Senaste nytt

Helsingfors Vanda flygplats får tågtrafik

Jacob

Medlem
I slutet på oktober påbörjas byggandet av Ringbanan som innebär att Helsingfors flygplats i Vanda får tågtrafik till centrala Helsingfors.

Byggandet kommer ske 30-40 meter under landningsbanorna och väntas vara klart i slutet på 2014, det kommer dock inte bli någon påverkan för varken flygresenärer eller lokalbefolkning.

Ringbanan väntas kunna tas i bruk under sommaren 2015.

Tågstation byggs vid flygplatsen | svenska.yle.fi

Någon av våra finska medlemmar som har mer info om projektet?
 

NyfikenGrau

Medlem
De är så snabba i Finland alltså? Det där hade väl tagit omkring 10 år i Sverige..och 15 här i Berlin... ;)

Goda nyheter hur som helst, lite segt att sitta på en trång buss om man inte åker taxi.
 

Dr. Miles

Expert
De är så snabba i Finland alltså? Det där hade väl tagit omkring 10 år i Sverige..och 15 här i Berlin... ;)

Goda nyheter hur som helst, lite segt att sitta på en trång buss om man inte åker taxi.
Kanske har de kinesiska entreprenör? De brukar vara snabba och samtidigt duktiga att plocka bort nödvändiga byggmaterial från kalkylen...
 
I slutet på oktober påbörjas byggandet av Ringbanan som innebär att Helsingfors flygplats i Vanda får tågtrafik till centrala Helsingfors.

Byggandet kommer ske 30-40 meter under landningsbanorna och väntas vara klart i slutet på 2014, det kommer dock inte bli någon påverkan för varken flygresenärer eller lokalbefolkning.

Ringbanan väntas kunna tas i bruk under sommaren 2015.

Tågstation byggs vid flygplatsen | svenska.yle.fi

Någon av våra finska medlemmar som har mer info om projektet?

Arbetet påbörjades faktiskt redan 2009 men tyvärr har arbetet blivit försenad flera år på grund av man hittat brister av isoleringen under landningsbanor och de-icing platser. Alltså man hittat propylenglykol, läs avisningsmedel, på grund av isoleringen inte hållit kraven enligt alla regler. Denna rengöringsarbetet försenad totalt tidtabell mer än 3 år och kostat flera miljoner euro.

Ringbanan (stadsbana) i siffror:
- kostnadsberäkning 655 M€ (ursprunglig budget var 590M€)
- EU bidrar med 17,8M€
- tvåspårig järnväg för persontrafik
- banans högsta hastighet 120 km/h
- banans längd 18 km
- nya stationer 5 st. och stationsreservationer 3 st.

Alltså Ringbanan byggs mellan två befintliga tågbanor Norrgående och Västergående linjer från Helsingfors. Både av dessa är för lokaltågtrafik som innebär att Ringbanan fungerar som stadsbana som som snabbtågsbana. Alltså det kommer inte att bli som Arlanda Express. Isamband med trafiken startas skall busslinjerna från flygplats till city läggas ned.

Det räknas att ta tågresan tar ca 30 minuter från flygplats till HEL City. Stäckan är ca 20 km och tar t.ex. med taxi ca 25 minuter.

2012-10-16 18-07-44.png

Här kommer några länk:
Trafikverket | Ringbanan (Trafikverket)

Finavia - Developments at Helsinki-Vantaa (Finavia)
 

Jacob

Medlem
Det räknas att ta tågresan tar ca 30 minuter från flygplats till HEL City. Stäckan är ca 20 km och tar t.ex. med taxi ca 25 minuter.
Så det kommer inte bli några direkttåg från flygplatsen till centrala Helsingfors? 30 minuter är som sagt ganska långt tid för en sträcka på 20 kilometer.
 

Johannes

Medlem
Hmm, tycker det är bra med tåg, men det tar för lång tid, och är det verkligen troligt att bussarna försvinner? Tycker de har varit helt OK, då jag alltid går av vid Hesperiparken i dagsläget, dessutom är bussarna billiga med €6.20
 
Toppen