Senaste nytt

Vad gör man 9 timmar på Berlin Tegel?

Johannes

Medlem
Hej!

Behöver hjälp med råd åt min svåger med familj, de flyger på julafton med AB GOT-TXL-AUH-SYD sista biten med Etihad, problemet är i Berlin, de landar 1250 och åker vidare 2150, har ni några tips vad mn kan/bör göra under denna tiden, skall man stanna på Tegel, det är 4 personer varav två barn, 6 och 9 år, eller skall man åka in till stan, vad rekommenderar ni då att de gör? De är helt statuslösa :) omedvetna pax.

Några idéer?

Tack på förhand!
 
TXL är en hemskt tråkig flygplats och dessutom nära city, så att sitta där i nio timmar känns bara dumt. Vad man hittar på i Berlin en julafton har jag däremot inga bra förslag på.
 

erhel

Medlem
AB terminal på TXL är hemsk. Jag skulle inte rekommendera någon att vara där längre än nödvändigt. Det är billigt (ca 25 euro) och nära in till stan med taxi. Jag skulle åka in till någon av alla julmarknader och ha det trevligt där istället. Äta något gott/tyskt på en restaurang i stan och åka taxi tillbaka igen.
 

NyfikenGrau

Medlem
Som de andra skriver, lämna flygplatsen så fort som möjligt. Har bott i Berlin i 9 år nu men aldrig varit här på julafton - det är väl tyvärr inte lättaste dagen att hitta på något. Som sagt, är man 4 personer varav 2 barn är det absolut bäst att ta taxi in till de fina julmarknaderna vid Opernpalais och Gendarmenmarkt, som tydligen båda är öppna till 18.00 på julafton. Gångavstånd mellan dessa båda, 5 minuter kanske

Glöm inte att ta med lite euro i kontanter, kort funkar nästan ingenstans (ofta inte ens i taxin).
 

Jacob

Medlem
Det tar under en halvtimme med buss (buss X9) till Zoologischer Garten där det finns både shopping och restauranger, så att stanna på Tegel är bara dumt.

Men som sagt, frågan är hur mycket som är öppet. Kollade snabbt på KaDeWes hemsida (största varuhuset, inte långt därifrån) och de har öppet till klockan 14 på julafton, så det är väl ungefär samma upplägg som i Sverige.
Home - Öffnungszeiten zur Weihnachtszeit - KaDeWe Berlin
 

pep

Medlem
Juleaften er juleaften. Selv paa Tegel? Der er maaske en del staff der fejrer jul og kanske inviterer paa lidt julesteg. Eller maaske et saerligt julearrangement for "strandede" passagerer. Forvent intet og bliv maaske glaedeligt overrasket. Jeg var engang strandet i CPH en juleaften of blev da inviteret gratis med til julebord af lufthavnspersonale....der var ikke et oeje toert....
Har I adgang til en lounge? Kan I koebe jer til adgang? Ellers maa du igang med lokalaviser omkring Tegel....
 

Johannes

Medlem
Många tack för allas idéer, jag tror att de åker in till Berlin, bara det inte är svinkallt, man är inte klädd för Berlin o. Man skall till Sydney...

Jag trodde inte att de stängde så tidigt på julafton i Tyskland, borde det inte vara lite som den 23e här hemma då allt är uppe länge.
 

NyfikenGrau

Medlem
Många tack för allas idéer, jag tror att de åker in till Berlin, bara det inte är svinkallt, man är inte klädd för Berlin o. Man skall till Sydney...

Jag trodde inte att de stängde så tidigt på julafton i Tyskland, borde det inte vara lite som den 23e här hemma då allt är uppe länge.

Jag som bor här blev snarare förvånad över att det alls är öppet...
Sedan är det 24:e som är "huvuddagen" precis som i Sverige.

Som sagt har de inte status, finns det något att köpa sig in till på TXL terminal B?

Jag är helt lounge-oerfaren, men det verkar bara vara denna man kan köpa sig in i och det verkar inte vara värt det ens för en kort stund:

Berlin (TXL) Independent AIRPORT CLUB BERLIN - LoungeGuide.net


Kom igen nu, Berlinare klär sig inte det minsta elegant, de har väl några gamla slitna jackor de kan slänga på flygplatsen sen ;)

Tycker julmarknad känns som det bästa när man har barn med sig också samt att den stänger vid 18-tiden. Bör finnas lite caféer eller pubar att gå in och värma sig på också. Eller ännu bättre, precisera vad de skulle vara intresserade av.
 
Toppen