Senaste nytt

Skavsta går dåligt - ägaren tycker att kommunen skall ta större ansvar.

NotRyan

Medlem
Hot om nedläggning av Skavsta - Nyköping - www.sn.se

Förlåt, men jag tycker faktiskt att dom som nyttjar flygplatsen skall betala vad det kostar, och inte kräva stora subventioner och rabatter för att överhuvudtaget använda flygplatsen.

Flygplatsens ekonomiska problem beror på att ETT bolag vägrar att betala vad det kostar och Dot Gade viker sig...

Då skall man inte gå till kommunen och kräva att dom ställer upp, allt medan det irländska trailer-trash-bolaget roffar åt sig...

Undrar vad Stockholmarna, f.låt Nyköpingsborna tycker om detta.....

Mvh
/Ryan
 

Fredrik

Medlem
De får väl hitta nya flygbolag som vill flyga dit? Eller lägga ned verksamheten om de sitter fast med dåliga avtal. Kommunen ska inte betala ett öre.
 

Alf

Medlem
Det är helt ofattbart att Skavsta inte går på plus med den trafikmängd dom hanterar. Komunen har dessutom fått flygplatsen i stort sett gratis av Försvarsmakten när man la ner F11. Detta kan bara betyda att man inte tar ut några landningsavgifter av Rajjan m fl. Om det nu behövs nya friska pengar skall ju inte komunen gå in och subventionera, dessutom till ett utländsk bolag som förmodligen inte betalar någon skatt i landet.
Vi har i närområdet två ytterligare flygplatser, NRK och LPI där skattebetalarna få punga ut med ca 30 Mkr per år i subventioner per flygplats. Detta är storhetsvansinne när det skulle räcka med en av flygplatserna. Det är ju bara 5 mil mellan varje stad.
Ser man framåt tror jag för egen del att det blir Skavsta som kammar hem vinsten när Ostlänken är klar. Tågen kommer då att passera Skavsta. Ser man till infrastrukturen på flygplatsen är det ju bara Skavsta som har ytterligare en bana som kan rustas upp för användning.
Skavsta kan dessutom bli ett bra alternativ för södra Stockholm när Ostlänken är klar.
 
Som fd. Nyköpingsbo så skakar jag bara på huvudet åt det hela.
Skavsta flygplats har gått med förlust så länge jag kan minnas.
Och det är som NotRyan så glasklart skriver- Ryanair vägrar betala.
Skavsta flygplats har från att varit en liten militärbas a la F11 där man haft 3 dagliga Ryanair avgångar till STN och någon enstaka charterflygning vuxit till en utav Sveriges största flygplatser. Man har investerat i en ny och större terminal. Och sådant kostar naturligtvis pengar.
Samtidigt som man hjälpt Ryanair att växa så vägrar Ryanair att betala, och vi är inne i en ond cirkel.

Självklart ska Nyköpings kommun inte skuta till mer pengar. De pengarna kommer bättre till användning inom vård, skola och omsorg. Inte pumpa in i en privatägd flygplats. Och vad händer om Ryanair slutar flyga på Skavsta? Jag då har vi en nästintill folktom terminal, passagerarsiffror som störtdyker. Frågan är då vart Ryanair ska flytta sin trafik? Och till den flygplats de flyttar till, är de berädda på att investera i en ny och större flygplats som säkert kommer att behövas för att hantera Ryanairs passagerarvolymer? Skulle inte tro det.

Nej, när ostlänken är klar skulle Skavsta vara ett bra alternativ för charterflyget. Det tror jag på.
Vad jag däremot inte tror på- är Ryanair.
 

Valley

Medlem
Vem är det som täcker upp de förluster som finns i driftbolaget ?
Har kommunen där liksom i Karlstad en ytterst hemlig kostnadspost som av någon underlig anledning ingen har rätt att ta del av ? Och som är så skickligt dold att det inte går att läsa sig fram till den i boksluten.
Eller är det spanjorerna som i realiteten står för smällarna ?

Med undantag för den avskyvärda direktsponsring till R A som Nyköpings kommun höll (håller?) på med, så kan det, om nu inget bistånd till driftbolaget görs, vara en god affär för kommunens invånare.

Är väl annars med flygplatser och kommuner som med hamnar och kommuner. Alla anser tydligen att man måste ha en egen fpl eller hamn. För då, just då blir det så ruskigt mycket bättre.
 

Palazzi

Medlem
Lägg ner, eller skapa bättre transporter till Skavsta... Just nu är det ju bara möjligt (nästan iaf) att åka dit kommunalt om man bor i Stockholm (som redan har två flygplatser).

Skavsta kan vara Europas minst charmanta flygplats, men det kanske ska vara så på LCC-flygplatser :p

Bättre att Ryan minskar ner på trafiken och fördelar mellan olika svenska flygplatser istället. Västerås skulle åtminstone kunna hantera 8-10 linjer... Idag är det 45 linjer på Skavsta och fyra i Västerås (en året runt-linje).

Ett annat alternativ är att Ryan helt slutar flyga till Sverige;) De kan dock få ha en linje: VST-BGY... Då skulle t.o.m. jag överväga Ryanair. 3h dörr till dörr istället för 8h :cool:
 

Marcus01

Medlem
Som fd. Nyköpingsbo så skakar jag bara på huvudet åt det hela.
Skavsta flygplats har gått med förlust så länge jag kan minnas.
Och det är som NotRyan så glasklart skriver- Ryanair vägrar betala.
Skavsta flygplats har från att varit en liten militärbas a la F11 där man haft 3 dagliga Ryanair avgångar till STN och någon enstaka charterflygning vuxit till en utav Sveriges största flygplatser. Man har investerat i en ny och större terminal. Och sådant kostar naturligtvis pengar.
Samtidigt som man hjälpt Ryanair att växa så vägrar Ryanair att betala, och vi är inne i en ond cirkel.

Självklart ska Nyköpings kommun inte skuta till mer pengar. De pengarna kommer bättre till användning inom vård, skola och omsorg. Inte pumpa in i en privatägd flygplats. Och vad händer om Ryanair slutar flyga på Skavsta? Jag då har vi en nästintill folktom terminal, passagerarsiffror som störtdyker. Frågan är då vart Ryanair ska flytta sin trafik? Och till den flygplats de flyttar till, är de berädda på att investera i en ny och större flygplats som säkert kommer att behövas för att hantera Ryanairs passagerarvolymer? Skulle inte tro det.

Nej, när ostlänken är klar skulle Skavsta vara ett bra alternativ för charterflyget. Det tror jag på.
Vad jag däremot inte tror på- är Ryanair.

Även jag är fd Nyköpingsbo och minns när FR fick kommunalt stöd mot att kommunen fick " marknadsföra" sej ombord osv. Bla kommer jag ihåg att ett par av kärrorna hade kommunvapnet på på flygplanskroppen, ca 30x10 cm....;-) problemet är ju som alltid när man börjat en affär med att förhandla rabatter, att en dag vill jag som leverantör höja priset. Tyvärr har jag då satt mej i en sits då jag är beroende av min kund och mitt förhandlingsläge är i princip obefintligt. Mina 5 ören sätter jag på att kommunen kommer kliva in med pengar även m jag är emot det.
 
Toppen