Senaste nytt

Jumpseat SAS Boeing 737-600 London-Stockholm (sommaren 2011)

Tänkte dela med mig två delar av filmer från min flygning i jumpseat på SAS B737-600 från Heathrow sommaren 2011. Filmerna är på inflygningen till Arlanda Rwy 19L samt den andra när vi är på final och även taxning och shutdown vid gate.

IMG_1942.jpg

Inflygning
https://www.youtube.com/watch?v=icarNTgzkl8&feature=plcp

Landningen 19L (ARN)
https://www.youtube.com/watch?v=JEaX9URbWP8&feature=plcp


Historien om det hela!!

Hade precis gjort en 7 timmars flygning med United från Newark-Heathrow och kom ombord på SAS kärran på eftermiddagen och hade min plats längst bak i planet så jag passar på att ställa mig i galleyn och prata lite med en av killarna i cabincrew. Vi pratar flygning och svårigheterna i att flyga i cockpit varpå han säger "vänta på din sittplats en stund". Han kommer tillbaka och säger: Du ska få snacka med kaptenen, följ med! Jag flög upp ur stolen och mycket riktigt jag fick glida in i cockpiten och slå mig ner en stund (detta var då efter takeoff). Jag ställer frågan hur länge jag får sitta där varpå kaptenen säger hela resan o jag tänker mig direkt att "fan min kamera ligger bak vid min sittplats" dum som jag var.

Jag påtalar detta o till min förvåning säger kaptenen: Hämta den då o kom tillbaka sen. Då fick jag gå ut igen och hämta kameran och sedan in igen. Dörren till cockpit öppnades minst 5-6 gånger under den flygningen vilket förvånade mig men även glade mig att man fick dokumentera denna händelse!
 
Vad kul att du fått också uppleva att resa i CO. Själv gjort det en gång ARN-HEL på en DY B738 och en gång ARN-HEL på en SK MD82. Båda gånger varit imponerad hur allt funkar, men MD var ju tystare än B738. :)
 
Riktigt trevlig läsning.
Jag fick mina pojkdrömmar uppfyllda i slutet på 80-talet då jag som 7-åring fick följa med flygvärdinnan till cockpit ombord på PanAM mellan JFK och MIA (kommer inte ihåg vilken flygplanstyp det var. Jag har nog aldrig (inte heller senare i livet) varit lika fascinerad som då. Jag ska se om jag kan hitta en gammal bild
 

Jonas C

Medlem
Vad är det som snurrar lite nu och då mellan de? Känns inte helt modernt?

Det är trimmhjulet som snurrar. Trimmen ställs in från knappar på styrkollumen i cockpit, dessa driver en servomotor som manövrerar trimmlinan, som för övrigt är mekanisk och går hela vägen från cockpit till höjdrodret. Så utifall man skulle tappa all elektricitet eller hydraulik så kan man manövrera trimmen till höjdrodret manuellt med hjälp av muskelkraft.
 
Last edited:
Det är trimmhjulet som snurrar. Trimmen ställs in från knappar på styrkollumen i cockpit, dessa driver en servomotor som manövrerar trimmlinan, som för övrigt är mekanisk och går hela vägen från cockpit till höjdrodret. Så utifall man skulle tappa all elektricitet eller hydraulik så kan man manövrera trimmen till höjdrodret manuellt med hjälp av muskelkraft.

Bra sagt Jonas! Kunde inte förklarat de bättre själv :p
 

Joshua

Medlem
Jonas tack! Ana att det var något liknande men verkade så analogt, samt förde ett hiskelit oljud... Ser nästan ut som man även borde kunna fastna med fingrarna i de också :)
 
Kan meddela att igår kväll flög jag jumpseat igen, dock hade jag varit tvungen att checka in hela kameraväskan på grund av övervikt tyckte SAS så inga bilder finns att tillgå då de var för mörkt för mobilkameran :( . Det blev en flygning i B737-800 (winglets) mellan CPH - ARN. :)
 
Toppen