Senaste nytt

Asien runt - En dag. En stad. Ett plan. I First och Business

VonMögen

Medlem
Vi hade funderat ett tag på att maxa en Asien runt resa med så många stopp som möjligt. Efter bra utdelning på EuroBonus agentroulett fick vi igenom en spännande resa med åtta flighter. Sex stycken flighter i F och två stycken i C under 6 intensiva dagar. Resan som vi tillslut snickrade ihop blev KUL-BKK-HKG-SIN-CGK-NRT-ICN-HKG-BKK. Enjoy.

Flight: LH 783
Bolag: Lufthansa
Flygplanstyp: A346
Sträcka: KUL-BKK
Flygtid: 2:05
Kabin: First


IMG_2000.jpg
Rad 1 på LH 783.

Det är aldrig fel att sitta i Lufthansas förstaklass, oavsett stolarna. Inför denna flygning visste vi att det skulle till ett bättre mirakel om det skulle bli nya F då det var gamla F på inkommande flighten från BKK. Det skedde inget mirakel.

IMG_2004.jpg
LHs gamla F.

Fram till några timmar före avgång såg det ut som att vi skulle vara ensamma i F. Vilket alltid är en skön och förmögen känsla. Tyvärr hade en övergödd tysk herre i sista stund bestämt sig att han skulle hem till FRA, så vi blev tillslut tre stycken glada pojkar i F. Även om det är en kortflygning så levererade crewn en grym service utan att tumma på något (efter att ha läst Dr Miles reserapport så saknade vi dock en kram när vi skulle vingla av).

Den var en alldeles förträfflig resa på första parkett och tiden gick så snabbt att vi till och med missade att göra den obligatoriska walk of shame ner genom samhällsklasserna och tillbaka. Denna gång kändes det som att det kvittade.

IMG_2007.jpg
HON taggen är nästan lika läcker som BC.se taggen!

Flight: TG 600
Bolag: Thai
Flygplanstyp: A380
Sträcka: BKK-HKG
Flygtid: 2:45
Kabin: First


Lämnade Novotel Bangkok Suvarnabhumi Airport efter en kort natts sömn. Det är alltid lika trevligt att åka förstaklass från BKK med Thai då deras markprodukt för förstaklass resenärer håller hög klass. Allt från inchecken till golfbil förbi C klass loungen och myllret av personal som servar just dig. Det som borde förbättras är tillgången på mynta i baren. Deras mojitos är oförskämt fina.

IMG_2011.jpg
Thais A380.

Vi blev upphämtade i loungen vid final call och eskorterade till gaten. En kortare promenad på 5 minunter. Ombordstigningen gick, trots mängden pax, smidigt. Det var fullt hus i F och några enstaka stolar kvar i C och M. Det första som slog oss när vi steg in i F kabinen var hur vitt allt var, stor skillnad mot deras klassiska lila färgkombinationer som brukar överskölja kabinerna. En reflektion var att det var läckert. En annan var att interiören förmodligen snart kommer skina i en gråskalig färgnyans då det blir svårt polera fram de vita stolarna under all skit som redan började skönjas.

IMG_2021.jpg
Väldigt behagligt.

IMG_2018.jpg
Thais F stol.

Efter att ha tappat räkningen på antal glas skumpa som vi hade till frukost kände vi oss fint Dom Perignonade lagom till inflygningen mot HKG. Det var en störtskön flygning som gärna hade fått vara några timmar längre!

Det fanns tyvärr inga tendenser på att Thai redan har börjat erbjuda massage i sin första klass på A380. Väldigt synd. Hade varit spännande att testa. Skvallerbladet har flaggat för att det snart kommer ...
Nu kan du få thaimassage på flyget | Flyg | Resa | Aftonbladet

Flight: UA 895
Bolag: United
Flygplanstyp: B747
Sträcka: HKG-SIN
Flygtid: 3:55
Kabin: First


Vi hade 9 timmar till nästa flight vilket resulterade i ett kortare besök på Hong Kong Island. Fyra timmar innan planet mot SIN lyfte befann vi oss i United Global First Loungen på HKG för pre-preflight drinkar och lite middag. En bra lounge med lättare bordsservering och en skön avsaknad av bröliga amerikaner.

IMG_2066.jpg
UA 895.

Uniteds förstaklass har fått sig både en och tre kängor här på forumet. Vilket är ganska välförtjänt. Själva kabinen känns trång och stökig med stolar och folk överallt. Men lite cred ska gå ut till crewn för bra och alert service. Det kändes dock fattigt att bli serverad skumpa innan take-off i plastglas ur små souvenirflaskor. Antar att det är innehållet som räknas. Eller?

IMG_2072.jpg
Preflight skumpa.

Det är enda gången vi under en flygning tittat in från F till C och börjat fundera på om man inte ska ta sitt skumpaglas och slå sig ner på en ledig stol. Kanske nästa gång.

