Andra flighten denna vecka med SmartLynx. Denna gång SK2030 upp till Umeå. Tekniker som tittade på planet för andra gången. Stökigt och oorganiserat ombord. Allt runt dessa två flighter skriker LCC.
Här tror jag SAS har sparat in för mycket pengar i upphandlingen. Detta känns sjukt dåligt.
Jag upptäckte till min fasa på dagens SAS-flight att Dagens Industri saknades i SAS Explorer iPad-app. Jag har inte flugit på tre veckor så tidningen kan ju ha försvunnit för en tid sedan.
Är det ett tillfälligt fel eller är det ytterligare en försämring i SAS produktutbud?
Ja det är Janina jag mailar med.
Hela SAS-hantering av det inställda flyget lämnar en del att önska. Som Diamant-medlem hos SAS så ville jag och en kollega (också Diamant) inackorderas på Radisson SkyCity men det vägrade SAS. Istället bussades vi iväg med övriga passagerare till Radisson...
Jag har den senaste tiden haft en dialog med SAS angående en inställd flight i juli mellan ARN - UME vilket gjorde att jag inte kom hem förräns morgonen dagen efter.
Detta är senaste mailet från SAS Customer Service:
Mycket riktigt så berodde förseningen på Lack of crew.
Dock ligger grunden...
Dr. Miles-> Nationaliteten spelar såklart ingen roll men det faktum att det varit så tyst från officiellt håll förvånar mig. Men det finns kanske ett bilateralt avtal mellan Tyskland och Frankrike som styrt denna tystnad.
Enligt SAS-personal här på Arlanda så var crew franskt inkl. piloter. Inte för att det betyder något men det har varit väldigt tyst från LH/Germanwings om piloternas identitet. Vad kan det bero på?
Jag saknar också müslin, så mycket att jag frågade flygvärdinnan på min senaste flight om det var en ny besparingsåtgärd. Hon visste inte varför müslin saknades men en kvart senare kommer Pursern förbi mig och berättar att man haft problem med "kryp" i müslin och att man tittar på en ny...
Jag fick också se en bild på de nya IC Business-sätena men det SAS representant kom sen på bilden inte visade de senate sätena. På bild var något som liknande Lufthansas nya säte men enligt SAS representant så kommer de nya mer att likna Swiss men vara ett snäpp bättre. Det blir i alla fall...
Kort rapport från pendlarmötet:
Bra uppslutning från SAS, dock tråkigt att Nils Lindhe och Pernilla Thelenius inte kunde närvara så många av svaren på frågor om EuroBonus samt SAS produkt var något svävande.
SAS bjöd till lunch på kyckling med potatismos samt kaffe och kaka.
Resan nu bokad. Det blev till slut Swiss via Zürich i C. Pris dryga 40 k. Lufthansa via FRA skulle kosta dryga 60 k. Väldigt ovärt, framförallt med tanke på att A380 går på annan rutt. Ibland undrar man hur Lufthansa kommer undan med sådan prissättning. Vem betalar 20 k mer än för Swiss?
Jag har också kollat lite på Qatar via Doha och Emirates via Dubai men eftersom jag ska sitta i möten direkt vid ankomst så är jag inte direkt sugen på att landa mitt i natten och sen ha 6-7 timmars layover för att flyga vidare och landa på eftermiddagen i JNB. Visst dom har båda attraktiva...
Jag ska ringa min resebyrå och boka nästa vecka. Det lutar åt Swiss ned och LH hem via München direkt från CPT. Finns någon flight som landar i bättre tid än andra med tanke på passkontrollen i JNB?
Jag flyger för första gången till JNB och behöver nu tips från ni kunniga om vilket bolag inom Star Alliance man ska boka med.
Kriterier:
1. C-klass
2. Star Alliance
3. Utresa 21 oktober, hemresa 26 oktober
4. Utresa från ARN
Som det ser ut så är alternativen LH, Swiss, SAA eller...