Senaste nytt

Strid om biljettförsäljningen på SJs tåg

Jacob

Medlem
SJ har tagit beslut om att all biljettförsäljning på tågen ska upphöra den 15 november. Anledningen till detta är att de flesta använder sig av andra inköpskanaler och att det helt enkelt blir ganska kostsamt och tidskrävande för SJ. Men detta har inte tagit särskilt väl av vissa resenärsgrupper. Konsumentombudsmannen Gunnar Larsson, som också är…
 

Jacob

Medlem
SJ har tagit beslut om att all biljettförsäljning på tågen ska upphöra den 15 november. Anledningen till detta är att de flesta använder sig av andra inköpskanaler och att det helt enkelt blir ganska kostsamt och tidskrävande för SJ.

Men detta har inte tagit särskilt väl av vissa resenärsgrupper. Konsumentombudsmannen Gunnar Larsson, som också är generaldirektör på Konsumentverket, säger att beslutet är olagligt. Det finns enligt honom en EG-förordning om tågresenärers rättigheter och där huvudregeln är att biljetter ska säljas på tågen.

SJ har dock inte svarat på kritiken. Om SJ väljer att genomföra beslutet kommer Konsumentverket dra frågan till domstol.

Källa: SR
 

Fredrik

Medlem
Jag har inte riktigt förstått vad SJ tänkt göra om det finns resenärer som ändå kliver på utan biljett. Det är väl inte mindre farligt för personalen om de resenärerna inte kan göra rätt för sig och därmed förmodligen begått ett brott genom att tjuvåka?
 

sk-sthlm

Medlem
Jag tror tanken är att man då kommer att ta ut en kontrollavgift från den passageraren. Mycket trevlig behandling av sina kunder må jag säga!
 

Unicornone

Medlem
Var nära att jag tvingades till mitt första ombordköp igår, hade bokat lite tight med tanke på att SAS nästan alltid landar 15 minuter tidigt på OSD-ARN så hade jag bokat med typ 5 minuters marignal till kl1414 X2K söderut från Stockholms C men denna gång blev det sen ankomst så jag kom ur kärran kl1408 och bokade raskt av men eftersom jag har Telia så fick jag givetvis Edge på ARN...

Så att boka kl1417 från Arlanda i mobilen gick ju inte...
Väl framme vid SJs disk i Skycity så har SJ två personer bakom disken vara vde nena bara kollar biljetter och den andra säljer.
Det var en enda person före så jag frågade lite försynt om det skulle kunna gå att lösa men fick bara svaret att de bara har en kassa men den (ursäkta uttrycket) dumma kossan i biljettkassan sa bara det är ändå ingen idé eftersom tåget det är fullbokat...

Jag sa då att då får jag väl köpa biljett ombord och killen vid biljettkontrollen säger det kostar 100 kronor extra. Då blev jag lite upprörd med tanke på att klockan var 1415, sa bara "ser det ut som jag bryr mig?" han öppnade och jag kom med det halvfulla tåget. Top notch SJ!

Sen var det givetvis ingen biljettkontroll efter ARN eftersom de har kontrollen i Skycity. Så jag hann i lugn o ro köpa biljett från Sto C...

Biljettköp ombord kan vid enstaka tillfällen vara bra... Sen skulle jag vilja sparka fruntimret i biljettkassan i Skycity.
 
Last edited:

Magino

Medlem
SJ har tagit beslut om att all biljettförsäljning på tågen ska upphöra den 15 november. Anledningen till detta är att de flesta använder sig av andra inköpskanaler och att det helt enkelt blir ganska kostsamt och tidskrävande för SJ.

Om så få använder sig utav tjänsten hur kan den då vara för tidskrävande? Eller handlar det om tiden det krävs för att lära ut systemet, vilket inte känns allt för krångligt? Märkligt argument enligt mig.
 
Toppen