IMG_2076.jpg
UAs förstaklass.

Flight: SQ 966 (SQ 968)
Bolag: Singapore Airlines
Flygplanstyp: B772
Sträcka: SIN-CGK
Flygtid: 1:45
Kabin: First


Vi lämnade Hilton Singapore i god tid för att kanske hinna med ett besök i Private Room då vår flight skulle gå från den äldre och heltäckningsmatteprydda terminal 2 och inte den finare terminal 3. Detta sket sig tyvärr duktigt.

Väl vid incheckningen förklarade damen att det hade blivit ett flygplansbyte på vår flight och att det endast fanns 8 F stolar mot ursprungliga 12. Givetvis insåg vi att det handlade om de nya förstaklasstolarna som inte går att jämföra med den äldre versionen. Vi hann precis påbörja segerdansen innan förstaklassguden drog undan mattan för oss. Damen förklarade att vi mycket väl kunde få åka med den ursprunga flighten men att vi då skulle få smaka på en downgrade. Det var vi inte speciellt sugna på. F är F och inget man byter bort.

IMG_2115.jpg
SQs förstaklasstolar.

Visst är stolarna inget man skriver hem om, men SQ har en känsla för service som de briljerade med. Även på denna relativt korta flygning blev vi fint Dom Perignonade i ett bubbligt lyckorus lagom till landning.

IMG_2113.jpg
Middag på rad 1.

Jakarta Soekarno-Hatta flygplatsen är inte ens i närheten av att vara charmig och av någon anledning trodde vi att det skulle ta tid att komma in i landet, så vi hade i det närmaste ställt in oss på att tälta i immigrationskön. Vi hade fel. Det gick väldigt smidigt. Prioväskorna låg nästan och snurrade när vi kom fram till bagagebandet och utanför stod en glad herre från Silver Bird och väntade på oss. Full fart till Pullman Hotel. På väg till hotellet märkte vi att staden är ett oorganiserat kaos. Säkerhetskontroller och poliser överallt. Inte så sexigt som det låter. Passar kanske vissa, men framtida semestrar kommer nog inte att planeras via CGK igen (om inte det är väääldigt bra F fares som inte går att tacka nej till). Till stadens försvar måste tilläggas att den var betydligt modernare än vad vi trodde innan vi såg spektaklet från vår Silver Bird på väg till/från Pullman.

IMG_2128.jpg
Bild från hotellrummet. Lugnt och städat på Jakartas gator ...

Flight: NH 938
Bolag: ANA
Flygplanstyp: B763
Sträcka: CGK-NRT
Flygtid: 7:20
Kabin: Business


ANA har alltid levererat fantastiska upplevelser, dock endast prövat ANA i F. Dagen till ära stod en av ANAs 767 (utan F) och väntade på att få ta oss till Tokyo. Flighten var full till sista stol, både i C och M.

På denna nattflygning hade vi vissa förhoppningar om att kunna sova några av de ca 7h som flygningen skulle ta. Ack så fel vi hade. ANAs C klass stol får många andra mediokra C stolar att kännas ergonomiska och fantastiskt sköna. Det är bara att spana in fjärrkontrollen så får man obehagliga svettningar. Det är jobbigt att bli bortskämd med grymma stolar etc ...

IMG_2179.jpg
Fjärrkontrollen till stolen.

Servicen och omhändertagandet av crewn var bra men samtidigt inget som vi kan hylla dem för. Det stora minnet från flighten var, förutom mardrömmarna om stolen, att det inte serverades något vettigt att äta till middag. Då flighten avgick vid 21 hade vi förväntats oss något att blanda skumpan med. Fick snällt be om lite soppa som substitut till vettig mat innan kabinen släcktes ner för natten.

IMG_2182.jpg
C kabinen på ANA.

Känslorna vällde nästan över när vi till slut fick kliva av planet och sätta fart mot Narita
Express som skulle ta oss till Hilton Tokyo för vårt 30h stopp på resan.

IMG_2198.jpg
ANAs Business Jet. Kanske någon annan gång.

Flight: OZ 101
Bolag: Asiana
Flygplanstyp: B747
Sträcka: NRT-ICN
Flygtid: 2:30
Kabin: First


Vi lämnade Hilton Tokyo tidigt på morgon för att ta oss ut till flygplatsen för en flygning som vi verkligen sett framemot. Det var i princip öde på Narita och incheckningen gick snabbt. Till vår stora glädje fick vi våra väskor bästa tänkbara behandling med en tjusig tagg och en tjusigare påse.

IMG_2259.jpg
Förstaklasspåsen. Borde finnas hos fler bolag.

Sedan blev vi direkt eskorterade genom säkerhetskontrollen. Vidare genom passkontrollen. För att tillsist landa i Uniteds förstaklass lounge. Hade även valmöjligheten att gå till ANAs lounge men där finns det ingen ölmaskin.

