Senaste nytt

Qatar Airways Boeing 787 Dreamliner i Business class: Dubai-Doha-Dubai

MarcusC

Medlem
Hade ett snabbt besök planerat i Dubai , och lyckades få reda på att Qatar Airways prövar sina nya B 787 på rutten DOHA - DUBAI - DOHA. Tanken är att 787 skall sättas i trafiks från mitten av december på rutten DOHA-LONDON (LHR).
Så jag tog chansen och bokade en tur & retur biljett.

Jag hade förmånen få resa ombord på A7-BCL (A7-BCL Qatar Airways Boeing 787-8 Dreamliner - cn 38330 / ln 64 - Planespotters.net Just Aviation) line nummer 64 (B787) Första flygning 27 SEPT 2012, och levererad till Qatar Airways i mitten på November

Med spänd förväntan begav jag mig till gate C7 i Terminal 1 på Dubai International, ett för dagen regnigt DXB

DSC01383.jpg

Jag reste i First ( Business Class, men säljs som First på denna rutten, vilket som Jacob nämnt i tidigare reportage ger tillträde till First Class Loungen i Dohas premium terminal. ). Boarding skedde genom dörr 2, där jag kunde gå vänster till min stol 3A. Intrycket av 787an är imponerande. Flygplanet känns oerhört rymligt, i synnerhet i business kabinen med avsaknaden i den främre sektionen av förvaringutrymmen över mittenraden. Samtidigt som luckorna över fönsterraderna var oerhört rymliga. Kabinen är oerhört ljus, dels tack vare de stora fönsterna, men också den moderna flexibla ljussättningen. Business är utformat 1-2-1 vilket ger en väldigt avskärmad & ostörd miljö om man reser ensam.
DSC01386.jpg DSC01385.jpg DSC01389.jpg DSC01387.jpg

Business sektionen känns ändå rätt liten för ett långdistansflyg, med 5 rader i främre delen, därefter barsektionen med toaletter och snygg mörk parkett ( knappast äkta ?! ) Här ligger också de två toaletterna som hör till busienss kabinen. Rymliga med fönster och modern utrustning (först självspolande flygplans toaletten jag prövat ) I bakre sektionen finns också 2 udda stolar som känns lite malplacerade. Precis framför ekonomiklass. Men vill man sitta ostört kan det ändå kanska vara bra säten.?!

DSC01440.jpg DSC01439.jpg

Bilder från toalett, med mood lighting (när dörren ej är låst) på den första bilden. Ljustsättningen ombord känns riktigt häftig.

DSC01438.jpg DSC01436.jpg

Stolen känns oerhört bekväm, med ett flertal funktioner, bordet framför går att vika ut på flera sätt. I sätet har man en mindre kontroll som man kan reglera fönster, belysning, och tv skärmen med. Separat kontroll för stolen. Under TV skärmen har man ett benstöd att lägga upp benen på ( Hann tyvärr aldrig testa sovfunktionen på 40 minuters flighten)

DSC01398.jpg DSC01397.jpg DSC01396.jpg

I övrigt är som sagt fönsterna imponerande stora, den ny a funktionen med olika lägen var också häftig. Man kan välja 5 lägen, och mellanfunktionerna funkar effektivtom man inte vill få stark sol in, men ändå kunna se ut. Men det går gvietvis utmärkt stänga fönstret helt också.

DSC01409.jpg DSC01407.jpg

Under 45 minuter lyckas QR på denna rutt även servera välkomstdrink innan take off, hot towel samt en 2 rätters måltid beroende på tidpunkt på dagen. Givetvis även med en riktig meny som delas ut innan start.
DSC01442.jpg DSC01429.jpg

Mood lighting imponerande, känns som man skulle kunna flyga riktigt långt utan problem i detta plan. Underhålls systemet kändes väldigt omfattande. Skulle mer än gärna flyga LHR-DOH
DSC01428.jpg DSC01427.jpg DSC01424.jpg

Med flera typer av flight map. Ett stort utbud av TV,Filmer & Musik. Man kan även se på film på TV skämren och ex vis se flight map eller dylikt på den lilla kontrollen i sätet ( "fjärr kontrollen")
Givetvis USB laddare, nätuttag, och möjlighet koppla upp egen kamera , laptop mot tv skärmen.
DSC01444.jpg DSC01443.jpg DSC01432.jpg

Slutsats; Oerhört modern flygplan med den senaste tekniken även för passagerare. Stolen oerhört bekväm och flexibel. Stora fönster och gott om utrymme för förvaring etc.
Detta tillsammans med ett modern underhållningsystem och utmärkt ombord service känns som ett vinnande koncept. Känns dock som Qatar kommer fylla business kabinen fort på ex vis LHR-DOH med endast 22 stolar i Business ?
Hann tyvärr inte spana in Ekonomi klass på den korta resan. Men skulle som sagt gärna göra om resan , gärna med lite längre flygtid. Det enda jag saknade ombord var någon form av kamera som ju många andra bolag erbjuder.

Ett imponerande flygplan, och en imponerande hård produkt i business class ombord. Svårt bedöma service & mat, men på mina 45 minuters flygningar var service klanderfri.
 
Last edited:

pep

Medlem
Dejlig reportage. Spændende design (fiskebensmønster?), belysning, etc. Klassen er ikke full First men svarer til bz-class paa longhaul? Wonder if economy is equally exiting....
 

erhel

Medlem
Snygga bilder på en produkt som verkar riktigt trevlig! Nu längtar jag efter att Qatar går med i OW.
 

MarcusC

Medlem
Dejlig reportage. Spændende design (fiskebensmønster?), belysning, etc. Klassen er ikke full First men svarer til bz-class paa longhaul? Wonder if economy is equally exiting....

Det kommer vara business på longhaul. Det är väl betrakta config som fiskben...

Känns som det kommer vara en av de bättre C / long haul produkterna.!?
 
Toppen