Senaste nytt

Kort för student

Halloj,

Har försökt hitta ett kort som ger en lite fördelar samt poäng. Testade att söka sas amex platinum och classic, blev nekad direkt PGA inkomst. Ringde och kollade med SasMasterCard, samma visa där efter ett samtal med någon som verkar ha tröttnat på sitt jobb. Inte alls den respons jag hade hoppats på. Ändå ett stort företag som man trott sätter kundens upplevelse i fokus.

Nu till min fråga,
Har någon tips eller förslag på vad man kan söka för kort, har letat och hade snöat in på sas kort enbart för att jag varit medlem i sas i över 10 år. Men de var inte alls intresserade.

Letar efter något med poäng och kan ge en lite mer erbjudande och liknande

Hälsningar
PonnaPilot
 

palmen

Moderator
Halloj,

Har försökt hitta ett kort som ger en lite fördelar samt poäng. Testade att söka sas amex platinum och classic, blev nekad direkt PGA inkomst. Ringde och kollade med SasMasterCard, samma visa där efter ett samtal med någon som verkar ha tröttnat på sitt jobb. Inte alls den respons jag hade hoppats på. Ändå ett stort företag som man trott sätter kundens upplevelse i fokus.

Nu till min fråga,
Har någon tips eller förslag på vad man kan söka för kort, har letat och hade snöat in på sas kort enbart för att jag varit medlem i sas i över 10 år. Men de var inte alls intresserade.

Letar efter något med poäng och kan ge en lite mer erbjudande och liknande

Hälsningar
PonnaPilot
Har du någon inkomst utöver studiebidrag/lån. De flesta kort brukar kräva det.
Coop kortet har ju devalverats rejält, men det kanske är möjligt att få?
 
Tyvärr tror jag att det blir väldigt svårt att få ett kreditkort (dvs en blancokredit) om man inte har någon fast inkomst, stor mängd likvid kapital, eller lång historik som god kund.

Såvitt jag vet finns det inte längre något bankkort som ger Eurobonuspoäng, tyvärr (tidigare gick det med Skandiabankens bankkort, men inte längre).

Coops kort utan kredit ger ingen poängintjäning; de med kredit har som generella minimikrav:
  • Du ska ha fyllt 18 år
  • Du får inte ha någon betalningsanmärkning eller skuldsaldo hos Kronofogdemyndigheten
  • Du har en taxerad inkomst på lägst 120 000 kr/år
  • Du har varit mantalsskriven i Sverige i minst 3 år
Överlag finns det inte mycket i form av bonusar eller annat att hämta på bankkort, mitt (tråkiga) råd är nog att helt enkelt jobba upp en stabil ekonomi över tid för att byta till ett kreditkort i framtiden.
 
Jag sökte SJ Prio Mastercard som student med ingen inkomst utöver studiebidrag/lån (fyllde i den siffran i formuläret) och fick det godkänt med 5000kr kredit. Lyckades utöka till 10 000kr kredit efter att ha haft kortet ett tag.
 
Har tyvärr ingen övrig inkomst än lånen just nu. Kommer att eventuellt skaffa ett jobb senare. Men som ni säger är det svårare att skaffa kort.
Tyvärr tror jag att det blir väldigt svårt att få ett kreditkort (dvs en blancokredit) om man inte har någon fast inkomst, stor mängd likvid kapital, eller lång historik som god kund.

Såvitt jag vet finns det inte längre något bankkort som ger Eurobonuspoäng, tyvärr (tidigare gick det med Skandiabankens bankkort, men inte längre).

Coops kort utan kredit ger ingen poängintjäning; de med kredit har som generella minimikrav:
  • Du ska ha fyllt 18 år
  • Du får inte ha någon betalningsanmärkning eller skuldsaldo hos Kronofogdemyndigheten
  • Du har en taxerad inkomst på lägst 120 000 kr/år
  • Du har varit mantalsskriven i Sverige i minst 3 år
Överlag finns det inte mycket i form av bonusar eller annat att hämta på bankkort, mitt (tråkiga) råd är nog att helt enkelt jobba upp en stabil ekonomi över tid för att byta till ett kreditkort i framtiden.

Har de kvar travelcashkortet? Annars kan ju det vara något
Hur blir det med travelcash? Kollade lite på sidan, men var inte riktigt klart med vad det egentligen gick ut på. Vad är det egentligen?
 

Johans00

Medlem
Jag sökte SJ Prio Mastercard som student med ingen inkomst utöver studiebidrag/lån (fyllde i den siffran i formuläret) och fick det godkänt med 5000kr kredit. Lyckades utöka till 10 000kr kredit efter att ha haft kortet ett tag.

Har inte SJ prio korten samma utgivare som SAS mastercard? Du kan ju testa att ansöka med väldigt låg kredit och sen kanske få den höjd senare.
 

Berglund

Medlem
SJ Prio Mastercard, Nordic Choice Club Mastercard och SAS Eurobonus Mastercard ges alla ut av SEB Kort AB. Jag är ganska övertygad om att det inte spelar någon vilket av korten man försöker ansöka om utan att SEB Kort har samma regler för kreditprövning ovasett vilket bonusprogram som just det kortet råkar vara kopplat till. Bonusprogrammet är ju inte med och tar kreditrisken, utan den bärs ju av SEB Kort, därför har de rimligen samma villkor för godkännande helt oavsett vilket av korten det gäller.

Däremot vill jag minnas att SEB har i sitt studenterbjudande ett eget kreditkort, SEB Mastercard, där krediten sätts lågt men just med tanke på att man är student. Har du haft ett sådant kort ett tag, kan du kanske, tillsammans med din lokala bankman, få lov att byta det (stänga en kredit och öppna en ny) med det bonusprogram där du vill samla poäng. Men det krävs en del kontakt med ditt lokala SEB kontor och man behöver ju också ha sitt konto där för att visa hur ens normala ekonomi ser ut. Det gick i alla fall för 15 år sedan när jag gjorde något liknande själv. Dock inget man kan sitta hemma vid dator och pyssla ihop utan det krävs kontakt via det lokala bankkontoret.
 
Toppen