Senaste nytt

Behöver råd om awardbokning med Flying Blue miles

Jag ska gifta mig nästa år och tänker åka på smekmånaden med mina FB-miles. Men jag funderar på bästa sätt att använda dem.

Jag har 71313 miles i skrivande stund. Och det verkar som det ofta finns promo awards i business class till intressanta orter för 50000 ToR. Jag har räknat lite och jag tror det kan vara värd att köpa de miles som saknar nu när jag kan köpa 20000 och få 10000 på köpet.

Ett alternativ vore att istället köpa en billig full-economy biljett och uppgradera med miles. Däremot vet jag inte hur många miles jag behöver för att uppgradera.

Kan någon av er mer erfarna resenärer hjälpa mig bestämma?

Och en fråga till: har promo awards en egen bokningsklass? Jag vill kolla på ExpertFlyer när promo awards till intressanta destinationer blir tillgängliga.
 

Dr. Miles

Expert
Personligen tycker jag att det är nog dålig idé att köpa miles och boka bonusresa med Flying Blue miles, om du inte börjar er bonusresa från Brasilien.

Jag har gjort en kalkyl.

  • Köp av 20.000 miles (+ 10.000 miles) kostar 510 EUR (ca 4.500 SEK)
  • Skatter&bränsletillägg av en bonusresa till USA med Air France/KLM ligger ca 558 EUR(ca 4.900 SEK) per person.
    Screenshot20121213_1.jpg
Alltså du behöver pröjsa 4.500 + (4.900 x 2) = ca 14.300 SEK för bonusresor för två personer utöver dina befintliga miles. Dessutom alla bonusresa platser är begränsade, speciellt när det gäller Promo Awards@.

Då är det nog bättre att köpa två rabatterade Business class biljetter för er från början. Det är ändå er bröllopsresa.
Även om de rabatterade Business class biljetterna har också begränsade platstillgångar, inte lika dålig som bonusresa platser.

T ex Business class biljett till Bangkok med Finnair ligger ca 13.400 SEK inkl. skatter per person.
http://www.businessclass.se/deals/6...gkok-t-r-finnair-13-400-sek-inkl-skatter.html

Eller lite sämre Business class än andra men det finns också Icelandairs Business class biljett till New York för ca 10.700 SEK inkl. skatter per person.
http://www.businessclass.se/deals/1...rk-t-r-icelandair-9-900-sek-inkl-skatter.html
 
Last edited:

agehall

Medlem
Ett alternativ vore att istället köpa en billig full-economy biljett och uppgradera med miles. Däremot vet jag inte hur många miles jag behöver för att uppgradera.

Glöm det. Du behöver relativt hög bokningsklass på biljetterna för att kunna uppgradera med miles och då blir de inte direkt jättebilliga. Hur mycket miles det går åt beror på vilken bokningsklass du har och vilken sträcka du vill uppgradera.
 
Personligen tycker jag att det är nog dålig idé att köpa miles och boka bonusresa med Flying Blue miles
...
Alltså du behöver pröjsa 4.500 + (4.900 x 2) = ca 14.300 SEK för bonusresor för två personer utöver dina befintliga miles. Dessutom alla bonusresa platser är begränsade, speciellt när det gäller Promo Awards@.

Tack för hjälpen! Det skulle inte vara bra om jag köpte miles och fick inte använda dem pga begränsade platser.

Vi har gott om tid (bröllopet är i augusti) så jag ska hålla koll på biljettpriser.
 
Toppen