Senaste nytt

Te - tips för att köpa te i Kina

SvartMjolk

Medlem
Jag har förstått att det här i forumet finns en hel del tedrickare. AHO är väl den som jag förstått ligger i framkant;)

Jag älskar te, men har tyvärr inte fått chansen innan att köpa teer direkt från Asien, utan har köpt te på tebutiker här i Sverige och har därför inte så superstor koll.

Jag ska till Kina (Chongqing) om en och en halv vecka och tänkte försöka hitta lite bra teer och köpa med mig hem. Har någon något tips för en nybörjare som ska köpa te i Kina? Jag gillar alla sorters te (grönt, rött, svart, men kineser säger väl rött te om det vi kallar svart?). Skulle vara kul att testa någon klassiker men även något som är ovanligt i Sverige.
 

Dr. Miles

Expert
Om det är i Chongqing skulle jag tro att David har bra koll på staden. :)

De svenska téhandlarna är inte helt dåliga att köpa prisvärd té från olika delar av världen. Men i Sverige inriktar många tébutikerna sig till egen blandning istället själva råvaror.

I Kina (eller i Hong Kong) gäller det alltid provsmaka, helst olika sorter. Det har blivit statusgrej i Kina att dricka/servera dyrt té men dyraste är inte alltid godast.
Det är också viktigt hur du dricker om du tänker följa alla procedurer för att kunna dricka välsmakande téet, är det bra att satsa på kvalitet. Men om du tänker bara hälla på het vatten i koppen, behöver det inte vara sådär jättebra kvalitets té.
 

SvartMjolk

Medlem
Om det är i Chongqing skulle jag tro att David har bra koll på staden. :)

De svenska téhandlarna är inte helt dåliga att köpa prisvärd té från olika delar av världen. Men i Sverige inriktar många tébutikerna sig till egen blandning istället själva råvaror.

I Kina (eller i Hong Kong) gäller det alltid provsmaka, helst olika sorter. Det har blivit statusgrej i Kina att dricka/servera dyrt té men dyraste är inte alltid godast.
Det är också viktigt hur du dricker om du tänker följa alla procedurer för att kunna dricka välsmakande téet, är det bra att satsa på kvalitet. Men om du tänker bara hälla på het vatten i koppen, behöver det inte vara sådär jättebra kvalitets té.

David har kommit med flera bra tips om Chongqing:)

Ok. Har sett att man kan få provsmakning på tehus. Ska försöka hitta ett sånt ställe.
 

David

Medlem
Om det är i Chongqing skulle jag tro att David har bra koll på staden. :)

Koll på staden - ja.
Kolla på té - nej! :)

Skall dock supporta med en liten karta till den butik där jag köpt några gånger, inget speciellt men de har ett 20-30-tal sorter och de som har handlat där har varit nöjda. De har även möjlighet till provsmakning.
 

Magino

Medlem
Ska du provsmaka så får du se till att planera in gott om tid. Det är en process som kan ta ett bra tag om man ska testa några sorter. Hade en mycket trevlig och spontan téprovning i Shenzhen för några år sedan, dock vet jag ingenting om té men kul var det.
 

SvartMjolk

Medlem
Ska du provsmaka så får du se till att planera in gott om tid. Det är en process som kan ta ett bra tag om man ska testa några sorter. Hade en mycket trevlig och spontan téprovning i Shenzhen för några år sedan, dock vet jag ingenting om té men kul var det.

Ok, tack för det tipset. Låter bra att du tyckte det var kul, då bör jag gilla det också:)
 

Roger J

Medlem
Har blivit förvånad att te kan vara så dyrt. En sådan där liten hård kaka inslagen i papper för flera tusen kronor. Har insett på mina kinaresor att jag kan alldeles för lite om te.
Så gärna lite mer tips i denna tråd om någon har!
 

Dr. Miles

Expert
Har blivit förvånad att te kan vara så dyrt. En sådan där liten hård kaka inslagen i papper för flera tusen kronor.

OT svar här.
Senaste trenden bland rika kineser är att köpa traditionella små tillbehör som t ex valnöt, kalebass etc.
Det har också blivit statusgrej bland de rika kineserna så att lilla valnöten(som harr konstnärig egenskap) kostar upp till flera tiotusan kronor.

En artikel om detta på kinesiska.
小玩物的大乾坤 “掌中物”成收藏新宠 - 艺术收藏频道 - 国际在线
 

David

Medlem
När Roger nämner högt pris så är det ju lika bra att ta upp scam-delen av té också (dock inte för att en tékaka för flera tusen nödvändigtvis behöver vara en scam).

Nu är risken i Chongqing väldigt liten (obefintlig) att du blir meddragen av några studenter eller liknande, såsom i Beijing eller Shanghai, för att dricka té och när sedan notan kommer in så ligger den på över 1000 rmb. I städer med mer utländsk turism händer det dock ofta och man skall vara medveten om detta.

Själv blev jag och en kollega medlurade i Shanghai (på min första resa till Kina våren 2007) av ett par art students som ville visa upp tavlor och när vi inte ville köpa så blev det riktigt tråkig stämning, mycket aggressivt betéende och vi drog oss snabbt därifrån. Samma kollega hamnade även på ett téhus i Beijing med en nota på 1500 rmb... även där art students. :)
 
Toppen