Senaste nytt

Idéprojekt: Businessclass-airways

Normandie

Medlem
Du som läser, jag och alla andra på businessclass.se har bestämt oss för att gå ihop och starta "businessclass-airways".

Situation:
Året är runt 2015. SAS har gått i konkurs. Det finns inte längre något stort inhemskt bolag i Sverige, Ryanair har börjat flyga från ARN och har tagit över större och större marknadsandelar. Situationen stavas kris. Därför har vi bestämt oss för att skapa ett eget flygbolag. Ett flygbolag som vi alla kommer ha elite-status på inom några månaders tid.

Vi sitter just nu på ett planeringsmöte. Vad ska prioriteras? Biljettpris i affärsklass vs ekonomi? Champagne i ekonomi? 20 eller 25kg bagage för ekonomipassagerare? Hur ska frequent-flyer programmet se ut? Allt mellan himmel och jord skall bestämmas. Har du tidigare irriterat dig på servett-vikningen i affärsklass och nu vill du ha förändring?

Vad vill just du se i vårt "utopi"-bolag?

Kom med era idéer!
 

Palazzi

Medlem
Flygbolag är ju ofta något olönsamt. Det finns nog fog för Sir. Richard Bransons citat, som alla här troligen känner till.

Om vi ändå skulle starta ett flygbolag borde vi satsa på Businessjet-charter. Fungerar mycket väl i USA, men fortfarande är priserna lite för höga för att vara gångbara i t.ex Skandinavien.

Ser dock ut som att det inom snar framtid kommer plan med samma antal säten, för 1/4 av dagens priser. T.ex en Cirrus SF50 med 4-7platser.

Lounger behövs inte, för vi kommer flyga från riktigt små regional flygplatser. Du kan alltså vänta hemma tills 20min före avgång... Flygplatserna behöver bara lite nya certifieringar :p

Vi bör inte flyga long-haul, inte ens medium-haul. Max sträckor om 1.500nm.

Champagne finns för självbetjäning. Internet finns gratis ombord.

Behövs bara en anställd per flygning, och det är piloten.

Mest T/R-biljetter. Om du bokar enkelbiljett betalar du 75% av en T/R. Man betalar för hela planet, oavsett om du är 2personer som flyger.

Max 150kg baggage för sällskapet

Point-to-Point, och inga anslutningsflyg.

Ingen intjäning på FFP, bara ett medlemskort som ger dig platsgaranti.

Givetvis mycket dyrare än ekonomiklass, men inte nödvändigtvis mycket dyrare än Busines-class inom Europa.
 
Jag skulle gärna se widebody shorthaul för bästa upplevelse ombord. Naturligtvis omöjligt att få lönsamt men det är ju bara fantasier alltihopa så varför inte. Det hade varit kul med hub i ARN men för oss skandinaver är nog CPH bäst trots allt. Och flyger man 787-3 ARN-CPH så klagar jag inte :)

Vi beställer 40 stycken Boeing 787-3 och 20 st Boeing 787-9.

gcmap

Räckvidd Boeing 787-3 från CPH

gcmap

Räckvidd Boeing 787-9 från CPH
 

Normandie

Medlem
Det är nog bara ett av problemen med vårt drömmande ;)

2015 ska nya Airbus A350 XWB vara till försäljning.

Palazzi skrev:
Lounger behövs inte, för vi kommer flyga från riktigt små regional flygplatser. Du kan alltså vänta hemma tills 20min före avgång... Flygplatserna behöver bara lite nya certifieringar

Vilka flygplatser tänker du dig? Jag vill iallafall ha BMA som en av huvuddestinationerna/huben.

Jag skulle kunna tänka mig en lounge på BMA med egen säkerhetskontroll in till loungen och direktaccess till startbanan. Helst på våning två med panoramafönster i nordvästlig riktning.

Skulle gärna flyga med en Bombardier CRJ-100 eller liknande.
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
2015 ska nya Airbus A350 XWB vara till försäljning.



Vilka flygplatser tänker du dig? Jag vill iallafall ha BMA som en av huvuddestinationerna/huben.

Jag skulle kunna tänka mig en lounge på BMA med egen säkerhetskontroll in till loungen och direktaccess till startbanan. Helst på våning två med panoramafönster i nordvästlig riktning.

Lista över flygplatser i Sverige - Wikipedia

Under "övriga flygplatser" kan vi leta:D
 
Toppen