Senaste nytt

SAS största sparprogram någonsin?

MarcusC

Medlem
Oj...ja isåfall skulle väl SAS behöva gå över till one-fleet eller något? Service konceptet kan ju inte sparas in så mycket mera? Man skulle kunna ta bort frukosten inrikes?!. Sen kan man ju lägga ner massa mer trafik för att minska personal och flotta?!. Men som du säger DI är väl inte den mest pålitliga källan vad gäller flygbranschen.
 
Last edited:

jth

Medlem
Ta bort frukosten inrikes, börja sälja lotter ombord, ta betalt för handbagage, sätta myntinkast på flygplanstoaletterna? Det finns massor med saker för SAS att spara in på! (obs, något ironiskt!)
 

Dr. Miles

Expert
Oj...ja isåfall skulle väl SAS behöva gå över till one-fleet eller något? Service konceptet kan ju inte sparas in så mycket mera? Man skulle kuna ta bort frukosten inrikes?!. Sen kan man ju lägga ner massa mer trafik för att minska personal och flotta?!. Men som du säger DI är väl inte den mest pålitliga källan vad gäller flygbranschen.
DI brukar inte vara snabb att hänga med/uppdatera sig nyheter.
Jag blir inte förvånad om de skriver om saker som vi redan vet(t ex ingen pre-flight champagne, ingen klädnypor, peppar&saltkar till påsar etc)
 

NyfikenGrau

Medlem
Hehe... :) de kan säkert spara in några kronor på läsk också, men jag uppfattar det som att de ska börja se över löneavtalen. Inte för att det blir något trevligt, men antagligen nödvändigt.
 

Fredrik

Medlem
Räknas det som lönekostnad om man köper in personal från uthyrningsbolag? Mitt svar skulle vara att det inte gör det. Norwegians lönekostnad är i så fall inte jämförbar.
 

Senator

Moderator
Räknas det som lönekostnad om man köper in personal från uthyrningsbolag? Mitt svar skulle vara att det inte gör det. Norwegians lönekostnad är i så fall inte jämförbar.

Nja, det beror på.... Det skulle i så fall vara konsulttjänster i kategorien "Other" som är 6% av kostnader... Jag hinner inte göra en rad för rad jämförelsen, men hittar ingenting annat i Norwegians resultaträkning där man skulle boka detta.
 
Toppen