Senaste nytt

Air France Alizé till Fort-de-France, FDF?

majer

Medlem
Hej!

Funderar på att göra ytterligare en solresa mitt i vintern. Jag anländer med CX261 i C till CDG 06.20 i januari. Vidare därifrån är jag bokad i Y på (samma biljett) SK574 till ARN kl 10.40.
Tänkte bryta upp resan i Paris och samma dag kliva på AF3552 från ORY till FDF kl. 13.25.

Till denna galenskap dyker det upp några frågor:

1. Hinner jag ta mig mellan CDG och ORY?
2. Jag tänkte åka med Alizé, har någon provat? Antar att det inte är samma "premium economy" som på AF's "vanliga" reguljära flygningar? Alizé kostar 12300kr, vanlig economy ungefär hälften, är det värt merkostnaden?
3. När jag checkar in i HKG, går det att få bagaget checkat endast till CDG, även om jag har biljett hela vägen till ARN?
4. Skulle det gå att flytta SK-flighten en vecka senare?

Djupt tacksam för svar!

//Majer
 

marbe166

Medlem
Hej!

Funderar på att göra ytterligare en solresa mitt i vintern. Jag anländer med CX261 i C till CDG 06.20 i januari. Vidare därifrån är jag bokad i Y på (samma biljett) SK574 till ARN kl 10.40.
Tänkte bryta upp resan i Paris och samma dag kliva på AF3552 från ORY till FDF kl. 13.25.

Till denna galenskap dyker det upp några frågor:

1. Hinner jag ta mig mellan CDG och ORY?
2. Jag tänkte åka med Alizé, har någon provat? Antar att det inte är samma "premium economy" som på AF's "vanliga" reguljära flygningar? Alizé kostar 12300kr, vanlig economy ungefär hälften, är det värt merkostnaden?
3. När jag checkar in i HKG, går det att få bagaget checkat endast till CDG, även om jag har biljett hela vägen till ARN?
4. Skulle det gå att flytta SK-flighten en vecka senare?

Djupt tacksam för svar!

//Majer

4. Det beror på biljettvillkoren, kontrollera dem. Om det inte går och du ändå avbryter på CDG och struntar i ARN-flighten så kommer resten av biljetten att avbokas (d.v.s. den ev. returresan till HKG.)
 

segra

Medlem
Jag flög Aliz'e till Santa Domingo 2008 på ovanvåningen på en 747'a. Vet inte om de ändrat något sedan dess men det vi fick var inte värt pengarna. Åkte economy året därpå och det var nästan lika bra.
 

majer

Medlem
4. Det beror på biljettvillkoren, kontrollera dem. Om det inte går och du ändå avbryter på CDG och struntar i ARN-flighten så kommer resten av biljetten att avbokas (d.v.s. den ev. returresan till HKG.)
4. Skulle kanske varit tydligare där. Resan från HKG är min returresa och SK-flighten är sista legget så förlorar jag den behöver jag bara köpa en enkel CDG-ARN på rätt datum.
 

Jacob

Medlem
1. Hinner jag ta mig mellan CDG och ORY?
Över fem timmar mellan flygningarna ska inte vara några som helst problem, det går direktbussar mellan CDG och Orly. Det är Air France som driver bussarna men eftersom Cathay Pacific använder terminal 2 på CDG bör det bli ganska enkelt att finna bussen.

2. Jag tänkte åka med Alizé, har någon provat? Antar att det inte är samma "premium economy" som på AF's "vanliga" reguljära flygningar? Alizé kostar 12300kr, vanlig economy ungefär hälften, är det värt merkostnaden?
Ingen erfarenhet av denna tyvärr.

3. När jag checkar in i HKG, går det att få bagaget checkat endast till CDG, även om jag har biljett hela vägen till ARN?
Visst går det, men de lär ifrågasätta varför.

4. Skulle det gå att flytta SK-flighten en vecka senare?
Beror på biljettreglerna. I så fall blir det en stopover i Paris och det är inte säkert att biljetten tillåter detta, dessutom är frågan om biljetten tillåter ändringar (jag fick uppfattningen att den redan är bokad).

