Senaste nytt

SJ ställer in 180 tåg 12 december-19 december

Jacob

Medlem
På grund av det hårda vädret under de senaste dagarna som lett till kraftiga isbildningar på många tåg har SJ beslutat att ställa in 180 tåg från idag 12 december fram till nästa onsdag 19 december. Anledningen är att kunna göra nödvändiga reparationer på tågen inför passageraranstormningen under julhelgen. Förra året gjorde man inte reparationerna i tid och det finns väldigt tråkiga konsekvenser.

De linjer som främst påverkas är Stockholm-Göteborg, Stockholm-Malmö/Köpenhamn, två avgångar mellan Stockholm och Uppsala samt ett antal regionaltåg i Mälardalen.

Enligt SJs pressavdelning har man valt avgångar som ger så liten påverkan som möjligt och de inställda avgångarna står för endast 3 procent av den totala trafiken. Men givetvis är det olyckligt för de passagerare som drabbas, berörda resenärer erbjuds återbetalning eller ombokning till annan avgång med förtur.

Intressant att notera är att under ett normalt vinterdygn bildas det 20 ton is under ett tågsätt. Mycket tinar dock bort när tågen passerar genom Skåne och södra Sverige.
 

henrik l

Medlem
Intressant att notera är att under ett normalt vinterdygn bildas det 20 ton is under ett tågsätt. Mycket tinar dock bort när tågen passerar genom Skåne och södra Sverige.

Jag har hört talas om detta antagande via en kollega. Det sorgliga med detta antagande är att när temperaturen konstant ligger under i 0 Skåne och södra Sverige, som den gjorde vintern -10 och -11 så spricker antagandet fullständig. Från mitt perspektiv tyder det på att SJ's "Vad-händer-om" planering är totalt frånvarande. Om vi ser till flyget verkar det inte komma som en total överraskning att det faktiskt kan bli snö och minusgrader i hela landet. SJ verkar vid sidan av polisen ansluta sig till ytterligare en statlig organisation där ledarskapet har totalhavererat om man ser till uppgiften de skall lösa.
 

agehall

Medlem
Ja, vi har ju lärt SJ att det räcker med att be om ursäkt och lova bot och bättring till nästa år. Rinse and repeat...
 

JacobGBG

Medlem
Jäkla tur att man flyger GOT-ARN när man ska hem till jul (med tåg ARN-Gävle C) så att man slipper oroa sig för alla de sätt SJ kan strula till det på. Dessutom billigare än att ta tåget!
 

FF#1

Medlem
Ska åka från Eskilstuna till göteborg på måndag Självklart är just mitt tåg inställt på första sträckan till Katrineholm... grr...
 

mry

Medlem
Man kan ju anta att han får åka eskilstuna till södertälje/flemingsberg för att åka till Göteborg. När jag åkte tåg i går så hade de skickat personer som skulle till Enköping från Eskilstuna via Arboga. Fast resenären fick inga extrapoäng, bara längre restid så det var ju inte en bra milage run...
 
Toppen