Senaste nytt

Vad händer om flygbolaget som bokat min bonusresa går i konkurs?

FF#1

Medlem
Hmm... någon som vet vad som händer med Eurobonus om SAS konkar?
har för mig att de är ett separat bolag men undrar hur det skulle bli?
 

FF#1

Medlem
Tänkte mer på att statuskunderna även är en tillgång, inte bara en belastning i konkursboet. Har hört att i andra konkurser så har man i bland statusmatchat guldkunderna till sitt eget program när man har tagit över resterna. Så de inte försvinner till konkurrenterna.
 

Viking75

Medlem
Finns det något slags skydd om man redan har en bokad award resa inom star med EB poäng och SAS går i konkurs innan resan hinner bli av?
 

Dr. Miles

Expert
Finns det något slags skydd om man redan har en bokad award resa inom star med EB poäng och SAS går i konkurs innan resan hinner bli av?
Kanske jag behöver att skriva en FAQ om den här.

Om flygbolaget A har sålt biljett/bokat bonuresabijljett till dig på flygbolaget B:s flygning och flygbolaget A går i konkurs, då kan man inte räkna med att flygbolaget B transporterar dig.

Flygbolaget B får pengarna från flygbolaget A EFTER de har transporterat passageraren. Om flygbolaget A har gått i konkurs, kommer flygbolaget B inte få några pengar.

Transportavtal(flygbiljett) är mellan dig och flygbolaget som har utfärdat biljetten. Därför när flygbolaget som har utfärdat din biljett har gått i konkurs, avtalet försvinner.
 

Viking75

Medlem
Jag hoppades att en award resa med tex bokad hotellnatt vid kunde hjälpa, men efter AHO:s förklaring känns det meningslöst, Ibland får man inte de svar man hoppas på, och då gillar man läget.
Själv känner jag starkt för SAS och håller det högt. Jag önskar inget hellre än att vi får behålla vårt flygbolag.
 

Dr. Miles

Expert
Jag hoppades att en award resa med tex bokad hotellnatt vid kunde hjälpa, men efter AHO:s förklaring känns det meningslöst, Ibland får man inte de svar man hoppas på, och då gillar man läget.
Själv känner jag starkt för SAS och håller det högt. Jag önskar inget hellre än att vi får behålla vårt flygbolag.

Det som jag skrev är vad du kan förvänta dig av flygbolagen(A och B).
Men det finns några försäkringar som täcker vid flygbolagskonkurs och ersätter hemresekostnaden(om du har redan påbörjat resan).
Jag nämner inget namn men du kan klicka på länken om du är intresserad.

Vi diskuterade om detta i den här tråden: http://www.businessclass.se/flygbiljetter/4985-finns-det-foersaekring-mot-force-majeure.html
 

Ubbe

Medlem
Kanske jag behöver att skriva en FAQ om den här.

Om flygbolaget A har sålt biljett/bokat bonuresabijljett till dig på flygbolaget B:s flygning och flygbolaget A går i konkurs, då kan man inte räkna med att flygbolaget B transporterar dig.

Flygbolaget B får pengarna från flygbolaget A EFTER de har transporterat passageraren. Om flygbolaget A har gått i konkurs, kommer flygbolaget B inte få några pengar.

Transportavtal(flygbiljett) är mellan dig och flygbolaget som har utfärdat biljetten. Därför när flygbolaget som har utfärdat din biljett har gått i konkurs, avtalet försvinner.

Men..
tex. BMI bokar en avardticket med Singapore Airlines och jag får en konfirmerad e-biljett från Singapore Airlines. Singapore Airlines har då konfirmerat att jag har en resa med dem... Hur deras eventuella betalningsrutiner gentemot bolag X är signade har ju inte jag med att göra. Jag har ju en konfirmerad biljett från Singapore Airlines...
 

Magino

Medlem
Men..
tex. BMI bokar en avardticket med Singapore Airlines och jag får en konfirmerad e-biljett från Singapore Airlines. Singapore Airlines har då konfirmerat att jag har en resa med dem... Hur deras eventuella betalningsrutiner gentemot bolag X är signade har ju inte jag med att göra. Jag har ju en konfirmerad biljett från Singapore Airlines...

Fast är biljetten inte fortfarande utskriven på BMIs biljett kod och är därför egentligen en BMI biljett?
 

Storsteffe

Medlem
Men..
tex. BMI bokar en avardticket med Singapore Airlines och jag får en konfirmerad e-biljett från Singapore Airlines. Singapore Airlines har då konfirmerat att jag har en resa med dem... Hur deras eventuella betalningsrutiner gentemot bolag X är signade har ju inte jag med att göra. Jag har ju en konfirmerad biljett från Singapore Airlines...

Man skulle ju vilja att det var så enkelt MEN du har helt klart en biljett problemet är att den förmodligen inte är betald och jag tror att det kan bli problem att åka på en obetald biljett... Nu ska vi inte vara så negativa dock om det blir nått knas med SAS så kommer det att ta tid och fler signaler kommer förmodligen långt innan det. Själv så har jag en duns med poäng(fast förmodligen lite för att vara i det här forumet) men jag sitter lugn i båten ;)
 

Dr. Miles

Expert
Men..
tex. BMI bokar en avardticket med Singapore Airlines och jag får en konfirmerad e-biljett från Singapore Airlines. Singapore Airlines har då konfirmerat att jag har en resa med dem... Hur deras eventuella betalningsrutiner gentemot bolag X är signade har ju inte jag med att göra. Jag har ju en konfirmerad biljett från Singapore Airlines...
Du har tyvärr felt fel på detta.
Du har visst bekräftelse från Singapore Airlines, men ifall bmi konkar kommer Singapore Airlines i stor sannolikhet inte transportera dig.
Avtalet är fortfarande mellan dig och bmi, inte med dig och Singapore Airlines.
 
Toppen