IMG_2205.jpg
Ölmaskinen. Anledningen till varför Uniteds lounge är bättre än ANAs.

IMG_2208.jpg
Frukost med utsikt.

Asianas förstaklass har fått en hel del beröm och vi kan stolta stämma upp i hyllningskören. Det kändes redan från första stund att denna flygning skulle bli något extra. Ensamma i F. Trevligt bemötande av crewn. Otroligt professionell service med personlig touch samtidigt som de hade ganska skoj åt de två glada skumpadrickarnas försök att tömma flighten på Taittinger (det gick sådär). Den hårda produkten är inte bäst på marknaden, trots allt deras gamla F, samt att IFEn har några år på nacken. Men sammantaget är det fortfarande en helt enastående produkt!

IMG_2228.jpg
Asianas F kabin.

IMG_2223.jpg
Vårt hem under 2 timmar.

Vilken flygning. Kan rabbla upp alla superlativ som finns och även de som inte finns. Detta gör vi gärna om. Det som saknades efter flygningen var förutom den lilla present som OZ ger i long haul F också ett mottagande vid ankomsten. Vi spanade och spanade men ingen välkomstkommité syntes till. Får hoppas att det var en engångshändelse.

Flight: OZ 745
Bolag: Asiana
Flygplanstyp: A333
Sträcka: ICN-HKG
Flygtid: 3:50
Kabin: Business


IMG_2244.jpg
Asianas förstaklass lounge på ICN.

Efter att ha vilat ögonen några timmar i Asianas förstaklass lounge var det dags att vandra vidare mot nästa flyg som skulle ta oss tillbaka till Hong Kong. På denna flygning fanns det tyvärr heller ingen förstaklass, men då det knappt var halvfullt i C så kändes det som att vi trots det skulle överleva. Servicen sköttes med stil. Det räckte med att tänka tanken på att be om något så stod crewn brevid stolen och tog emot önskemål. Det var rakt igenom en väldigt trevlig flygning. Nu testade vi inte så mycket av maten men dryckerna satt precis där de skulle.

IMG_2256.jpg
C kabinen på Asiana.

Flight: TG 601
Bolag: Thai
Flygplanstyp A380
Sträcka: HKG-BKK
Flygtid: 2:45
Kabin: First


Förstaklass på Thais A380. Ett kärt återseende. Vi hann med ett snabbt stopp i Thais Royal First Lounge för en soppa och en kall liten kompis innan vi begav oss mot gaten.

IMG_2281.jpg
Två kalla små kompisar.

Även denna TG flight visade sig vara nästan helt full. Verkar vara många som är intresserade av att testa denna nya produkt. Det var även ett frenetiskt fotograferande i F kabinen av andra pax som gillade upplevelsen. Även pax som inte hörde hemma i F smög sig igenom kabinen vid på och avstigning för att nyfiket spana in förstaklasskabinen.

IMG_2307.jpg
Återigen rad 1 på Thais A380.

IMG_2292.jpg
Vad fyller denna manick för funktion?

IMG_2304.jpg
Lunch. Thaistyle.

Thai levererade två stycken fina flygningar och det var säkerligen inte sista gången ljugarbänken var placerad på rad 1 på TGs A380 :D

Efter det obligatoriska golfbilsrallyt genom Suvarnabhumi så kom vi fram till passkontrollen. Hade vi inte haft förmånen att gå via vip-kön hade vi nog stått kvar där än idag. Folk stod på varandra i löjligt långa köer. Men det struntade vi i. Fem minuter senare stod vi och log med våra väskor på väg ut mot en taxi som skulle ta oss till Conrad. Ett hotell som kan rekommenderas. Det blev ett värdigt avslut på en värdig resa.

Till the break of dawn
/flying & VonMögen
 
Last edited:

m10

Medlem
Lyckad resa! Har ANA tagit bort ölmaskinen i sina lounger alldeles nyligen? Senast jag kollade hade både ANAs First- och Business Lounge på NRT ölmaskin. Det är ju trots allt en japansk grej, det där.
 

Dr. Miles

Expert
Tack för en rolig reserapport.

För att tillsist landa i Uniteds förstaklass lounge. Hade även valmöjligheten att gå till ANAs lounge men där finns det ingen ölmaskin.

Som m10 skrev, både ANA First & Business lounge på Tokyo Narita T1, Satellite 4 har ölmaskin.
Lyckad resa! Har ANA tagit bort ölmaskinen i sina lounger alldeles nyligen? Senast jag kollade hade både ANAs First- och Business Lounge på NRT ölmaskin. Det är ju trots allt en japansk grej, det där.
 

MarcusC

Medlem
Höjdar resa verkligen....resa runt inom Asien erbjuder lite mer än Europa....i synnerhet gällande folag och flygplanstyper.
 

segra

Medlem
En sådan här reserapport är en av anledningarna till att jag tittar in på bc.se en sisådär 150ggr dagligen!:cool:
 
Toppen