Senaste nytt

Lufthansa Airbus 380 vs Airbus A340-300 i economy class

Håller på att boka en resa ARN - PEK i mars med LH men kan inte bestämma mig om det blir A380 via FRA eller A340 via MUC.
Priset är så lågt som 4.055 SEK resp 3.992 SEK

Förslag?
 

Alx

Medlem
Vilken 340?

Same same but different. Den största skillnaden är planets storlek, ålder och antalet medresenärer. I ekonomi gör det ju ingen större skillnad mellan större/"mindre" flygplan rent servicemässigt. Varför inte prova båda, ena ut och andra hem?
 

NyfikenGrau

Medlem
Ekonomiprodukten på A380 är densamma som på A340-300.

För mig skulle en avgörande fördel med A340 i ekonomi vara att de har tvåsätesgrupper istället för tresätesgrupper längs fönstren. Självklart val om man åker två, men även om man åker själv är det ju enklare att bekymra sig om en stolsgranne än två.
 
För mig skulle en avgörande fördel med A340 i ekonomi vara att de har tvåsätesgrupper istället för tresätesgrupper längs fönstren. Självklart val om man åker två, men även om man åker själv är det ju enklare att bekymra sig om en stolsgranne än två.

Även lättare om man behöver göra ett toalettbesök eller bara gå en sväng.
Då behöver man bara väcka en granne och inte två.
Brukar alltid tycka det är trist att väcka folk som sover men vad ska man göra:confused:

Fördelen med 3 stolar är att om window-seat är taget, då bokar man Aisle-seat för då är det rätt stor chans att ingen tar mittensätet, såvida planets beläggning inte ligger över 90-95% då.
 
Last edited:

Olle A

Medlem
Självklart 340 ! LH 340 har 32" pitch mot 31" för 380. 2.5 cm extra benutrymme plus fördelen med 2 stolar som nämnts här ovan.
 

agehall

Medlem
Det finns en stor fördel med A380 över andra flygplan - det är otroligt tyst i kabinen. Det finns också en nackdel; det är ofta sämmre PAX/personal-ratio vilket gör att om du hamnar långt bak kan det ta ett tag att få middag etc.

Nu har jag flugit A380 så pass mycket att det inte känns mer speciellt än A340 eller B777, men just att det är tyst gör att jag gärna väljer den om det passar i övrigt.
 
Toppen