Senaste nytt

Det tycks vara bättre att flyga economy än business

Concorde

Founding Member
Jag läser inte Aftonbladet. Vad säger dom? Att om man sitter längre bak har man bättre chanser? ;) Det är ju ganska logiskt med tanke på rörelse energin. Men det får mig inte att sluta flyga längre fram, snarare kanske man väljer länder och bolag med omsorg.
 

SK9269

Medlem
Ja, ryska flygbolag är ju inte precis kända för sin höga säkerhet. Med tanke på att många på den här siten verkar gå in för att flyga så mycket det bara går och på så många olika ställen som möjligt ... Har ni erfarenheter av att flyga till eller från, eller ännu mer, inrikes i Ryssland? Det är inte precis så att jag lockas av att göra det men det vore alltid intressant att höra erfarenheter av de som gjort det.
 

Gnopps

Medlem
Jag har för mig att jag läst att den säkraste platsen vid olyckor är i mitten. Där är konstruktionen stark och det är inte den delen som tar i först vid krasch. ?
 

agehall

Medlem
Över vingarna är den mest stabila delen av planet, rent strukturmässigt. Det är ju den del som för över all lyftkraft från vingarna till resten av konstruktionen, så den måste vara rejäl.

Dock undrar jag hur pass mycket mer stabil än resten av flygplanskroppen den delen är. Med dagens avancerade design, så misstänker jag att det inte är så stor skillnad.
 

Alx

Medlem
Å andra sidan är bränslet just i mitten av planet, så börjar det brinna skulle jag helst inte vilja sitta just där! Allt beror ju på omständigheterna kring en olycka. Så jag känner mig fortsatt trygg framför skynket! :)
 
Toppen