Senaste nytt

Norwegian - regler för incheckat bagage

Hanne_1

Medlem
Hej!

I vanliga fall flyger jag alltid SAS tur/retur NY. Som vi alla är väl medvetna om i dagens SAS kris kan mina vanor där komma att ändras framöver...

Jag har EBG status och får därmed ha med mig 2 x 23 kg när jag reser med SAS. I tillägg brukar jag köpa till en extra väska för 450 SEK när jag checkar in för retur från NY. Så totalt 3 x 23 kg.

Min fråga är... vad gäller hos Norwegian? Jag följde bokningsstegen för en NY resa för att se hur mycket bagage man kan betala för på förhand. Det verkar som at 2 x 20 kg är max. Är det någon som vet om det finns möjlighet att lägga till en tredje extra väska utan att det kostar en förmögenhet? (Ringde kundtjänst men de har stängt just nu).

/H
 

Hanne_1

Medlem
Min guldstatus lär väl försvinna om SAS försvinner...(?)

Jag har aldrig kollat in Norwegian tidigare och undrar helt enkelt hur deras regler ser ut för extra bagage.
 

agehall

Medlem
Min guldstatus lär väl försvinna om SAS försvinner...(?)

Förvisso, men det är väldigt troligt att andra *A-bolag kommer att matcha den. Turkish gör det väl redan? Annars har ju Finnair börjat matcha nu och vi kommer säkert att se något från AF/KLM om det går åt pipan för SAS.
 

Palazzi

Medlem
Ja, TK matchar nog fortfarande. Skicka in en matching till Finnair också, om du även flyger inom norden.. Tror det ger dig en challenge om 10 enkelresor för guld.

Ryktena påstår att det kanske blir Flybe Nordic som tar över Wideroe och Nextjet. Det betyder möjligen Finnair-poäng inrikes i Sverige iaf (och lounge mm).
 
Min fråga är... vad gäller hos Norwegian? Jag följde bokningsstegen för en NY resa för att se hur mycket bagage man kan betala för på förhand. Det verkar som at 2 x 20 kg är max. Är det någon som vet om det finns möjlighet att lägga till en tredje extra väska utan att det kostar en förmögenhet? (Ringde kundtjänst men de har stängt just nu).
Efter du bokat din resan kan du köpa extra vikt men det kostar 18€ / 2kg och max 12kg. Gränsen är högst 32 kg per väska, och högst 64 kg per resenär.
 

Hanne_1

Medlem
Efter du bokat din resan kan du köpa extra vikt men det kostar 18€ / 2kg och max 12kg. Gränsen är högst 32 kg per väska, och högst 64 kg per resenär.

Tack för svar Tommy!
Så då kan jag fylla på mina 2 x 20 upp till 32 kg (+12kg per väska) och få betala totalt 216 EURO för den extra vikten...

Ska kolla vad som gäller hos andra bolag också. Tack!
 

Nemo

Medlem
Det enda flygbolag, förutom SAS, som du kan flyga direkt ARN-NYC/EWR är United. Som EBG som flyger economy kan du utan extra avgift ta med 3 x 32 kg (3x70 pounds, totalt 96 kg per passagerare, tror att ditt sällskap utan status kan ta med lika mycket som du, dvs för två blir det 192 kg). Bagage-regler för USA gör gällande att samma bagage-regler ska gälla för ankomst som för avresa från USA, där det är första flygbolags regler som gäller. Så flyger du UA till USA så gäller UA:s regler hem, även om du då flyger Lufthansa.

https://www.united.com/CMS/en-US/travel/Pages/BaggageChecked.aspx
https://www.united.com/CMS/en-US/travel/Pages/CheckedBaggage.aspx
https://www.united.com/CMS/en-US/tr...RulesOptionalServices.aspx#BagPolOthrCarriers
Lufthansa ® - Free baggage allowance for tickets issued with effect from 1 June 2012

United "Check up to three bags at no charge
Star AllianceTM Gold membership must be valid at time of check-in qualify for waiver of service charges for up to three checked bags within specified size and weight limits.
Up to 62.0 linear inches (157cm) L + W + H and 70.0 lbs (32 kg) per bag"

United "Star Alliance® Gold members, including MileagePlus® Premier® Gold, Premier Platinum and Premier 1K® members are allowed to check up to three bags, each with a maximum weight of 70 pounds and a maximum outside dimension of 62 linear inches. MileagePlus Premier Silver and Star Alliance Silver members are allowed one checked bag with a maximum weight of 50 pounds and a maximum outside dimension of 62 linear inches. The benefits listed above apply to up to nine companions traveling on the same reservation as a Premier member."

Lufthansa "Special baggage rules for travel to/from or across the USA:
Under a consumer protection law issued by the US Department of Transportation, the following baggage rules apply to flights to/from or across the USA:
Consistent baggage rules apply to all parts of a journey to/from or across the USA. These include the free baggage allowance, the dimensions and weight of each of your bags, the level of any charges that may be incurred and hand luggage regulations.
The baggage rules set by the airline which is listed first on the ticket are those that usually apply here. If Lufthansa is listed on the first flight segment of your ticket, then Lufthansa’s baggage regulations will apply to your entire journey(1) — both your outbound and your return flight.
However, any airline which is listed as the first carrier on the ticket is at liberty to transfer the baggage rule stipulation to another airline in the itinerary (the so-called ‘Most Significant Carrier’). In such a case that other airline’s rules would then apply to the entire journey.
Lufthansa therefore cannot guarantee that, for a Lufthansa-issued ticket, the Lufthansa baggage rules will always apply in every case. Other airlines often have baggage rules which differ from those of Lufthansa.
For details of the free baggage allowance applying to your individual flight, please see your ticket and the e-mail confirmation which you receive from Lufthansa.

(1)Hand luggage rules may vary due to local laws."
 
Last edited:
Toppen