Senaste nytt

Nya SAS-linjer för 2015

Palazzi

Medlem
Nu är sommartidtabellen presenterad. En del nyheter, samt återkommande sommarlinjer:

Saxat urval från pressmeddelandet:

Nya linjer
- Köpenhamn-Edinburgh: Avgång måndag, onsdag, torsdag, lördag och söndag och dagligen under högsommaren. Första avgång 29 mars.
- Köpenhamn-Ankara: Avgång lördag och under högsommaren måndag och onsdag. Första avgång 4 april.

- Stockholm-Budapest: Avgång tisdag, torsdag, lördag och söndag. Första avgång 29 mars
- Stockholm-Faro: Avgång lördag och under högsommaren onsdag. Första avgång 4 april.
- Stockholm-Ankara: Avgång tisdag. Första avgång 30 juni.

- Göteborg-Alanya (Gazipasa): Avgång onsdag. Första avgång 1 juli.
- Göteborg-Dublin: Avgång lördag och under högsommaren onsdag och söndag. Första avgång 4 april.
- Göteborg-Bergen: Avgång måndag, onsdag och fredag. Inga avgångar under högsommaren. Första avgång 30 mars.

- Oslo-Salzburg: Avgång lördag. Första avgång 23 maj.


Utökning av interskandinaviska linjer
Tätare avgångar. Se officiellt pressmeddelande för mer info..

Högsommarlinjer
Från Köpenhamn till Dubrovnik, Split, Pula, Montpellier, Biarritz, Chania, Thessaloniki, Palermo, Napoli, Pisa, Gazipasa och Alicante.
Från Billund återöppnar Gazipasa i Turkiet.

Från Trondheim till Malaga och Barcelona.
Från Bergen till Split, Dubrovnik, Nice, Malaga, Barcelona och Alanya (Gazipasa).
Från Stavanger till Split, Nice, Malaga, Barcelona och Alanya (Gazipasa).
Från Kristiansand till Split.
Från Oslo till Dubrovnik, Pula, Olbia, Pisa, Palermo och Pristina.

Från Göteborg till Pula, Nice, Aten, Pristina, Alicante och Palma de Mallorca.
Från Stockholm till Chania, Cagliari, Olbia, Biarritz, Palermo, Pisa, Pristina, Bristol och Bodö.

Länk till pressmeddelandet
 

NyfikenGrau

Medlem
Den massiva inriktningen på fritidsresenärer verkar fortsätta, det är väl bara utökningen på inomskandinaviska linjer som känns riktad mot affärsresenärer.
Intressant att man väljer att öppna Ankara av alla ställen - när kommer Beirut, som väl är största otrafikerade destination från CPH?

CPH-EDI känns som en linje som kan gå bra.

Någon som vet varifrån all denna "medelhavsexpansion" kommer? Kan det vara så att folk överger traditionella charterresor och bokar flyg som dessa + hus/lägenhet själva?
 

fcx

Medlem
På sommaren går affärsresandet, av naturliga orsaker, ner. Självklart vill man då satsa mer på fritidsresenärer. Jag tror snarare att "satsningen" mer förklaras av att SAS får svårare att chartra ut sina plan till charterbolagen, och då försöker att fylla dem själva istället.
 

fly4fun

Medlem
Jag tror medelhavet är väldigt populärt bland svenskar under en allt längre period av året. Det är många som köpt hus och övervintrar vid medelhavet eller tar bara en långweekend/vecka när vädret i Sverige är dåligt. Det behöver inte vara 25-30 grader, utan för många räcker att ersätta regn och rusk med 20 grader, lite sol och t-shirt i några dagar, för att ladda batterierna.

Jag har ganska bra koll på Alicante och Malaga och är förvånad varför mer kapacitet inte erbjuds med tanke på hur bra destinationerna säljer. T.ex. var jag nere i Alicante i slutet av oktober och behövde akut åka upp till Sverige och det fanns inga tillgängliga stolar. Mellan 27 okt och 5 nov var tillgängligheten mellan ALC och STO typ totalt ca 5 stolar hos bolagen SAS, NAX och RYR tillsammans, under 10-dagars perioden.

Exempel, kolla utbudet och priserna resor ALC-STO i nov eller priserna STO-ALC i feb.
 

Attachments

  • sas-nov.PNG
    sas-nov.PNG
    25,2 KB · Visningar: 239
  • sas-feb.PNG
    sas-feb.PNG
    25,7 KB · Visningar: 244

nota bene

Medlem
CPH-EDI låter ju trevligt.

I övrigt mest semesterlinjer för turistande. Frekvensen är alltför låg för att jag skulle åka dessa i de flesta fall. Mina ev. bokningar till t.ex. turkiet lär hamna hos andra bolag. Om de gör detta för att de har tomma kärror är det rimligt, men verkar inte vara en hållbar satsning för att etablera framtida linjer.

Måste säga att jag håller med fly4fun. När vi var nere i Barcelona för två veckor sedan var flyget hem fullt till sista plats, och det var inte mycket bättre på vägen ner. Så Spanien verkar gå mycket bra att fylla oavsett tid på året, och kan tänka mig att det lätt går att fylla någon extra avgång per dag!
 

jth

Medlem
Visst är det så, att många överger den traditionella "chartermodellen" och vill boka boende på egen hand och kanske åka runt lite. Därför blir det mycket reguljära flyg till vanliga semesterorter. Tacka ryanair och norwegian för det, för en 10-15 år sedan hade man ju inget annat val än att åka charter om man ville till medelhavet.
Jag tycker det är helt rätt att SAS hänger på här och försöker ta så stor del av semesterlinjerna som de kan. Dock sker det ju på bekostnad av de vanliga affärsrutterna och där dras frekvenserna ner lite väl mycket ibland.

Sedan håller jag med om att man kunde utöka ännu mer till Spanien och Portugals sydkust, där är det ju fullt tryck långt in på senhösten. Varför flyger de tex bara till Faro under högsommaren, har åkt dit flera gånger i Oktober och det är fullt på norwegiankärrorna som är enda alternativet (Ryanair undantaget!).
 

Jonas C

Medlem
Å andra sidan brukar väl charteroperatörerna köpa platser i bulk på dessa flygningar. Så det blir nog en rätt lönsam affär för SAS.
 

Bryant

Medlem
Som flitig Mallorcaresenär så kan jag bekräfta att det varit mycket folk ombord under hela året. De senaste gångerna vi flugit med SAS så har det varit runt 10 rader plus och fullt i GO.

Just Spanien ligger etta över destinationer från Sverige 2013 med ca 2,2 miljoner resor.
 

OnlyAFool

Medlem
Jag missade att pröva på Korsika i år med SAS sommarlinje, så jag hade hoppats på att den skulle återkomma nästa år igen. Men jag får glädja mig åt att Lufthansa flyger dit :)
 

varva77

Medlem
Så det blir alltså ingen direktlinje Stockholm-Tel Aviv... lite surt eftersom jag siktat in mig på det men får väl ta svängen förbi Köpenhamn.
 
Toppen