Om du inte tänker använda sista delen till Stockholm skulle jag föreslå att du ändrar den till ett senare flyg. Boka om till ett kvällsflyg samma dag istället så blir det åtminstone enklare att förklara vid incheckningen i Hong Kong att du endast vill ha väskan till Paris (dvs du behöver den under dagen). Så länge anslutningsflyget går inom 24 timmar räknas det som en normal transfer.
 

majer

Medlem
Segra,
Tack för svar. De flygningar jag kikat på körs med Boeing 777-300ER och kanske finns en fräschare konfiguration där?
Vad var du inte nöjd med? Stolarna? Utrymmet? Meal service?

Jacob,
Tack för svar. Det verkar som om det inte finns något praktiskt problem med att genomföra detta.
Stopover i Paris verkar ej vara möjligt, jag har bokat AHO's deal och där tillåts bara stopover i Asien.
Jag får köpa en enkel CDG-ARN istället. Ska se om det går att ändra till en senare flight för att kunna få ut väskan.

Frågan kvarstår då bara, Alizé eller Economy?
 

Totopez

Medlem
De 777 AF flyger till sina beskickningar bortom havet är kort sagt att klassa som sardinburkar. Tror att man klämt in kring 470 stolar i planet, eco är konfigurerade 3-5-3, alltså 11 på rad. Alizé har 3-3-3 och känns också rätt trång.

Det man ska veta är att dessa flygningar räknas som inrikesflyg i Frankrike (tror att priset är statligt subventionerat) och att servicenivån inte alls liknar det du är van vid under långflygningar. Inga fria drinkar...
 

NyfikenGrau

Medlem
De 777 AF flyger till sina beskickningar bortom havet är kort sagt att klassa som sardinburkar. Tror att man klämt in kring 470 stolar i planet, eco är konfigurerade 3-5-3, alltså 11 på rad. Alizé har 3-3-3 och känns också rätt trång.

Visserligen 472 platser men fyra säten i mitten som "vanligt" i 777 economy;

SeatGuru Seat Map Air France Boeing 777-300 Indian Ocean and Caribbean

Den stora skillnaden verkar vara att economy utgör mycket större andel av alla säten totalt än på vanliga, internationella långflygningar.

Det man ska veta är att dessa flygningar räknas som inrikesflyg i Frankrike (tror att priset är statligt subventionerat) och att servicenivån inte alls liknar det du är van vid under långflygningar. Inga fria drinkar...

Men det är väl i så fall enda skillnaden? IFE:n går väl ändå och huvudmåltiden samt någon snack på dagflyg ingår väl också?

Intresserad för att vi ska prova ORY-FDF och PTP-ORY nu i vinter..
 

Totopez

Medlem
Det är uppenbarligen så att jag inte kan räkna till 11. Sorry för misstaget. Kändes som en miljon platser i rad när jag tittade.

Nu ska jag ärligt säga att det var några år sedan jag flög till något DOM, men min upplevelse då var att det kändes förbannat mycket trängre, tristare och sämre än någon annan long haul jag flugit. Servicen har varit i bästa fall hafsig, oftast snorkig och oengagerad.
 

NyfikenGrau

Medlem
Det är uppenbarligen så att jag inte kan räkna till 11. Sorry för misstaget. Kändes som en miljon platser i rad när jag tittade.

Haha, ok, jo så brukar det ju kännas när man stirrar in i kaninburen där man ska tillbringa resten av dagen ;)

Nu ska jag ärligt säga att det var några år sedan jag flög till något DOM, men min upplevelse då var att det kändes förbannat mycket trängre, tristare och sämre än någon annan long haul jag flugit. Servicen har varit i bästa fall hafsig, oftast snorkig och oengagerad.

Mm, jag misstänker att det här är det närmaste man kommer fårskockscharter i Frankrike, det är förmodligen de mest försiktiga och resovana som väljer inrikesdepartmenten i Karibien, därav även omotiverad personal. Lite som Thaicharter från Sverige gånger 10. Vi får väl se, måste ha provat den här besynnerliga inrikesresan när det är dags att lämna in :)
 
Toppen