2386.jpg

IMG_2387.jpg

IMG_2388.jpg

IMG_2389.jpg

IMG_2390.jpg

IMG_2391.jpg

IMG_2392.jpg

IMG_2393.jpg

Väl framme i Amsterdam letade jag fram crown lounge och blev överraskad över hur stor, fräsch och fin den var!

IMG_2394.jpg

IMG_2396.jpg

Jag tog tyvärr inte så många bilder på flighten till Rio då jag var oerhört trött så jag åt maten fort och somnade direkt.

IMG_2398.jpg

IMG_2399.jpg

IMG_2400.jpg

Nästa flygning var med TAM till São Paulo, jag blev förvånad över att ingen lounge fanns inrikes i Brasilien, det trodde jag verkligen skulle finnas med tanke på hur många affärsresenärer som finns där.

IMG_2402.jpg

IMG_2403.jpg

Väl framme i São Paulo besökte jag gamla vänner, min gamla skola och där vi bodde mellan 2001-2003. Det blev ett kort besök på fyra dagar och det kändes som att jag hade behövt mer med tanke på att det var första gången jag besökte landet igen på 9 år. Nåväl en ny resa är bokad i Mars 2013 till Brasilien då med TK.

IMG_2405.jpg

IMG_2406.jpg

IMG_2407.jpg

IMG_2421.jpg

IMG_2427.jpg

IMG_2428.jpg

Nästa resa var från inrikesflygplatsen Congonhas i São Paulo, onormalt mycket kaos inne på terminalen, gaten byttes 4 gånger och det var inga glada miner bland affärsresenärerna som stod först i kön, många gnällde och sa "Ska vi behöva stå i kö i 40 minuter för att sedan byta gate och hamna sist?" Vi kom iväg till slut och fort, då banan är relativt kort. Tog några fina bilder direkt efter take off, för er som inte känner till CGH så kan jag berätta att flygplatsen ligger MITT i stan, och är känd för TAM Airlines Flight 3054 - Wikipedia, the free encyclopedia.

IMG_2436.jpg

Där de gula gubbarna står kraschade flight 3054. Än idag har man inte gjort färdigt minnesplatsen.

IMG_2442.jpg

IMG_2443.jpg

IMG_2445.jpg

IMG_2450.jpg

IMG_2448.jpg

IMG_2451.jpg

IMG_2453.jpg

Från SDU till GIG tar man enklast taxi, bilarna är märkta med flygplatsens namn och det finns en speciell kö utanför vid gatan så att hoppa in i fel bil är ganska svårt. Jag pratade lite med taxichauffören och han sa att de utgår bara från SDU och kan köra vart som helst i Rio men de återvänder alltid till flygplatsen. Det känns ganska tryggt som turist om man ska byta flygplats mitt i natten. Ingen servering på flygningen mellan CGH-SDU på grund av åskoväder, det var konstant turbulens under flygningen. Väl framme i GIG så tågade jag in på TAM sala vip där jag fick veta att mitt flyg till Buenos aires skulle bli ordentligt försenat på grund av oväder och att hela flygplatsen hade stängts. Så jag satte mig ner och drack ett glas vin och surfade på datorn. Vi anlände ungefär kl. 01.00 lokal tid och nästa flyg skulle gå 16.00. Jag hade planerat ungefär hur jag skulle klara mig utan hotell över natten och trots att det var ganska jobbigt gick det över fort. Senast jag var där härjade åskmolnet från ett vulkanutbrott i Chile och jag blev strandad 26h med min sambo, därför kändes inte 15h så värst farligt. Under de 15h på flygplatsen sov jag kanske 6-7h på en restaurang som var öppen 24h, jag köpte något att dricka och att äta sen gav jag servitören bra med dricks så han kunde vakta mina väskor medans jag sov. När check in disken väl öppnade gick jag fram, lämnade mina väskor och fick en inbjudan till loungen. Loungen var ganska liten men riktigt fräsch och utbudet var helt OK.

IMG_2457.jpg

IMG_2458.jpg

IMG_2460.jpg

IMG_2462.jpg

IMG_2463.jpg

IMG_2464.jpg

Väl ombord fick jag en välkomstdrink och menyn för den korta flygningen. Air canadas business class överraskar, stolen är sjukt bekväm (trots att start och landning känns lite konstig pga vinkeln) besättningen var trevlig och maten var god. IFEn var också av hög standard. AC business class är något jag vill testa långdistans någon gång.

IMG_2465.jpg

IMG_2466.jpg

IMG_2467.jpg

IMG_2468.jpg

IMG_2471.jpg

IMG_2472.jpg

IMG_2474.jpg

IMG_2494.jpg

IMG_2476.jpg

IMG_2480.jpg

IMG_2482.jpg

Fortsättning följer :)
 

ACervin

Medlem
Trevligt reportage. Skall själv till Sao Paolo för första gången i mars 2013. Skrämmande stor stad säger en del.
 
Last edited:
Toppen